› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › PST80 – endelige testbilleder
- Dette emne har 11 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Är, 7 mÄneder siden af outlook. This post has been viewed 114 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
5. august 2009 kl. 21:12 #19252
outlookDeltager- Super Nova
Nu har jeg omsider bestemt mig for en (forelĂžbig) endelig indstilling af PST 80 moddet og kvitterer med et par billeder optaget med DMK kameraet og en 2x barlow i dag:
Og sĂ„ har Solen tilsyneladende fĂ„et en “brod”. Lad os hĂ„be den ikke “stikker”:Dog er billedet med en 3x barlow, men seeing’en er ikke lige til en 3″ i den forstĂžrrelse. Til sidst har jeg forsĂžgt at farvelĂŠgge et udsnit:HĂ„ber I kan li’ dem, og det stĂ„r jer frit for om I gider farvelĂŠgge resten. Kunne godt tĂŠnke mig at se nogle gode eksempler og hvordan I har tryllet dem frem. Endda mĂ„ske med “glans” som jeg ikke rigtig kan fĂ„ frem i billederne.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting6. august 2009 kl. 08:22 #19276
mortenbDeltager- Super Giant
Flotte billeder !
6. august 2009 kl. 09:30 #19278
FinnDeltager- Neutron star
Ser da godt ud Outlook, men er det ikke fordi det er lidt overbelyst, DMK cameraet kan du jo stille sÄ du fÄr et helt perfekt belyst billed, og mÄske kontrast som Erik siger, jeg har det samme, bare i farve, og det er jeg temlig glad for, da det jeg fÄr ud er det samme som jeg ser pÄ skÊrmen. Snakkede lige med Erik og regner med at han sender nogle adapter til mig fÞrst i nnÊste uge, sÄ jeg ogsÄ kan komme igang med de der fine optagelser, det glÊder jeg mig til, og lad os sÄ se nogle flere billeder
Finn 2009-08-06 09:31:31 6. august 2009 kl. 12:50 #19286
NÄ ja, jeg er stadig lidt ubefaren i billedbehandlingens kunst. Jo, kameraet kan nok indstilles til automatik, men om det bliver korrekt belyst ved jeg ikke. Men nÄr jeg slÄr auto fra sÄ er det fordi jeg vil undgÄ at billedet Êndrer sig hele tiden isÊr nÄr skyerne kommer og gÄr. Det er jo til at fÄ pip af. Men i gÄr var det med sol hele tiden, sÄ der kunne jeg nok mÄske med fordel have slÄet auto til.
I Ăžvrigt sĂ„ er der lidt vignettering pga. blokfilterets begrĂŠnsninger, da det er beregnet til <500 mm i brĂŠndvidder. Men du vil ogsĂ„ i gang siger du, er det sĂ„ 5″‘eren du fĂ„r gang i, altsĂ„ kikkerterten magen til som Jacob har med en PST etalon bagi?
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting6. august 2009 kl. 20:28 #19299
ove- Main Sequence
Jamen det kĂžrer jo bare.Her er lige et forsĂžg med farve:6. august 2009 kl. 21:25 #19303
Det hjalp dÊlme da en hel del Ove, godt med kontrast og sikke en skarphed du har fÄet ud af det, Outlook bliver nok overrasket nÄr han ser det du har gjort ved hans billed.
Og ja Outlook jeg pusler med min 5″.6. august 2009 kl. 21:47 #19304
Skulle da ogsÄ lige prÞve, men det gÄr ud over de der flaers, gad hvist hvordan man egentlig gÞr??? er det noget med at sÊtte flere billeder sammen?? eller.
6. august 2009 kl. 22:24 #19309
tommyfDeltager- Neutron star
Meget flot, fin skarphed og farve, super…
6. august 2009 kl. 22:56 #19313
Wow, Ove. Godt forsĂžg, men skal der virkelig sĂ„ meget til. Det kunne godt se sĂ„dan ud. Hvilke knapper har du trykket pĂ„? Og Finn, ja, det er et sammensat billede med de proms’er. SĂ„ derfor kan du ikke lige sĂ„dan fĂ„ begge “klip” til at makke ret. Men her er et par nye fra i dag med en smule mere af det hele end de andre, men det er ikke let nĂ„r man ikke ved hvilke knapper man skal dreje pĂ„:
Og her har jeg endda fĂ„et et par proms’er med i Ă©n arbejdsgang:Og her et af billederne fra i gĂ„r, men tilfĂžjet en god portion kontrast, men randen forsvinder hvis ikke man lige fĂžjer den til senere efter kontrastforĂžgelsen:Men der sker godt nok ikke meget for tiden. Men sĂ„ kan man altid eksperimentere lidt. “Keep up the good Spirit”.outlook 2009-08-06 23:30:53
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting7. august 2009 kl. 00:17 #19317
jesperDeltager- Neutron star
Her er mit forsÞg pÄ en farvelÊgning:Jesper 2009-08-07 00:18:30 7. august 2009 kl. 02:18 #19319
ove- Main Sequence
Det er nok ikke let at komme med en endegyldig opskrift pĂ„ hvordan man gĂžr. Der er ikke brugt nogen af de avancerede metoder som layers og viske teknik, eller lignende. Der er brugt levels og curves, shadow/highligt, exposure, color balance, channel mixer, noise reduction, sharpen, photo filter og hue/saturation. Ikke nĂždvendivis i nĂŠvnte rĂŠkkefĂžlge. Det bedste resultat fĂ„r jeg ved kun at “skrue” lidt ad gangen, men sĂ„ til gengĂŠld mĂ„ske bruge den samme funktion flere gange i forlĂžbet. Der er mange knapper der kan drejes pĂ„, og sikkert endnu flere mĂ„der at nĂ„ frem til et godt resultat.
7. august 2009 kl. 07:24 #19322
Ove, uha, det var da alligevel nogle knapper, men du fĂ„r en god “dybde” i billedet lidt som at kigge ned i kromosfĂŠren. Det ka’ jeg godt li’. SĂ„ det vil jeg da prĂžve en skyet dag.
Jesper, du fĂ„r en fin kontrast med i billedet selvom farven er lidt for “mĂŠttet” af rĂžd efter min smag.
Hvad med det allerfĂžrste billede, er der ingen der gider prĂžve med det? Kunne se hel godt ud med Ove’s teknik, tror jeg.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'PST80 – endelige testbilleder' er lukket for nye svar.