PST okularer

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR PST okularer

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 11 måneder siden af outlook. This post has been viewed 26 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

helgeras
    Deltager
      • Giant

Jeg har netop købt et PST solteleskop af Leif “Outlook”, og havde det ude i dag for første gang. Jeg tog det simpelthen med på arbejde og prøvede det i middagspausen lige udenfor kantinen – Det var noget af et tilløbsstykke

Det er første gang jeg prøver et Solteleskop og jeg blev absolut ikke skuffet!

Der var jo ikke så meget tid til at tale med Leif da jeg hentede det, så her er et par spørgsmål til sol folket:

Hvilke okkularer bør jeg købe til PST’en?

Jeg prøvede et 30 mm, men der var tydelig vignettering, så det er ihvertfald for stort. 10 mm så fint ud.

Hvilke er optimale? Er der et mærke som er at foretrække?

Er der nogle filtre jeg bør investere i?

Jeg skal senere prøve foto. Hvordan tager man foto med sådan en? Webcam eller “normalt” kamera?

Dejligt at kunne stå udenfor om dagen og nyde det gode vejr samtidig med at man roder med sin hobby… og så var der ingen dug problemer

Mvh. Helge helgeras2014-03-20 14:03:59

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Hej Helge

Jeg er glad for at det gør nytte. Normalt skal man lige vænne øjnene til at se i det usædvanlige røde lys, men så åbner der sig også en ny verden! Mit mest anvendte okular er et 9 mm Skywatcher UltraWide 66 gr. Du kan også bruge et zoom okular. Man bør ikke bruge mere end max 20mm da jeg dels synes Solen bliver for lille og dels kan der optræde vignettering.
        Det er ikke nødvendigt med andre filtre. Et polfilter kan evt. gøre nytte, hvis Solen er for lys. Et er nok, da prismet i fokuseren i sig selv er polariserende. Skru det i okularet og drej okularet frem og tilbage. Så bliver Solen mere eller mindre lys og kontrasten nogle gange bedre.
        Du bør bruge et mono kamera til den og et hvor sensoren kan komme så tæt som muligt på blokfilteret. Ellers kan det være svært at nå fokus. Et webkamera er som regel i farve og egner sig som sådan ikke særlig godt til soloptagelser.
        Jeg kan forestille mig – men jeg ved det ikke – at et kamera som Alccd5L-II mono kan gøre det med en 1/2″ sensor og du bør vælge et kamera med min. den sensor størrelse, da Solen så ellers ikke kan være der.

outlook2014-03-20 16:57:10

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'PST okularer' er lukket for nye svar.