Psst…Hvad med en PST?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Psst…Hvad med en PST?

Viser 1 indlĂŠg (af 1 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Den go’e gamle PST, hvor er vi henne nu? Jo, vi er ikke sĂ„ langt vĂŠk fra den gamle. Dog er der sket et redesign, idet der i den gamle sad en cementeret akromat som kunne gĂ„ fra hinanden og efterlade en rustrĂžd flade i samlingen.

FĂžrst troede man, det var coatingen det var galt med, men det var altsĂ„ ikke tilfĂŠldet. Men det var ikke sĂ„dan, at det ligefrem gav et dĂ„rligere billede. I dag ved jeg ikke om den stadig er cementeret, men coatingen er i hvertfald umiskendelig blĂ„. ERF’en altsĂ„ filteret som filtrerer skadelig UV og varmestrĂ„ling fra er nu rykket under blocking filteret. Dvs. at det nu er blevet svĂŠrere at lave en modifikation sĂ„ et TouCam kan nĂ„ fokus ved at fjerne spaceren under blocking filteret der sĂ„ kunne skrues i den sorte boks som rummer fokuseringsmekanismen. Det er et pentaprisme med en skrue-anordning uden pĂ„ boksen. Den rummer ogsĂ„ en lille trekantsprisme forbundet med et lille hul parallelt med kikkertrĂžret som kaster lyset op pĂ„ en matskive Ăžverst pĂ„ boksen som gĂžr, at man kan finde Solen uden at blive blĂŠndet. Og det virker ganske godt.

I den gamle PST kunne der optrĂŠde ghosting i dele af billedet, mĂ„ske i forbindelse med cementen der efterhĂ„nden delte objektivet. Billedet var heller ikke helt uniformt ved en neutral indstilling, altsĂ„ den indstilling hvor protuberanser fremtrĂŠder mest synlige og overfladen ensartet tydelig. Det er den til gengĂŠld pĂ„ den nyere version skal jeg hilse at sige, selvom den jeg har fĂ„et er fra 2007, men alligevel ny med et serienr. pĂ„ 103315. SĂ„ nogle stykker er der alligevel lavet gennem tiden. SĂ„ kan man tune indstillingen sĂ„ overfladen i den ene eller anden side fremtrĂŠder tydeligere fordi man jo “vĂŠlter” eller tilter etalon filteret og dermed justerer det. Til gengĂŠld for bedre overfladedetaljer forsvinder protuberanserne sĂ„ mere eller mindre. Etalon’en er et sĂ„kaldt Fabry-Perot filter og uden at komme ind pĂ„ detaljer er det sĂ„dan et man skal have, hvis man vil have sig et sub-ÅngstrĂžm filter, altsĂ„ et filter under 1 ÅngstrĂžm. Jeg vil tro, at PST’en ligger omkring de 0,8 ÅngstrĂžm i dag. Man kunne med de gamle versioner nĂ„ ned pĂ„ 0,7 Å, hvis man var heldig med at fĂ„ sĂ„dan en. Der er dem der returnerer den ene efter den anden indtil de har fĂ„et en der kan, men de er efterhĂ„nden sjĂŠldne i dag. (OgsĂ„ dem der gĂžr dĂ©t 🙂

Nu har jeg ogsĂ„ et sĂ„kaldt interferens filter fra Baader pĂ„ 1,5 Å som er et protuberansfilter, der med et passende ERF filter kunne bruges til at se prob’ser med og kun prob’ser. Der er altsĂ„ ingen overfladedetaljer at se, da det ligger over 1 Å. Men jeg ville da lige se om man kunne se noget i PST’en med det. Men da blocking filteret er limet pĂ„ skruegangen sĂ„ skal der magt til for at fjerne det fra PST’en. Men med en oliefiltertang kan man! SĂ„ af rĂžg den og pĂ„ med Baader filteret i et 9 mm okular. Det kan IKKE anbefales at gĂžre det med mindre man ved hvad man gĂžr! Men nu er jeg ikke helt ubefaren i solobservation sĂ„ jeg vovede alligevel pelsen. Og minsandten om ikke det kunne. Nu har filteret en 26mm Ă„bning og det er noget mere end det 5 mm blocking filter PST’en kommer med. Men detaljeringsgraden var den samme og overfladen ligesĂ„ endda bedre i et 6 mm okular nok fordi det gav lidt mere lys end det originale filter. SĂ„ med det interferens filter kan jeg lige pludselig ogsĂ„ se overfladen i nogen grad takket vĂŠre etalon’en i PST’en som sidder mellem tubus og pentaboksen.

Jamen, hvordan ser Solen sĂ„ ud i den PST? Jo, hvis i kigger pĂ„ satelliten SOHO’s hvidtlys billede sĂ„ ligner det faktisk det i okularet bortset fra at man ogsĂ„ kan se protuberanser og overfladen har “levende korn” i stedet for de faste korn man ser pĂ„ SOHO billedet. Med andre ord, Solen ligner en “levende” appelsin med fakler pĂ„ randen og streger pĂ„ overfladen – filamenter, hvis der er nogle. Denne morgen er der f.eks. en stor protuberans i fĂžrste kvadrant som ligner et trĂŠ med krone. Med det medfĂžlgende 20 mm Kellner okular kan man da se noget, men jeg synes det er for smĂ„t. Nu ligger jeg inde med Skywatcher’s udmĂŠrkede vidvinkel okularer pĂ„ 9 og 6 mm og de er straks meget bedre med 9 mm som det bedste af de to. Da det er vidvinkler kan man selv med 6 mm’ eren se hele skiven i okularet – og den danser, danser – altsĂ„ overfladen sĂ„ det er en lyst. Jeg synes i alle som har den mindste interesse i Solen skulle kĂžbe jer en PST, i vil ikke fortryde det. I Tyskland kan i fĂ„ den for godt 4000 kr. Det eneste plastik er faktisk kun objektiv- og okulardĂŠkslet og skruen til okularholderen. Alt andet er solidt, gedigen metal. Det lille apparat vejer faktisk ca. 1,4 kg. SĂ„ vidt, sĂ„ godt.

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Viser 1 indlĂŠg (af 1 i alt)
    • Emnet 'Psst…Hvad med en PST?' er lukket for nye svar.