Projekt TeleVue

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Projekt TeleVue

Viser 1 indlĂŠg (af 1 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Hejsa

Ja, sĂ„ kom Ăžjeblikket hvor jeg med koldsved pĂ„ panden stod foran et tilpasningsprojekt til min TeleVue Oracle fra sidst i 80’erne. Fokuseren er ok, men ikke tandstangsakslen med hus og skruer som er drejet over gevind i fokuseren. Her ser i fokuseren uden “indhold”, men med nyt gevind skĂ„ret i fokuseren til den kommende opgradering:

Lidt “rystet” sĂ„ gevindet ser dobbelt ud, men jeg var ogsĂ„ lidt nervĂžs for med metalslĂžjd har man i reglen kun en chance for et godt resultat. Og rillen i midten med hullet til tandhjulet skulle ogsĂ„ files dybere og her fik jeg igen koldsved pĂ„ panden. Frem med en 5,5mm kĂŠdesavsfil og sĂ„ blev der ellers filet til den store guldmedalje: Cry

Alle revner i godset filet vĂŠk og gjort dybere for at gĂžre plads til denne her: Tongue

YIIHAAAAAA!!!! Hug

Ja, i ser rigtigt og lige sÄ kostbar som en hel Williams Crayford Focuser, men jeg vil jo gerne bevare originaliteten i min gamle TeleVue: Big%20smile

Nej, hvor var jeg edderspĂŠndt om det nu virkede. Og ja, det gĂžr det sgĂș. SĂ„ lidt stolt er jeg alligevel over mit “craftmanship”. For var et eller andet gĂ„et galt, sĂ„ stod jeg ikke alene med en kikkert uden fokuser, men ogsĂ„ med en kostbar mikrofokuser fra velrenommerede Starlight Feathertouch Instruments som jeg sĂ„ ikke umiddelbart vil kunne finde anvendelse for, sĂ„ sveden sprang altsĂ„ frem pĂ„ panden, men man er vel ikke nĂžrded for ingenting:

Om den fÞles lÊkker? SMOOOOOOOOOOOTHHHHH. Det er som at fÄ en komplet ny fokuser:

Som det ses sÄ har jeg ogsÄ, men det er lÊnge siden forsynet teleskopet med en svalehaleskinne i stedet for den noget massive tubusring som det oprindelig kommer med. Og skal vi sÄ ikke kigge lidt pÄ kikkerten i sin pragtfulde helhed og glÊdes:

SĂ„ledes er mit “solteleskop” genfĂždt og en kikkert jeg nok vil tage med i graven om jeg sĂ„ mĂ„ sige. Men det var altsĂ„ lidt vildt mĂ„ jeg indrĂžmme for det kunne lige sĂ„ godt have vĂŠret penge ud af vinduet for jeg vidste fokuseren ikke passede umiddelbart pga. alderen pĂ„ teleskopet for TeleVue har gennem tiden lavet en del om pĂ„ deres fokuser. SĂ„ledes var akslen en halv mm tykkere end originalen og derfor mĂ„tte der files lidt dybere. Ligesom der mĂ„tte laves nyt gevind for at fĂ„ plads til de tykkere unbracoskruer. PuhaEmbarrassed Det holdt hĂ„rdt.

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Viser 1 indlĂŠg (af 1 i alt)
    • Emnet 'Projekt TeleVue' er lukket for nye svar.