Projekt meteorit præparation

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Meteorsektionen Projekt meteorit præparation

• Dette emne har 72 svar og 20 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 1 måned siden af jesperg. This post has been viewed 4910 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 73 i alt)
  • Forfatter

jesperg
    Deltager
      • Super Nova

Skiven er nu udtørret i ovnen og den har ligget i olie 1 døgn.

Jeg har taget et detaljeret mosaik-billede af skiven, den er nærmest farveløs/metalgrå, men når lyset spiller i mønstret kan det se ret farvestrålende ud:

Kan ses i fuld opløsning, 51,5 MP, 19 MB i det her link.

Den måler 14,5×15 cm, vejer nu 359 gram (368 g inden polering)

Jesper G.

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Fantastisk flot mønster.

Ville det ikke være lidt sejt med et tapet med det mønster?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Julius
        Deltager
          • Nova

Utrolig stilig Thumbs%20Up

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Imponerende godt resultat. Tillykke Jesper.

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

WOW Clap

edbbob
              Deltager
                • Super Nova

Fascinerende tråd og vilde billeder. Pas på øjnene og husk beskyttelses brillerne

jesperg
                Deltager
                  • Super Nova

Mange tak for kommentarerne

Jeg har spurgt en ekspert omkring den sjove linie der ses nederst, han svarer:

Den sære linie i bunden af billedet er et fint eksempel på plastisk deformation af materialet. Det er formentlig sket på den asteroide den kom fra. Enten ved den nedslag der slog den løse fra asteroiden eller evt, et tidligere nedslag i nærheden. Du kan se hvordan den nederste del har bevæget sig mod højre (formentlig kombineret med bevægelse vinkelret på billedplanen. Det sidste gør desværre at du ikke kan genfinde Widmanstätten strukturen i den forskudte del.

Jeg har for sjov lavet en lille video, der viser en flyvetur hen over meteoritskiven, tilsat lidt godt musik.

Link til video

Du kan også prøve om den kan vises på din smartphone eller tablet, hvis den kan scanne QR-koder:

Det er jo ikke i høj opløsning, så detaljer ses bedst via linket til billedet i fuld opløsning, der findes i et indlæg højere oppe.

PS.

Her er et billede af den plastiske deformation – fascinerende struktur, der viser resultatet af et kosmisk sammenstød.

JesperG2013-10-07 20:19:22

Jesper G.

jesperg
                  Deltager
                    • Super Nova

Så er “brødet” skåret i skiver.

Nogle af skiverne er skæve og klingen satte sig også helt fast på et tidspunkt, så den måtte skæres fri med en skæreskive – det er hårde sager at skære i.

Nu venter der et stort arbejde med klargøringen. Først skal kanterne sandblæses for rust og fladerne grovslibes. Derefter skal de konserveres med en galvanisk proces, for at stabilisere den kemiske proces der laver rust. Derefter kan de slibes med en række stadig finere typer af sandpapir og poleres. Først derefter kan de ætses, udtørres i mange timer i ovnen og gives en olieimprægnering.

Det bliver spændende at se hvad der dukker op, jeg kan allerede se en stor og interessant inklusion, der går igennem flere skiver.

Det er ikke metal, det ligner nærmest små gule olivin-krystaller i én eller anden form for matrice, det mindes jeg ikke at have set i en Mounionalusta jernmeteorit før.

Jesper G.

jesperg
                    Deltager
                      • Super Nova

Jeg har forsøgt at slibe rillerne fra den store sav ned med en excentersliber med korn60 sandpapir – det var li´som ikke rigtigt effektivt nok. Så jeg måtte prøve at få rillerne væk med en vinkelsliber, det var bedre

Har I i øvrigt set et kunstigt meteor før?

Når nedenstående nu er frembragt af en jernmeteorit, kan man så ikke godt sige, at det er en form for kunstig meteor?

Jesper G.

edbbob
                      Deltager
                        • Super Nova

Look out below!

Spændende projekt, og superfede billeder!

munkholm
                        Deltager
                          • Neutron star

Herlige billeder og spændende at læse om projektet

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

Julius
                          Deltager
                            • Nova

Vakkert, du kan jo starte opp som meteoritt kunstner. Hva slags macro-objektiv bruker du?

jesperg
                            Deltager
                              • Super Nova

Mange tak for kommentarerne

Til de fleste billeder bruger jeg et Canon 100mm f/2,8L is makro-objektiv. Ovenstående billeder er taget med det glas. Hvis der skal mere forstørrelse på, monterer jeg et omvendt 50mm f/1,4 objektiv udenpå makro-objektivet. Det giver en stor forstørrelse, billederne herunder er taget med det setup.

Der er mange små krystaller i forskellige farver, fra sort over olivin-gule nuancer, grønne og karamel-brune til diamant-hvid.

Det var ikke lige dét jeg forventede at finde i en jern-meteorit, det bliver spændende at få identificeret indholdet.

Ud over “juvelerne” i den sandede inklusion, er der en spændende sort inklusion med en ydre kant af metal der ligner troilit (lidt gylden i farven) samt en kerne, der kunne ligne et krystal af en slags.

Der er også en sjov, formodentlig troilit inklusion, der ligner et “splash” af metal med en kerne, der nærmest ligner en grøn smaragd

Den samme inklusion ses på den næste skive, troilitten er “splashed” mere ud – jamen det er jo et spøgelse, prøv at se på formen på den nederste del

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at det er meget tidlige billeder, af meteorit-skiver der endnu ikke er færdige. Der venter en hel del slibning, polering, kemisk stabilisering, ætsning, tørring, konservering og identificering.

….men sjovt at få et lille snig-kig på noget der har ligget gemt i mere end 4,5 milliarder år, noget af det stof som vores lokale solsystem blev dannet af i sin tid – bare uden de geologiske processer der har æltet rundt med alting her på planeten siden da.

Jesper G.

Julius
                              Deltager
                                • Nova

Utrolig flotte og stilige detaljer Thumbs%20Up
                                Macro kombinasjonen fungerer godt. Du får prøve å få lånt en Canon MP-E 65mm senere.
                                Hele prosjektet kunne bli en flott coffetable book, gjerne med en digital feks Kindle versjon.

norup
                                Deltager
                                  • Super Giant

Det er godt nok flotte sager, du har fremtryllet der. Godt arbejde!

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 73 i alt)
                                • Emnet 'Projekt meteorit præparation' er lukket for nye svar.