Projekt meteorit præparation

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Meteorsektionen Projekt meteorit præparation

• Dette emne har 72 svar og 20 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 1 måned siden af jesperg. This post has been viewed 4912 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 73 i alt)
  • Forfatter

jesperg
    Deltager
      • Super Nova

Hej Lars.

Ja – det er ved at være lidt spændende nu, der er helt sikkert ting og sager i den klump.

Nogle områder er ekstremt hårde at save i, og der er i hvert fald små inklusioner som vist, håber der også viser sig nogle store.

Du er selvfølgelig meget velkommen til at komme forbi og se og røre, lige nu har jeg kun den ene skive her, du vil nok gerne se hele samlesættet når det er hjemme igen

Skiven her vejer nu 368 gram, men der skal slibes og poleres mere, så den bliver lidt lettere inden den er færdig. Jeg kan se, at der faktisk går en del til i opskæring, afdrejning, slibning og polering, men det er jo kvaliteten der er vigtigst

Her er nogle friske billeder, det første viser skiven sammen med et velkendt 1,25″ OIII filter, i stedet for de sædvanlige 1 cm kuber, der ville være noget klejn i forhold til skiven. Jeg har forsøgsmæssigt poleret hjørnet til højre, jeg overvejer en test-ætsning i området.

De næste 2 billeder viser en anden inklusion i 2 forskellige forstørrelser, det er den lille ting der ses over OIII filtret i det første billede.

Jesper G.

kimmerrild
      Deltager
        • Main Sequence

Utroligt flot, et virkeligt spændende projekt.

Noget jeg ser frem til med spænding på det færdige resultat.

jesperg
        Deltager
          • Super Nova

Efter en grov-polering er grammofonpladerillerne væk, der er dog et par dybe ridser fra saven, overvejer om jeg skal slibe yderligere måske 10-20 gram af, eller lade ridserne være?

Jeg har ikke finere end korn100, så næste trin må vente, den skal poleres mere blank, på nærbillederne ser man tydeligt ridserne.

Der er synlige krystaller på kanterne.

Et par fine inklusioner.

Lidt tættere på.

Et par andre inklusioner og en ridse fra saven.

Lidt tættere på.

En anden type inklusion, farven er i hvert fald anderledes sort.

Krakeleringerne i midten af meteoritten i nærbillede (ses også på det første billede).

Synes I at jeg skal slibe de dybe ridser væk, eller betyder det ikke så meget?

Jesper G.

k_holst
          Deltager
            • Nova

Jeg har ikke en sk.. forstand på meteoritter!

Rent æstetisk synes jeg det er ærgerligt med den dybe rids lige gennem inklutionerne. Jeg ville slibe ridserne væk.

Finn
            Deltager
              • Neutron star

Som Kim siger syntes jeg også der er synd med de savespor, man kan hos en stensliber få den poleret helt op så der ingen ridser er i den, men det bliver den jo en del lettere af.

Har gennem flere år slebet og poleret mange sten selv og det fineste slibekorn jeg har er korn 1200 og så er den meget blank, men det kræver at man starter med en korn 60 og så opefter.

Tror også du vil få strukturen bedre frem hvis den bliver poleret helt op.

mvh FinnFinn2013-09-28 18:16:25

jesperg
              Deltager
                • Super Nova

Mange tak for svarene Kim og Finn.

Jeg tror at I har ret i, at de dybe ridser skal slibes ned.

Der venter mange timers arbejde med slibning og polering, jeg overvejer at købe en maskine som denne: http://www.kingsleynorth.com/skshop/product.php?id=46529&catID=1039

Det er en vibratorplade, der kan slibe og polere flade emner, uden man behøver passe den hele tiden – det sparer tid.

Jeg har, trods ihærdig søgen, ikke fundet en europæisk forhandler af sådan en maskine, det vil være nemmest at købe den indenfor EU.

Måske skulle jeg snakke med den lokale stensliber, men det vil være sjovest at klare det selv.

Jesper G.

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Jepser

Jeg har kun et par sider omkring ætsning af jernmeteoritter i en enkelt bog i mit bibliotek. Nedenfor en indskanning. Håber det kan bruges.

Julius
                  Deltager
                    • Nova

Stilig prosjekt følger med i spenning Thumbs%20Up

jesperg
                    Deltager
                      • Super Nova

Tak for kommentarerne og tak for artiklen Lars.

Jeg har anskaffet salpetersyre (Nitric Acid) og kender godt den “nye” metode med jernklorid, som bruges til at ætse printplader.

Jeg har hørt, at man skal være meget varsom med ethvert produkt der indeholder klor, det fremmer rustdannelse. Det kunne være interessant, at lave et forsøg, hvor en lille skive ætses med salpetersyre i den ene ende og jernklorid i den anden. Dels for at se forskellen i det fremkaldte mønster, men også for at se om der nemmere kommer rust i den ene ende.

Nogen der ved hvor man kan købe en lille pose jernklorid?

Jesper G.

edbbob
                      Deltager
                        • Super Nova

@Jesper: Spændende projekt du har rodet dig ud i! Og mega flotte billeder selvfølgelig

@Troels: Pas på med at drikke for meget 99,9% alkohol. Som du skriver bruges benzen til at hive procenten op, og der er rester af benzen tilbage i solbærsnapsen (0,1%?). Benzen er noget stads og er meget kræftfremkaldende!!!

habo
                        Deltager
                          • Super Giant

Ved ikke rigtigt om det er dette du søger, men det ligger ikke ret langt fra Silkeborg:

jesperg
                          Deltager
                            • Super Nova

Tak Morten

Tak for linket Hans, det ser rigtigt ud, en liter 40% opløsning er formodentlig det rigtige at forsøge med link

Det er lidt sjovt med de forskellige inklusioner, de gullig-grønlige virker meget hårde, de sorte ved kanten laver rust. Efter grovslibningen, kom jeg skiven i en plastikpose med 96% sprit, for at trække vand ud af de fine revner. Det blev helt rødt omkring den sorte inklusion, se herunder (fotograferet gennem posen):

Jeg regner med, at det er godt at trække evt. fugt ud af revnerne med sprit. Til sidst skal de imprægneres i automatgearolie, der efter sigende skulle kunne trænge ind i de fine revner.

Er der nogle kemikere til stede, der måske kan forklare hvad det kan være der sker omkring den sorte inklusion, der er ikke meget ilt til stede i den lukkede og næsten lufttomme pose?

Jesper G.

jesperg
                            Deltager
                              • Super Nova

Nu har jeg fundet en kemisk, tilsyneladende god og professionel opskrift på konservering, en elektrolytisk proces – det lyder lovende, og skal åbenbart udføres inden evt. olie, måske er olie ikke engang nødvendig derefter.JesperG2014-01-28 12:07:56

Jesper G.

nightsky
                              Deltager
                                • Neutron star

96% sprit, jeg ville bruge renere produkt.

Jeg vil mene, uden at have kigget i bøgerne, at det er oxidering der ses, hvilket er noget skidt.

Bag den nogle timer i ovnen, det vil også fjerne fugt.

Alternativt er det måske en reaktion med rester fra skæremidlet.

Fra de noter jeg selv har lavet i sin tid, fra Eric (Meteoritemarket): (tager intet ansvar)
                                Rens den i acetone først for at fjerne olierester m.v.
                                Skyld i destilleret vand
                                Lad den ligge 2-3 dage i isopropylalkohol 99%
                                Bag den nogle timer ved 70 gr. måske lidt højere temperatur

Stoppe rust dannelse:
                                Opbevare tørt, aldrig røre direkte.

WD-40 3-4 gange om året. eller

Våbenolie, varm op til 65gr. og gnid olien ind eller

Voks, varm den op til 65gr. og dyp den i smeltet voks, evt. et par gange. eller

Lak

Nightsky2013-09-29 15:26:23

jesperg
                                Deltager
                                  • Super Nova

Det ser ud til, at den kemiske proces virker fortrindeligt, med hensyn til at stabilisere meteoritten.

Efter grov-slibning, viste test-skiven tegn på rust, allerede dagen efter. Efter nogle dage så den sådan ud:

Jeg sleb den igen og udførte den beskrevne galvaniske proces, med aluminium og soda:

Det virker ret voldsomt og effektivt.

Efter nogle timer, er der sket en kemisk proces, hvorved jernkloriden er stabiliseret, på bekostning af aluminiummet.

Skiven viser slet ingen rust, selv efter længere tid og fugtigere miljø, end det tog at frembringe ovenstående korrosion.

Næste skridt er så at polere fladen mere blank:

… og lave en test-ætsning af skiven.

Efter få minutter begynder Widmannstätten mønstret at vise sig:

Efter en times tid er syren brun af de bort-ætsede metalmolekyler:

Det er en utrolig kunst der fremkaldes, tænk det er den indre krystalstruktur, der langsomt er dannet i det kosmiske vacuum, i en asteroide for 4,6 mia år siden

Prøv at se den lille inklusion her, før og efter:

Eller de 2 her:

Jeg undskylder, at udsnittet i ovenstående ikke er præcist det samme, det går bedre med den centrale del af skiven, med de linier der var synlige inden ætsning:

Nå-ja udsnittet er nok det samme, men så fik jeg ikke lavet billederne i samme størrelse – beklager

Jeg tror at man kan finde de samme linier i før og efter billedet.

Resten af asteroiden er stadig ved at blive skåret op, jeg glæder mig helt vildt til at se hvad der er indeni – det er sgu bedre end juleaften

Jesper G.

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 73 i alt)
                                • Emnet 'Projekt meteorit præparation' er lukket for nye svar.