Projekt meteorit præparation

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Meteorsektionen Projekt meteorit præparation

• Dette emne har 72 svar og 20 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 1 måned siden af jesperg. This post has been viewed 4909 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 73 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

Hej Lars

Jespers meteorit er da meget større end dine, er den ikke, Lars?

Laaars?

Nå han er smuttet en tur med lastbilen

mvh
      Lars

jesperg
      Deltager
        • Super Nova

Nightsky wrote: Imponerede flot eksemplar.Du må hoste op med kaffe en dag, jeg vil utrolig gerne se den.Stort tillykke med anskaffelsen.

Tak Lars.

Helt sikkert – kan du komme og se den.

Jeg er bange for, at du også er nødt til at løfte på den, det er sgu en oplevelse i sig selv. Den er bare meget tungere end en sten af samme størrelse. (fragtmanden der kom med den, var helt blå i hovedet )

Kaffe eller en pilsner – det kommer vel an på tidspunktet (pm)

Jesper G.

jesperg
        Deltager
          • Super Nova

Jeg har nu fundet en lokal maskinfabrik, der kan opspænde “klumpen” i et hydraulisk skruestik, så der er helt styr på den under opskæringen på den store sav.

Jeg har været nødt til at drikke en lille kasse rødvin først (man må jo ofre sig i den gode sags tjeneste ), så jeg kunne indstøbe bæstet i special hårdgips, så får skruestikket nogle gode flader at trykke på.

Det bliver spændende at se hvad den gemmer indeni, overfladen antyder at der er inklusioner og et rigtigt fint Widmanstätten mønster.

Et tilsvarende mønster fra en tilsvarende meteorit ser sådan ud, efter polering og ætsning:

ps. Tusind tak for tilbud om at prøve med din sav Nicolaj, men jeg tror at den større sav med meget stabil opspændingsmulighed er mere sikker.

Jesper G.

Nicolaj
          Deltager
            • Giant

Det ligner et god løsning så GO herfra 🙂

Lad høre når den er klar – så kikker jeg forbi for at se den in real life.

Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

jesperg
            Deltager
              • Super Nova

Jeps – skal nok holde jer orienteret.

Der går lige lidt tid, når den er skåret op, skal fladerne poleres og afrenses. Derefter vil jeg lægge dem i en lukket spand med 96% sprit, der er stærkt vandsugende, for at drive vand ud af mikroskopiske spalter i metallet.

Efter en rum tid, vil jeg lægge dem i en spand med automatgearolie, jeg ved ikke om det er det bedste, men jeg har læst at amerikanske meteorit folk synes det. Det kan formodentlig imprægnere og korrosionsbeskytte, det vil nok være godt, at lade stykkerne “trække” i lang tid.

Til sidst skal der ætses med salpetersyre, det er dér det bliver sjovt

Jesper G.

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

LOL

Lindhard wrote: Hej Lars

Jespers meteorit er da meget større end dine, er den ikke, Lars?

Laaars?

Nå han er smuttet en tur med lastbilen

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

troelsth
                Deltager
                  • Planet

Spændende projekt Jesper! (meteoritpusher)

Den sten må ha`en massefylde der sparker r.. har sgu løfte mange sten som knægt, bondet født og kvajet opdraget, så ved godt at vægten på en sandsten og en granitsten, ikke er den samme, selvom de er lige store, men 37 kilo for sådan en “gnalling”, der må være meget jern i!!!

Held og lykke med projektet, og kunne da godt ha`interesse i at købe et par gram, og ikke i pulver form:)

Hvis du kan bruge IPA-Sprit 99,9% -så har jeg et par liter stående..

Laver selv rustløsner med Dex-tronII automatgearkasseolie, og lidt andre husholdnigsartikler, det “trækker” nærmest ind i jernet, ligesom “Mystik olie” det kan måske være derfor det er godt??

jesperg
                  Deltager
                    • Super Nova

Hej Troels.

Tak for en grineren besked

“bondet født og kvajet opdraget” – den er god (bor selv på landet). Ja massefylden er ret høj, det er rent metal, det er en rigtig AHA-oplevelse at løfte på sådan én (gnalling).

Nu er det et ældre nedslag der ikke er registreret af mennesker, men at regne efter det fundne materiale, så var Mounionalusta nedslaget i Sverige en del større, end det nedslag der var i Rusland for nyligt, der ellers var ret spektakulært. Dertil kommer, at den russiske meteorit var sten, den svenske var tungt metal.

Tak for tilbud om sprit, men jeg tror at mit 96% rækker. Spændende med dine erfaringer omkring automatgearolie og rust.

Jeg håber at olien kan give en god beskyttelse, men det er naturligvis vigtigt, også at opbevare meteoritten tørt.

Jesper G.

troelsth
                    Deltager
                      • Planet

Hehe, ja der er sgu nok lidt hill-billy i os alle 🙂

Ved man så ca. hvornår den er havnet her på kloden?? og hvordan finder men egentlig ud af det??

Den må ellers ha` landet “tungt”, den laver da mere end et par ridser i lakken, når den tonser gennem taget på en svensk-skærgårds-traktor model SAAB 99, når den pludselig dumper ned fra himlen!

Koncentreret alkohol=96% ethanol-alkohol-sprit-er også max % for destillation af alkohol, for at lave kemisk rent alkohol= 99.9% skal der tilsættes benzen,så man laver en ny azeotrop, sprit tiltrækker vand, det afhjælper benzen,lidt groft sagt, og siden det “kun” er 99,9% hvad består de sidste 0,1% så af??

Tilmed er IPA-sprit denatureret, altså tilsat et stof så det ikke kan drikkes, ellers skal der betales alkoholafgift til skatte far!

Ipa-sprit bruges også til at bestemme sten-materialers massefylde..

og ja til frostsikring, købte en 200ltr tønde til jordvarmeprojektet, så har ca 30-40ltr tilovers, der skal bare hældes Ribena i til kanten, så har jeg en herlig solbær snaps 🙂

Jeg sælger i Liter, du sælger i Gram,det lyder som et kønt bekendtskab! 😉

Er meteoritten så magnetisk?? og hvad er det for en type jern, alm jern/Fe eller hedder det noget specifikt??

jesperg
                      Deltager
                        • Super Nova

Ja den er magnetisk, jernmeteoritten Mounionalusta indeholder meget andet end jern, fx 8,4% nikkel, 2,24 ppm (milliontedele) gallium, 1,6 ppm iridium, 0,133 ppm germanium, samt stishovit, magnetit, kamacit, troilit og andre eksotiske forbindelser.

Den første Mounionalusta meteorit blev fundet af nogle børn, der passede køer i det nordlige Sverige i 1906. Der er efterfølgende fundet en del større eller mindre eksemplarer i området, de er formodentlig alle fragmenter af en asteroide, der brød op i mange stykker ved mødet med Jordens atmosfære. Eksemplarer fra det her nedslag (der ikke er sket i historisk tid) er kendt for et usædvanligt smukt, såkaldt Widmanstätten krystalmønster. Mønstret er fremkommet ved at metallet er afkølet og krystalliseret ekstremt langsomt i rummets stille vacuum for milliarder af år siden.

Hvis Jupiters tyngdekraft ikke havde hevet så meget i stumperne, og asteroiderne havde fået ro til at danne en planet, da de andre planeter blev dannet, ville denne asteroide formodentlig være blevet en del af planetens jernkerne, som den man ved findes i Jordens indre. Andre asteroider består af stenarter og ville dermed have kunnet danne planetens kappe og skorpe.

Mounionalusta jernmeteorit er af typen oktahedrit klasse IVA.

Den her PDF fra Geologisk Museum er meget interessant, det er gratis underholdning og læring:

http://geologi.snm.ku.dk/img/geologiskmuseum.pdf/

Jesper G.

troelsth
                        Deltager
                          • Planet

Måtte lige Google Mounionalusta, de graver da på livet løs deroppe! har du set den på 1,2tons, det er en seriøs sten!! De er skøre de Svenskere! 😉

men forstå dem godt, det er total skattejagt for voksne!

Og havde godt på fornemmelsen det var før SAAB´s storheds tid de var faldet ned, fantastisk som vacuum og langsom nedkøling kan skabe mønster i jern, det er fascinerende..

Glæden mig til at se nogle færdige “skiver” 🙂

Er Gallium ikke det jern som smelter i hånden?? mener det har et smeltepunkt ved 30 grader C..

Ved godt det lyder lidt dumt,og svaret har du nok ikke endnu, men når i begynder at snitte i klumpen, er jernet så nemt at skære i, som alm sort jern, eller er det mere “sejt” som stål?? bare for nysgerrighedens skyld.. TroelsTH2013-09-17 10:51:25

Lars Malmgren
                          Deltager
                            • Super Nova

Det er netop denne meteorit jeg har foreslået en ekspedition op for at grave efter.
                            Den er faldet for over 800.000 år siden, og er blevet flyttet rundt af isen under seneste istid.
                            Derfor kender man ikke et krater, men fundene er gjort i et relativt begrænset område.

Den oprindelige meteorit har var kæmpe stor, mange tons!
                            Derfor er der rigeligt at finde endnu Tongue

jesperg
                            Deltager
                              • Super Nova

Så er skæreprocessen igang

Jesper G.

jesperg
                              Deltager
                                • Super Nova

Jeg har hentet en enkelt skive hjem i dag. Den er blevet drejet af, så de ret grove riller fra den store sav er jævnet ud. Nu ligner den så en LP-plade, jeg skal se om min lille excentersliber kan gøre noget ved det.

Det er tydeligt, at Widmanstätten mønstret er der, der er også sjove inklusioner:

Jesper G.

nightsky
                                Deltager
                                  • Neutron star

Kræs at se den blive skåret i skiver. Tykkelsen er bestemt også i den bedre ende.

Jeg skal altså have taget mig sammen og komme forbi.

Hvad er vægten på disse skiver?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 73 i alt)
                                • Emnet 'Projekt meteorit præparation' er lukket for nye svar.