› Fora › SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB › Meteorsektionen › Projekt meteorit præparation
- Dette emne har 72 svar og 20 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 1 måned siden af jesperg. This post has been viewed 4908 times
-
ForfatterIndlæg
-
19. maj 2013 kl. 17:25 #103322
jespergDeltager- Super Nova
Selve nedfaldet er dog sket for mange mange år siden – i Sverige, men et stort flot eksemplar er for nyligt landet hos undertegnede i Silkeborg.
Meteoritterne fra det nedslag er kendte for at have et utroligt flot Widmanstätten mønster gemt i sit indre. Det skyldes krystallisering af metallerne under en ekstrem langsom afkøling i kosmos. Mønstret kan fremkaldes ved at skære meteoritten op, polere fladerne og udsætte den for en ætsningsproces.
Det er meningen, at jeg vil lave den proces, jeg er i øjeblikket ved at undersøge forskellige muligheder for at opskære den, uden at der går for meget materiale tabt og uden at det bliver alt for kostbart. Indtil videre har jeg makro-fotograferet overfladen for at afsløre detaljerne udenpå, der er tydelige tegn på krystalstruktur.
……. og nej – det er ikke synd at skære den op, når den nu har den store indre skønhed
JesperG 2013-10-19 12:48:53
Jesper G.
19. maj 2013 kl. 19:10 #103323
nightskyDeltager- Neutron star
Tillykke med anskaffelsen. Et smukt eksemplar.
Jeg vil glæde mig til at se hvordan processen med opskæring og ætsning skrider frem.
19. maj 2013 kl. 20:15 #103324
swr- Giant
Flotte strukturer og en fascinerende historie. Det bliver spændende at følge processen.
21. maj 2013 kl. 16:44 #103375
paul- Nova
Det lyder til at være et rigtigt spændende projekt jeg glæder mig til at følge, og sjovt at der findes en marked for meteoritter, gad vide hvordan man prissætter disse.
21. maj 2013 kl. 17:14 #103377
Man prissætter ud fra vægten.
Det ser ud til, at prisen for et færdig-ætset eksemplar typisk ligger omkring 2,5-3 dollar pr gram, altså omkring 12-15 kr.
http://www.meteoriteguy.com/catalog/muonionalusta.htm
ps.
Jeg satser på en lavere pris, det burde være muligt.
JesperG 2013-05-21 17:16:15
Jesper G.
21. maj 2013 kl. 18:07 #103380
paul- Nova
12-15 kr. grammet lyder umiddelbart ikke så galt når man tænker på at meteorit´er jo er lidt sjældne…gad vide hvor mange gram der i gennemsnit findes pr. år i DK?
Men som med så meget andet er det vel udbud og efterspørgsel der dikterer prisen.
21. maj 2013 kl. 19:46 #103381
outlookDeltager- Super Nova
Hej Jesper
Hvis emnet viser et godt Widmanstätten mønster kunne jeg være interesseret i nogle gram…
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting21. maj 2013 kl. 20:06 #103382
outlook wrote: Hej Jesper
Hvis emnet viser et godt Widmanstätten mønster kunne jeg være interesseret i nogle gram…Når projektet forhåbentlig har resulteret i en række fine skiver, skal jeg nok fortælle om det her.
Så kan interesserede forum-brugere få budet først, på de stykker jeg ikke selv vil beholde.
Jesper G.
22. maj 2013 kl. 06:48 #103387
amelsen- Giant
Må jeg have lov at spørge… hvor mange knaster skal man ligge på bordet for at få en meteorit på den størrelse =)
22. maj 2013 kl. 11:35 #103390
amelsen wrote: Må jeg have lov at spørge… hvor mange knaster skal man ligge på bordet for at få en meteorit på den størrelse =)
Prisen afhænger meget af hvor sjældne og flotte de er. Store stykker er der lidt langt imellem. Jeg har set nogle stykker (ubehandlede) mellem 2 og 20 kg til en gram-pris mellem ½ og 1 dollar, men også en del dyrere, der er en stribe lidt dyrere i det her link: Større meteoritter
Så undgik jeg behændigt at svare på hvad jeg måtte bløde for min
Jesper G.
22. maj 2013 kl. 18:27 #103403
amelsen- Giant
Damn… det vil sige i nærheden af 50k … av for den da… Det er jo en Planewave for pokker Jesper =)
22. maj 2013 kl. 22:07 #103413
HarkhoostDeltager- Planet
Er det normalt at kvinder får lov til at røre ved dine nyanskaffelser ?.
22. maj 2013 kl. 22:54 #103416
amelsen wrote: Damn… det vil sige i nærheden af 50k … av for den da… Det er jo en Planewave for pokker Jesper =)
Det er din udregning Allan, min er heldigvis lavere
…. men det er jo kun godt, med hensyn til prisen på de færdigpræparerede stykker, hvis bare ikke processen med opskæring, polering og ætsning bliver for dyr.
Jesper G.
30. juni 2013 kl. 16:39 #104658
Det må være den lange lyse sommersæson, der er årsag til at nogle mennesker bliver ramt af momental sindsyge.
Jeg har udskudt pensionen i 20 år, hævet opsparingen og investeret i endnu en meteorit
Jeg må sige, at jeg fik den til en rigtig god pris, men jeg holder prisen lidt for mig selv
Det er en metal-pensionsopsparing på ca. 20×30 cm.
Den er superfin og indeholder helt sikkert et flot Widmanstätten mønster, det er synlig på overfladen.
Jeg har lige købt en sandblæser og renset overfladen for rustpletter, derefter er den lagt i sprit. Henning fra meteoritsamlingen på geologisk museum har hjulpet med råd og vejledning.
JesperG 2014-01-26 17:09:15
Jesper G.
30. juni 2013 kl. 16:55 #104659
nightskyDeltager- Neutron star
Imponerede flot eksemplar.
Du må hoste op med kaffe en dag, jeg vil utrolig gerne se den.
Stort tillykke med anskaffelsen.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Projekt meteorit præparation' er lukket for nye svar.