Projekt Måne Animation

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Projekt Måne Animation

• Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af jakob. This post has been viewed 274 timeshalskov. This post has been viewed 274 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

jakob.halskov
    Deltager
      • Planet

Hejsa!

Jeg har sat mig for et mere eller mindre omfattende projekt; at få skudt højtopløselige billeder af Månen i alle dens faser. Og herefter samle dem til en animation og eventuelt plotte hvordan dens tilsyneladende størrelse ændrer sig over tid.

Indtil videre har jeg de første 4 skud i kassen (mangler at stacke én af dem):

En udfordring bliver ved at tage billeder omkring nymåne – er det overhovedet muligt når månen er så tæt på solen på himlen?

Mvh

Jakob

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Man kan i hvert fald tage billeder, når Månen er omkring 1 – 1,5 døgn gammel, eller tilsvarende 1,5 – 1 dage før nymåne. Det er svært, og tidspunktet må vælges med omhu, men det kan lade sig gøre. Nymånen står højest på himlen om foråret, i Marts, set fra vore breddegrader, og den meget gamle måne står højest på himlen om efteråret i September. Skal man være ekstra dygtig, så tager man også hensyn til Månens banehældning, der kan give op til 5° ekstra højde over horisonten. Eller tilsvarende lavere højde, hvilket man selvfølgelig vil prøve at undgå!

Thomas, Bornholm

jakob.halskov
        Deltager
          • Planet

Tænkte at der netop måtte være lidt tricks i forhold til optimale tidspunkter. Det bliver noteret 🙂

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Husk også ca samme timevinkel. Månen er næsten 1% tættere på observatøren ved kulmination end op/nedgang.

/Rudi B. Rasmussen

jakob.halskov
            Deltager
              • Planet

Det går allerede som planlagt: jeg lærer allerede en masse nyt ved det her lille projekt 🙂

Har luret lidt på faktorene der spiller ind i månens tilsyneladende bevægelse og man skal godt nok holde tungen lige i munden.

En ting jeg er usikker på; månens “vippen frem og tilbage” / Libration, er den ‘synkroniseret’ med månens fase? Så det er muligt at tage billeder af alle faser over flere måneder, uden at månen er vippet i alle mulige retninger når billederne spilles efter hinanden?

Jeg håber at det giver mening.

Mvh

Jakob

Jakob Halskov2017-05-08 21:38:59

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

En ting jeg er usikker på; månens “vippen frem og tilbage” / Libration, er den ‘synkroniseret’ med månens fase?

Nej, absolut ikke! Librationen er enormt kompliceret og er en kombination af talrige faktorer, bl.a. afstanden til jorden og dermed banehastigheden, banens hældning i forhold til jorden på observationstidspunktet, månens stilling i forhold til observatøren på jorden, månens polaksehældning i forhold til observatøren, etc., etc.

På grund af, at Månen har en ikke ubetydelig størrelse og masse i forhold til Jorden, er dens banebevægelse ekstremt kompliceret at udregne præcis og Isaac Newton klagede i et brev over, at “Månens bane gav ham hovedpine”, så han slet ikke havde lyst til at tænke mere over den.

Thomas, Bornholm

jakob.halskov
                Deltager
                  • Planet

Det frygtede jeg lidt ! Må se hvordan det ser ud når jeg få nogle flere aftener i kassen, og vurdere hvor meget hovedpine det giver.

Jakob

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Projekt Måne Animation' er lukket for nye svar.