› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Projekt HQLC Newton
- Dette emne har 29 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af jens. This post has been viewed 555 timesjacobsen. This post has been viewed 555 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. februar 2015 kl. 18:34 #128780
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Jeg har i de sidste måneder arbejdet med et 162 mm newtonspejl. Glasset er et jeg købte for et par år siden på starparty, en del bobler i det, men ellers ok. Jeg har sigtet efter ca 800 mm brændvidde, og spejlet måler nu meget tæt på 784 mm brændvidde. Det er tanken at bruge det til fotometri.
Samtidig har vi i AAF overvejet hvilke projekter det vil være godt at starte med i vores spejlslibegruppe. Der er vi p.t ved at kigge på projekt HQLC Newton, hvilket betyder “High Quality, Low Cost”.
Hvis man er indstillet på selv at lægge noget arbejde i projektet, istedet for blot at købe instrumentet, kan man, som priserne er p.t, købe materialerne til en 6″ Newton for under 1000 kr og til en 8″ til lige over 1000 kr. Dette eksklusiv et sekundærspejl og et udtræk. Der må man selv finde et passende.
Nå, men selve hovedspejlet til prototypen er det tidligere omtalte 162 mm spejl, det er jo ca en 6″. Glasset har jeg slebet i hånden og jeg har også poleret det ud manuelt. Lige p.t ser det sådan ud, siddende i min tester:
Og foucault-testen ser sådan ud:
Så godt som sfærisk, og klar til parabolisering. Så langt så godt.
Ud over et spejl, så skal der jo flere ting til sådan en kikkert.
Det første der trænger sig på, er spejlcellen. Traditionelt har man jo enten lavet den i krydsfiner, eller de mere avancerede, i AluminiumVi har i AAF kigget nærmere på muligheden for at 3D printe cellen, og en prototype lavet til dette glas og det udvalgte paprør, ser sådan ud.
Den øverste del holder glasset, og den nederste monteres i tubus. Vægten og den termiske masse er forsvindende lille. Styrken virker tilstrækkelig, men nu må vi se hvad test med prototypen viser.
Selve røret, som jo tidligere har været en stor udskrivning, er baseret på et paprør fra Biltema. Det er et 190 mm ydre diameter, med 4 mm godstykkelse. Røret kommer i 1200 mm længde, og kan således klare en 6″ f/8 hvis man vil. Jeg vil forsøge om det er tilstrækkeligt at male røret, for at lave det vejerbestandigt. Kan man undgå at give det glasfiber, er det jo sparede penge.
Her ses røret med prototypen på tubusringene:
Tubusringene er printet til netop dette rør, og har huller så det kan monteres på enten en Vixen skinne eller hvad man nu ellers har lyst til.
Styrken virker overbevisende, og de skal nok holde fint, også en 8″ tror jeg vil være problemfri.
Et budget på et sådan projekt vil se nogenlunde sådan ud:
Glas:
6″ koster 38 euro, en 8″ 59 euro.
Slibe og polermiddel til 6″eren koster 26 euro, til 8″eren 34 euro.
Coatning ved Refoptik i bremen koster 35 euro for 6″eren og 45 for 8″eren.
For spejlet med coatning. kommer 6″eren således op på 99 euro, og 8″eren på 138 euro.
I AAF vil der være mulighed for at anvende vores spejlslibemaskine, hvad det koster vides endnu ikke præcist. Men man kan jo også slibe per hånd…
Kikkertrøret koster vel 50-60 kr ved biltema, så det går nok.
Et sekundærspejl, som det ikke kan betale sig at lave selv (det er også svært nok, men hvis man ønsker det, kan vi da forsøge) fås for et 50 mm til ca 35 euro.
Holderen og krydset til sekundæren har vi endnu ikke helt styr på, ideer modtages gerne.
Udtrækket, ja der må man selv igang, enten med et indkøb eller med selvbyg.
Er man interesseret, og har ideer og forslag til vidreudvikling af teleskopet, så sig til. Der er mulighed for at afprøve ideer på prototypen.
Er man interesseret, så send mig en PM..
mvh
Jens14. februar 2015 kl. 19:54 #128782
bentlDeltager- Planet
Hej Jens
Kører HQLC newton projektet under AAF, så det kun er for AAF medlemmer?
mvh
Bent15. februar 2015 kl. 13:14 #128813
Hej Bent.
Godt spørgsmål, det har jeg vist ikke rigtigt nævnt noget om.
Men ja, det var tanken. Jeg ville gerne have at dette blev et fælles projekt med mange deltagere, istedet for at blive mange enkelte projekter.
På den måde, tror jeg, kan vi i fællesskab løfte projektet til at blive bedre og mere spændende.
Min ide var at projektet skulle forankres i teknikgruppen i AAF, hvor vi kunne mødes med passende mellemrum. Der ville så være mulighed for at bruge spejlslibemaskinen til “det kedelige arbejde” med at grovslibe og polere glasset ud. Jeg kunne også forstille mig at vi på gården, kunne stille en spejltester op, og vurdere hinandens spejle. Det giver ofte stort udbytte at få et andet sæt øjne til at kigge med på ens spejl.
mvh
Jens22. februar 2015 kl. 20:56 #129084
Hejsa.
Jeg benyttede lige chancen med det dårlige vejr idag, til at få gjort lidt ved spejlet til HQLC prototypen.
Jeg har nu haft fire paraboliseringsomgange, og spejlet ser således ud under knivsæggen:
Et lidt mere zoomet billede, med mere kontrast:
Læg mærke til at diffraktionsringen på kanten først kommer frem når man zoomer ind, jeg tror det har noget med pupillens størrelse på kameraet at gøre. Visuelt er den der hele tiden.
Spejlet måler nu således:
Dette er mindst lige så godt som mere end 90% af de kommercielle spejle jeg har set på. Men det kan blive bedre.
Lidt mere korrektion i kanten vil hive værdierne i vejret.
Næste trin bliver så at lave en prøvemontage i tubus. For at det kan ske, skal tubusringe laves færdige og en sekundærholder + fokuser skal monteres på røret.
mvh
Jens22. februar 2015 kl. 22:07 #129090
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Ville du ikke arbejde med 50-60% zonen??
Frem for at fokusere på kanten.
Jeg tænker, at kanten følger med ned, når du arbejder på 50-60% zonen.
Eller hvad ??Hellere lidt turned-up end turned-down, tænker jeg…
22. februar 2015 kl. 22:35 #129091
Hej Lars.
Jo, det tror jeg.
Det næste bliver så 5 minutter med korte normalstrøg, for at jævne centret lidt ud, efterfulgt af 5 minutter med lange strøg igennem 20 % zonen, for at give korrektion til kanten….
Paraboliseringen er det mest spændende ved spejl-fremstillingen…..
Mvh
Jens22. februar 2015 kl. 22:46 #129092
Altid interessant at høre hvordan andre tackler figureringen
22. februar 2015 kl. 22:57 #129093
Jada.
Det er jo ikke “så svært” i anførselstegn, når man blot husker på at alt hvad man kan, er jo at fjerne glas, og dermed gøre brændvidden kortere. Man skal så blot sørge for at få zonerne til at blive “kortere” i den rigtige rækkefølge.
her skal jeg så gøre zone 1,2 og 3 lidt kortere, end zone 4 og 5, hvorefter jeg skal gøre zone 1,2,3 og 4 lidt kortere i forhold til zone 5.
Dette uden at lave hul i centrum eller en turned edge…
Man kan få meget god viden, ved at sidde lidt og lege med tallene i figure XP. Jeg bruger det til at planlægge den næste session.
Skal du snart til at polere??
mvh
Jens23. februar 2015 kl. 00:17 #129094
Frank LarsenModerator- Super Nova
Noget nyt omkring fokus udtræk i 3D?
Jeg overvejer en crayford med steeltrack på alle tre løbebaner.
Der er lige åbnet en biltema I Glostrup så jeg har været ude at købe et rør.
23. februar 2015 kl. 07:26 #129099
alanDeltager- Super Giant
fokusudstræk http://www.thingiverse.com/thing:13476
Men det ser lidt amatøragtigt ud.
Jeg tror godt vi kan printe et der virker, men jeg ville lade 2″ røret være i metal. Hvis vi var lidt smarte kunne man fra start af udstyre det med stepmotor.
Mvh Alan
23. februar 2015 kl. 15:33 #129119
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hej Alan
Den ser nu meget fin ud. Det er så en helical type hvor røret drejes for at fokusere.
Det er ikke kompatibelt med foto.Jeg ville lave en med fire kuglelejer og en kontakt aksel drvet af stepper.
Har tidligere lavet en velfungerende i træ med et glat 1.25″ udtræksrør som du foreslår.JEg tænker også på en medr 5 kuglelejer og en tandstang – evt. en forskudt tandstang der kan gøres mere eller mindre slørfri.
Udtræksrøret ville stadig være 3D printet da det så kan laves uden det roterer og rulleflader kan belægges med metal.Kunne være jeg skulle prøve at tegne et udkast.
FrankLarsen 2015-02-23 14:34:27 24. februar 2015 kl. 23:20 #129192
Hejsa.
Nå, her er så dagens måling efter strøg med at gøre zone 1,2,3 lidt kortere i brændvidde.
Polerlappen gør da nogenlunde hvad den skal.
Næste trin er nok ca 10 minutters normal parabolisering, men uden at ramme 70% zonen…mvh
Jens25. februar 2015 kl. 00:43 #129200
Kan du fortælle hvordan du har lavet dine strøg?
Jeg gætter mirror-on-top, korte langsomme næsten lige strøg med en lille smule W.
Men hvor meget “overhang”?? 2-3 cm ?25. februar 2015 kl. 22:35 #129252
Hej Lars.
Nå, det er ikke klart her, så jeg kigger lidt på “strategien” for næste polerings-session.
For at “løfte centrum”, dvs gøre centrum kortere end resten af spejlet, har jeg måtte gøre de yderste dele “længere”. Jeg har poleret med ca 50 % længde strøg, og har holdt 50-60% zonen inde på lappen med en vis sideværts bevægelse, og har undgået at polere centrum over centrum. Ikke for meget med center over center, det laver et hul i midten. Men det er meget “gefühl” der skal til.Næste omgang bliver en tur med alm parabolisering, med undgåelse af 70% zonen.
Men det er jo så lidt der mangler, så forsigtigt!
mvh
Jens1. marts 2015 kl. 17:55 #129426
Hejsa.
Så fik spejlet en session på 15 minutter. Før denne polering, var spejlet og lappen under koldpres i 3-4 timer, og så gik det los. Der blev poleret med lange strøg tæt på centrum, for at få kanten “gjort længere” end resten af spejlet. Det lykkedes, spejlet måler nu således:
Overfladen er jævn, og et focougram ser således ud:
Lidt længere inde, og lidt lysere:
Jeg tror at næste trin er en stjernetest i kikkerten. Der skal nok ikke figureres mere på spejlet, det må vist række. 7 sessioner skulle der til.
mvh
Jens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Projekt HQLC Newton' er lukket for nye svar.