Programmer og nettressurser

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Programmer og nettressurser

• Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 235 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

Bjørn Sandåker
    Deltager
      • Neutron star

Trenger vi ikke en samletråd for programtips og gode astronomiressurser på internett? Det er mange personer som lenker til slikt, men problemet er å finne igjen tipsene når man trenger dem! En samletråd ville derfor skape god oversikt. For å bevare oversikten bør det ikke forekomme diskusjon i denne tråden.

Jeg tenkte meg at man hadde en melding/beskjed for hvert tips, og begynte meldingen med en overskrift i fet skrift og skrev litt om hva det var for noe, samt lenken til nettstedet eller nedlastningsområdet. F.eks. slik:

ADOBE PHOTOSHOP

Det beste bildebehandlingsprogrammet som finnes, enten man er profesjonell fotograf eller amatør. Fint også for amatørastronomer som ønsker å etterbehandle sine astrofotos. Koster fra ca. kr. 2300 – 8000.

Mer info: http://www.adobe.com/dk/products/photoshop/photoshop/

Bjørn T. Jønsson2009-04-07 02:57:14

Mvh,
      Bjørn

thomas
        • Giant

God ide

The GIMP

Kan stort set det samme som photoshop, men det er gratis. Det opdateres ofte. Det største minus er at det er begrænset til 8-bit per kanal.

tomvictor
        Deltager
          • Giant

Astronomy Tools

Komplett sett med astronomi relaterte aksjoner for Photoshop og Elements. Koster $19.95 og er et fint tillegg til de som ikke klarer å lage sine egene.

Photoshop for Astrophotographers

En flott guide til bildebehandling i Photoshop med fokus på astrofotos.

Koster kun $24,95.

Fornax Ligthtrack II
          Tokina AT-X 300mm f 2.8
          Canon 600D Baader

persson
          Deltager
            • Planet

jeg bruger Elements med astronomy tools, det er godt

Jan

mr.mox
              • Nova

Jeg bruger også Elements+AstronomyTools, men PixInsight LE som er gratis og arbejder i 32 bit er rigtig godt – men lidt besværligt.

Generelt behandler jeg billeder således: DeepSkyStacker -> PixInsight -> PhotoshopElements

Bjørn Sandåker
              Deltager
                • Neutron star

Kan hende jeg formulerte meg litt unøyaktig, men det var altså ikke meningen at dette skulle bli selve tråden, jeg ville bare foreslå en slik tråd for å se om det var stemning for det. Denne forumkategorien er jo for forslag, og da hører ikke en slik tråd hjemme her. Men siden flere allerede har bidratt med sine tips, så antar jeg at man liker idéen i hvertfall. Smile

Etter at jeg postet første melding har jeg tenkt litt mer og jeg tror vi må ha med kompatibilitet med operativsystemer og evt. begrensninger man bør være oppmerksom på. Vi bør også passe på alltid å ha lenker til det vi anbefaler.

I mitt eksempel for Photoshop burde jeg f.eks. da nevnt at det var kun for Windows.

Det som kan skje hvis man ikke nevner slike begrensninger, er det som hendte meg da jeg skulle kjøre en CD med A Guide to Astrophotography With Digital SLR Cameras (av Jerry Lodriguss) og fant ut at den ikke kjørte i det hele tatt på min Linux-boks. Denne CD-en er en samling med websider som kjører direkte fra CD-en gjennom din favoritt-browser. Problemet er bare at filnavnene er lagret i små tegn, mens websidene kaller filene med STORE tegn i lenkene. Windows bryr seg ikke om slikt, men i Linux er små og store bokstaver to forskjellige ting. Så denne CD-en krever Windows! Det skulle jeg ønske jeg visste på forhånd… Det samme problemet gjelder forøvrig også Photoshop for Astrophotographers som Tomvictor lenket til. Den er laget av samme forfatter og bruker samme opplegg for websider og filer.

Bjørn T. Jønsson2009-04-08 03:14:17

Mvh,
                Bjørn

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Programmer og nettressurser' er lukket for nye svar.