Problemer med SBig ST8 shutter

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Problemer med SBig ST8 shutter

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 9 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 329 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

Frank Larsen
    Moderator
      • Super Nova

HejJeg har fået problemer med den mekaniske lukker i mit SBig ST-8.Enten er den meget lang tid om at åbne, stopper halvejs eller i en eller anden position. I praksis er det umuligt at bruge kameraet da resultatet enten er ubrugelige optagelser eller optagelser med ukendt eksponeringstid.Mit setup har ikke ændret sig bortset fra at jeg har skiftet filtrene ud. Fejlen var der også før udskiftning af filtre, men i langt langt mindre grad.Jeg skulle lige høre om der er andre ST8 brugere herinde som har haft et lign. problem, inden jeg begynder at skille kameraet ad.Jeg har ikke umiddelbart kunne finde noget på nettet ud over et problem med en sensor.

FrankLarsen2017-06-06 19:30:17

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Efter din beskrivelse, synes jeg det tyder på en eller anden form form for mekanisk fejl, snavs fra eventuelt vandindtrængning via kondens eller lign.så der er sikkert ikke anden løsning end adskillelse og rengøring

kunne det være noget elektrisk? manglende amp.? Jeg ved ikke hvordan den mekaniske shutter virker i dette kamera. Mærkeligt at der intet er på nettet

Hilsen Claus

Mogens Zachariasen
        Deltager
          • Super Giant

Hej Frank,

Minder det om dette problem fra Cloudynights:

I got to use my new to me ST-8300 this past weekend. One problem I ran into was that half of the exposures had to be discarded because the shutter blade was stuck at some point in the image.

Symptoms:

Stuck shutter blade

Clicking sound on the frames where the shutter was stuck.

https://www.cloudynights.com/topic/427411-sbig-st-8300m-shutter-problem/

Han fik løst problemet.

Se helt nede på siden.

Men, nu kan det være at dit problem er noget andet.

Mvh

Mogens

Mvh
          Mogens

erikgu
          Deltager
            • Nova

Hei Frank,

Jeg hadde samme problemet med mitt kamera. Jeg delte kameraet, løsnet lukker og justerte den slik at den dekket hele, skrudde den så til igjen. Hos meg var problemet at skruen som holdt lukker hadde løsnet.

Erik G

Erik G

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Hej Erik m.fl.

Det vil jeg da lige få undersøgt om det kunne være en løs lukker.

Der kommer nemlig ingen mærkelige lyde.

Eneste specielle er at der er et langt delay fra eksponeringen burde starte til den rent faktisk gør det i følge driveren. Men ikke hver gang.

Jeg må få det skilt ad – lidt ærgreligt da da det kun er 3-4 måneder siden jeg fyldte tør nitrogen på.

Tak for alle input.

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Og det lyder også interessant med ST8300 kameraet – der skal så lige have fundet ud af om det er samme shutter.

Jeg har også fundet en hvor det er en skrue til filter hjulet der kan trykke en pakning ind i ccd kammeret der så slæber mod shutteren og endelig er der en sensor hvir en refleksflade skal rykkes tættere på.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Problemer med SBig ST8 shutter' er lukket for nye svar.