Problemer med SBIG AO-8 og Maxim DL

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Problemer med SBIG AO-8 og Maxim DL

• Dette emne har 13 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af Peter. This post has been viewed 146 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

Peter
    Deltager
      • Main Sequence

Før jeg fik min AO-8 havde jeg intet problem med at guide via Maxim DL/Losmandy GM-8 momtering – tværtimod: Jeg kunne lave eksoneringer på over minutter og alligevel stod det knivskarpt!

Efter jeg har monteret en SBIG AO-8 på mit SBIG ST-200 XM kamera, kan jeg ikke længere få et roligt billede. Teleskop/montering er 100% aligned og alligevel fremstår objektet som en linie eller som en kantet figur. Det er som om at montering og AO-8 modarbejder hinanden.

Er der nogen, der har erfaring hermed?

Peter

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Jeps – og har da lige et par ??? inden jeg foreslår løsninger:

? – hvilken udgave af Maxim.

? – kan vi se et billede.

? – har du trænet både AO og montering.

? – hvor kraftig gudiestjerne bruger du.

? – hvor stort er teleskopet.

? – hvor lang fokallængde bruger du, bare i f.

Det burde jo være således at dine billeder bliver bedre, ikke værre..

Bruger selv ST-2000xm og AO-8.

Peter
        Deltager
          • Main Sequence

Hej Michael,

Beklager den sene respons! Tak for din tid!

Maxim 4

Billede: Jeg har slettet billedet, men stjernen blev aftegnet som en triangel

Jeg har ikke trænet AO og montering

Guidestjerne 8-9

Teleskopet er et Televue NP-101/montering Losmandy GM-8/GM-11, F 5,4

Håber det hjælper lidt 🙂

Med venlig hilsen

Peter

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Hvis du ikke har trænet så aner MaxIm ikke noget om noget som helst.

Hvad gør du så?

1) placere en god kraftig guidestjerne midt på guidechippen. Og vær sikker på du har en forbindelse til din montering… Via Seriel kabel og fanen Telescope. Fanen guide, tryk på options – sæt flueben ved Use Scope DEC. Juster bin til 3×3, expo så den passer (minium ADU: ca 3000)

2) Trykker på Calibrate AO.

3) Venter til den er færdig.

4) Dette er meget VIGTIGT: tryk på Locate TO gange.. Eller centre den ikek spejlet.

5) Tryk på Calibrate drive.

6) Vent til den er færdig… Hvis alt gik uden brok, og den ikke satte en firkant omkring en forkert stjerne hop til 9…

7) trim på fanebladet drive, hvis den brokker sig over at stjernen ikke flyttede sig mere end 5pixels i en retning (øg tiden i den aksel). Hvis den flyttede sjternen helt ud af feltet, så sæt Calibrate time ned.

Hvis den satte firkant om en forkert stjerne, ryk over på en der står lidt mere alene (ikke nogle stjerner med tæt på samme mag omkring den).

8) gentag fra 5.

9) Goto dit objekt, hvis objekt er på anden side af medianen end du trænede: Sæt flueben i guiderfanens PierFlip.

10) Tryk på Locate.

11) Juster expo til korteste muligt, gå ikke langt under 1000adu. Det giver tit problemmer.

12) ved meget kraftige guidestjerner (>2500 adu) kan du gå over på fanen Setup i AO vinduet og vælge 4×4 i trackbox. Med mindre din montering har en meget ujvæn PE, polaralign er ringe eller det blæser.

13) Fanen Track: Sæt expo tiden du fandt frem til, bin 3×3, max move hvad du mener er oki (ikke over 20).Agressiveness 7 som udgangspunkt – justeres undervejs.

14) Fanen Locate, tryk på locate..

15) Fanen Track, tryk på Start.

16) Den tager nogle darks, og lidt efter ser du stjeren forstørret 800x. Den vil bevæge sig lidt, og RMS værdien vil være “høj” 0,3 til 0,5.

17) Når RMS falder lidt til ro, og du har trimmet lidt på Agressiveness så RMS er så lille som muligt begynder du din sequence.

Er det forvildt?

Måske, nogle ting kan du spring over hver gang (kalibrate behøves kun engang, og gentages kun hvis du drejer på kameraet).

Du vil også opdage at flere punkter kan springes over… Men start med dette.

Ellers må du jo skrive igen.

Peter
            Deltager
              • Main Sequence

Kære Michael,

Tusind tak for dit udførlige svar – dejligt at kunne hente hjælp fra indviede!

Jeg forsøger at gennemføre en session i aften, hvis vejret tillader det!

Forventer du iøvrigt at deltage i MAF i weekenden?

Med venlig hilsen

Peter

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Peter – Det må jeg hellere, skal jo være med i en af workshopsne 🙂

Så hvis du kommer og det stadig driller, så tager vi da lige en tur og for det til at spille. Når man først har fået gang i det, så er det faktisk ganske godt – og nemt.

Når du har lært dit sytem at kende, så finder du nemt en expo tid. vælger guidestjernen, og lige sætter tiden og trykker så bare på start. Bruger en 10-20 sek på at se hvordan den opføre sig.. Trimmer så Agressiveness, og sætter den igang med at optage.

Hvad jeg dog stadig lige bruger tid på, er at tjekke om min expotid kan guides gemmen RGB også… Hvis ikke, så starter jeg en sequence med kun L, når den så er færdig sætter jeg op til RGB eller som R seq, G Seq, B SEQ alt efter om den kan trække i alle farver noget der ligger tæt på hinanden (det sker at især Blå kræver lange guide tider).

timo
                Deltager
                  • Giant

Peter och Michael !

Det är väl bara MaximDL 5 som klarar av AO-8 ?
                  Tror inte MaximDL 4 fixar det.
                  Vad säger du Michael ?
                  Timo

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Jeg bruger MaximDL 4.62 99% af tiden med mit AO-8…

Hvorfor skulle den ikke kunne det Timo? Det er jo den samme driver om det er AO-7 eller AO-8, så bare fordi den skriver ST/with AO-7. Så er det den man bruger om det er: AO-7, AO-8 eller AO-L.

Peter
                    Deltager
                      • Main Sequence

Fantastisk Michael! Det lyder som om jeg får det til at spille på den ene eller den anden måde 🙂

Hvilken workshop står du for?

Med venlig hilsen

Peter

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Seletek, så har du sådan en (eller noget andet autofokus) som du gerne vil have lidt hjælp til at få til at spille, eller måske bare lidt info.. Så kik forbi enten med dit setup, eller bare kik forbi.

Ideen med den workshop er at folk kommer ovre med deres udstyr, også kikker vi på hvad man gør med netop deres. Så selv om mit vil være der, og vi viser noget om hvordan det bruges. Så er ideen at det er folks eget, som vi hjælper med.

Peter
                        Deltager
                          • Main Sequence

Jeg vil bestemt komme forbi. Jeg er altid interesseret i se og lære nyt!

Med venlig hilsen

Peter

Peter
                          Deltager
                            • Main Sequence

Kære Michael,

JEg forsøgte i går aftes, men uden held. Jeg tror, jeg bliver nødt til at bede dig om lidt assistance på MAF som du tilbød. Det ville jeg være rigtig taknemmelig for!

Vi ses torsdag!

Med venlig hilsen

Peter

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Det gør vi bare, det hele afhænger meget af en god kalibreing… V4 har noget med at den ikke altid ser, et pierfilp. Men det lader ikke til at være dit problem, da du jo ikke skriver: Hvorfor f….n vil den ikke efter et flip 🙂

Så vi kikker på det, dog tidligst Fredag.. Jeg kommer ikke før.

MStauning2009-09-16 07:45:00

Peter
                              Deltager
                                • Main Sequence

Helt fint, Michael. Jeg har i mellemtiden opgraderet MaxIm DL til en version 5. Om det øger chancerne ved jeg ikke 🙂

Vi ses fredag!

Med venlig hilsen

Peter

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Problemer med SBIG AO-8 og Maxim DL' er lukket for nye svar.