problemer med RA – rektascension

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? problemer med RA – rektascension

• Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 2 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 33 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

christel
    Deltager
      • Asteroid

Jeg kan finde ud af at sætte mit teleskop op i grundstilling – azimut mod nord og 56te breddegrad.
      Hvis jeg så vil finde et objekt kan jeg også finde ud af at sætte declination, der er kun en skive og den er helt fast og kan ikke drejes. Men når det kommer til RA er jeg meget forundret over hvordan det virker. Billede vedlagt. Der er flere skiver og de kan dreje – uafhængigt af teleskopet – og der er en lille sort plade også med tal. Jeg kan ikke regne ud hvordan det skal indstilles og aflæses. Altså at indstille Timer, minutter og sekunder.
      – Der er iøvrigt en lille “kop” med det at sætte på – det forstår jeg heller ikke… 🙂
      så jeg kan hverken sætte, nulstille eller aflæse- og “roder bare rundt” på himlen til jeg finder hvad jeg leder efter.Ikke helt optimalt 😉
      Nogen der kan hjælpe med et par bud på hvordan det skal gøres?

Hvis jeg kunne tænke mig moter på – kan det så lade sig gøre på denne model?
      Jeg har set den her og det ser ud til at kunne matche.. http://www.lyra.dk/skywatcher-motorsaet-til-eq3.html
      Er det nemt at montere? Kan man nøjes med noget mindre/billigere? Jeg har både mac og starmap på ipad og tænker det kunne værre fedt at kunne finde objekter lidt nemmere..

teleskop: 150mm / 750mm Newton, EQ3, SkyWatcher

joergen.k
      Deltager
        • Nova

Hej Christel.

Her et pdf dok.
        på eng.
        Håber det hjælper.

borgbjerg
          • Main Sequence

Min HEQ5 Pro Synscan har mere eller mindre de samme dials. De er så vidt jeg ved til brug når der ikke er Synscan/GoTo. Jeg prøvede at læse beskrivelsen og fattede det heller ikke. Så jeg kan klart anbefale en motor + Goto for så skal du bare polalligne samt 3-star allignment og så finder den det du ønsker. Men det er da rart at kunne bruge det manuel også, jeg fandt bare aldrig ud af det.

Kan din 3’er ikke udstyres med motor + goto og hvad koster det (for det kan jeg klart anbefale)?

Nå, men jeg kunne ikke hjælpe med dine dials men dog et råd om en Goto

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Næsten ingen bruger dem i dag, men jeg mener at man kan finde en kendt stor stjernes position i en bog, gå ud og peg ens tubus på stjernen og så indstille settings tinge på de data, så tror jeg den er stillet korrekt, jeg har aldrig selv prøvet dog, jeg kører med goto..

christel
            Deltager
              • Asteroid

Jørgen – 1000 tak for manualen – min var faktisk blevet væk – men kan se at det jo står der altsammen.
              Borgbjerg og Tommy.- Tak for svar – tænkte nok de fleste bruger motor 🙂

Så mangler vi bare nogen stjerner(!!) så jeg kan få fixeret de skiver.

joergen.k
              Deltager
                • Nova

christel
                Deltager
                  • Asteroid

herligt!
                  -dyr hobby – jeg burde have købt en brugt med goto fra starten..
                  Sådan bliver man så klog.Big%20smile

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Så mangler vi bare nogen stjerner(!!) så jeg kan få fixeret de skiver.

RA kredsen skal justeres fra gang til gang. Ja, den skal faktisk justeres fra objekt til objekt, da den på denne model montering ikke er motordrevet og derfor IKKE følger med teleskopet og dermed holder sin indstilling.

Jeg kan se på billedet, at der IKKE er polsøger på din montering. Det gør det vanskeligere at bruge kredsene, da du nu er tvunget til at bruge dem, for at få teleskopet poljusteret nøjagtigt nok til at kunne bruge selvsamme kredse!

Jeg er også lidt bekymret over at DEC kredsen tilsyneladende ikke kan justeres, da teleskopet er et newtonteleskop og dets nøjagtige sigtelinje flytter sig lidt med kollimeringen og jeg stoler ikke helt på kinesernes fremstillingsmetoder ved en så billig montering, at jeg tør stole på at DEC kredsen er nøjagtigt justeret fra fabrikken… Undersøg venligst, om DEC kredsen ikke kan justeres. Post gerne et billede her. På de fleste monteringer kan den justeres, men skruerne kan godt være små og godt skjulte. Det er ikke så stort et problem, da DEC kredsen ikke ofte skal justeres, men man skal helst gerne have muligheden!

Hvis du skal have mest fornøjelse af kredsene skal du også have et lille vaterpas, af den type tømrere og snedkere bruger. Et på ca 30 cm er tilstrækkeligt og passende. De koster ikke mange basseører i det lokale byggemarked, så køb et i morgen, hvis du ikke allerede har et.

Desuden har du lektier for til i morgen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Equatorial_coordinate_system

Læs og forstå. Læs også alle relevante links… Ja, man får lektier for her på forum!

Nej, spøg til side. At bruge RA og DEC kredsene kræver at man kender det ækvatoreale koordinatsystem. Gør man ikke det kan man ikke bruge kredsene, endsige forstå dem. Derfor vil alle mine forklaringer være forgæves, hvis du ikke gør det og derfor vil jeg ikke begynde at forklare hvordan du bruger kredsene til at poljustere med (det er der vaterpasset kommer ind i billedet), men da du virker til at gerne vil forstå dem, i modsætning til mange andre (ingen nævnt, ingen ramt), så skriver jeg på denne måde. At forklare hele det ækvatoreale system vil dog kræve lang tid, mere end jeg har lige nu. Derfor linket. Søg gerne videre selv.

Har jeg din interesse, så kan jeg hjælpe dig med at få det hele på plads. Det kræver dog lidt selvstudium.

Thomas, Bornholm

christel
                    Deltager
                      • Asteroid

Astrojensen,
                      hehe ska’ nok! – men jeg forstår det godt!
                      og nu forstår jeg det endnu bedre. 🙂
                      Min teoretiske viden er noget større end mine praktiske fumle-erfaringer.
                      Surt at jeg vil være nødt til at justere ofte – måske man kommer lidt i træning med det så.
                      Der er allerede vaterpas på stativet.
                      Ved nærmere eftersyn er der nok en lille bitte indvendig skrue til justering af DEC kredsen.
                      Jeg ser det kræver stor præcision at få ordentlige resultater, og tænker der er meget lang vej til det. Selv mit kompas synes at snurre rundt som vinden blæser. Her er både alt for lyst og alt for overskyet!
                      Men indtil videre har jeg haft nogle rigtig gode oplevelser med månen og jupiter m måner.

Så jeg har endnu til gode at forsøge at få RA justering til at virke i praksis.. jeg spørger igen når jeg har prøvet hvis ikke skidtet vil arte sig.Confused

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Ellers er der jo ikke noget galt i at star-hoppe lidt rundt i starten…
                        Hent Stellarium til din PC og find nogle store stjerner nær dit objekt og brug søger og okular til at ‘skyde’ ind på det ønskede objekt.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'problemer med RA – rektascension' er lukket for nye svar.