› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Problemer med lysfordeling på sensor
- Dette emne har 16 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af xplode. This post has been viewed 211 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. april 2017 kl. 07:46 #159249
morten.brixDeltager- Super Giant
Hej Forum
Jeg har lidt problemer med at finde ud af hvordan det kan være at mit billede er lyst på midten.
Kameraet er Qhyccd8L m/Baader MPCC monteret på Altair 8″ f/4 newton.
Morten Brix 2017-04-05 07:46:48 5. april 2017 kl. 07:57 #159250
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Morten
Det er vignettering.
Billedet viser størrelsen af det fuldtbelyste felt, som dit instrument
er i stand til at yde. Derudover ser det ud til, at der er behov for en
justering for at få symmetri.
CCD-sensoren har en billeddiagonal på 28 mm, så det er en ret stor chip.
Det lader til, at diameteren af dit fuldbelyste felt ligger omkring
15 mm, hvilket ikke er unormalt.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
5. april 2017 kl. 08:35 #159252
Tak Torben.
Det er desværre nok hvad jeg frygtede……
Jeg har ikke tidligere opdaget det, men det skyldes nok at coma correctoren er kommet i den rigtige afstand fra sensoren, derved har jeg fået næsten ingen coma men et noget mindre belyst felt……..
øv øv
Morten Brix 2017-04-05 08:35:38 5. april 2017 kl. 08:53 #159253
RudiDeltager- Neutron star
5. april 2017 kl. 09:00 #159254
Ja Rudi. Kollimering er en vigtig ting. Plejer ellers at gøre det inden.
5. april 2017 kl. 09:06 #159255
Har du forresten tjekket, om din coma corrector blokerer for noget af
lyset?
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
5. april 2017 kl. 09:10 #159256
Ja, der er fri passage i alle hjørner af sensoren.
5. april 2017 kl. 11:58 #159260
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Morten,
det kan også være at teleskopet er født med et for lille sekundær-spejl.
Så correctoren bærer måske ikke skylden alene.Prøv at lave nogle test-optagelser uden correctoren, hvor du strækker billedet på samme måde.
Hvis den lyse plet så dækker hele eller næsten hele billedet, så er correctoren årsagen.
Hvis du stadig har en lys plet i samme størrelse ca, så er det sekundærspejlet, der er for lille i forhold til din sensor.5. april 2017 kl. 12:14 #159261
Måske er det ikke korrektoren, når man kan se, at den ikke dækker for
hjørnerne på chippen.
Når man ser fra hjørnerne af feltet, skal man kunne se hele
hovedspejlet.
Jeg gætter på, at det er sekundærspejlet der er for lille, som Lars også
er inde på.
mvh
TOrben
5. april 2017 kl. 16:02 #159269
Jeg har prøvet med et canon eos 550D uden corrector, der kan jeg næsten beslyse hele sensoren, men med coma fra i 80% af feltet…..
Problemet er løst. Jeg anskaffer mig et kamera med mindre sensor.
5. april 2017 kl. 19:43 #159277
mortenDeltager- Super Nova
Selvom emnet er belyst tillader jeg mig lige et par kommentarer:
Det er Newton teleskopets svaghed som fotografisk instrument, at det udlyste felt er lille, specielt ved hurtige f-forhold. Der er som nævnt to hovedkilder til det, dels sekundæren og dels åbningen i focuseren.
Mange Newts er bygget med et billedplan ca 140 mm fra tubus. Med 200mm f/4 betyder så, at lyskeglen skal være 1/4*(140+200/2) større ved sekundæren end på billedchippen. Der er set bort fra fstanden fra spejlkanten til den ydre tubusvæg. D.v.s. du have en sekundær, som er mindst 60mm større i mindste diameter end din chip, I dit tilfælde skal den være 88mm. For små sekundære er den væsentligste kilde til vignettering i hurtige newts. Det er derfor at man kan more sig lidt over, at nogle “f/4 fotonewtons” sælges med 2″ fokusere og 70mm sekundære. Rigtige fotonewtons har store sekundære, og fokusere der er 3″ (eller tin nød 2½”), og der er ved designet af korrektoren taget højde for at der er så kort afstand mellem billedplanet og sekundæren som muligt. (Televues paracorr gør faktisk præcist det fordi de optisk flytter billedplanet ud og derfor kan anbringes nærmere sekundæren). Orion Optics Wynne korrektorer er f.eks. voldsomt lange og af den grund et efter min mening mindre hensigtsmæssigt design.
Selvom du har en sekundær der er stor nok kan indgangen til fokuserrøret være et problem. Ligger det 140mm fra billedplanet vil du have tabt 140/4 = 35mm ved indgangen til fokuserrøret, d.v.s. du vil ikke kunne udlyse en chip der er meget større end 15mm. Du burde derfor også kunne se vignettering ved en APS-C sensor.
Endelig kan der også være vignettering hvis tubus er for snæver omkring spejlet, men dette er ikke så tydeligt.
I min newton som er 300mm f/4 har jeg et 100mm sekundær og en 2½ tomme fokuser, men der er alligevel synlig (men beskeden) vignettering med en 12.48×9.98 chip, som dog har et billedplan ca 200mm fra tubuskanten.
morten 2017-04-05 19:47:28 5. april 2017 kl. 20:30 #159284
Hej Morten og alle andre, der her taget mit problem seriøst….
Der er kun en 2″ fokuser der er på teleskopet, hvilket jo så ikke er nær stort nok. Ifølge de spec. på teleskopet, skulle der være et overdimensioneret sekundær monteret (8-9cm mener jeg det er) og skulle belyse en 35mm sensor. Og ifølge beregningerne holder det jo ikke stik……..
Jeg har nu løst mit prolem, ved at bytte mit kamera til et med en 2/3″ sensor. Denne størrelse sensor har jeg tidligere haft og har været glad for denne størrelse.
5. april 2017 kl. 20:49 #159286
Hej Morten
Stort set alle de hurtige Newtons jeg har set på har vignettering, også high ends. TS har lavet en 3″ korrektor, som forlænger brændvidden med x1.14. Samme princip som i Big Paracorr. Designes teleskopet derefter kan man klare sig med en mindre sekundær.
Var disse korrektorer på markedet havde jeg nok valgt dem da jeg lavede min newton. Jeg er dog lidt skeptisk med andre designs end Wynne. Det er det eneste design, hvor jeg ikke ser antydning af SA, og hvor stjernerne derfor er helt små – (jeg påstår dog ikke at være ekspert i at detektere SA, men når spejlet er fri for SA og de defokuserede stjerner ikke er ens inde og ude af fokus, så har jeg konkluderet SA)
5. april 2017 kl. 20:54 #159287
Morten, hvad mener du med SA. ?
5. april 2017 kl. 21:09 #159288
SA, sfærisk abberation, koma korrrektorernes svøbe (og vel den væsentligste årsag til at man kan købe en brugbbar korrektor til en tudse, og at der samtidigt er et marked for nogle der koster ca 10 gange så meget).
Beklager forkortelsen.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Problemer med lysfordeling på sensor' er lukket for nye svar.