Problemer med kollimering af min SkyWatcher Newton

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Problemer med kollimering af min SkyWatcher Newton

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 5 Ă„r siden af Anonym. This post has been viewed 941 times
Viser 7 indlĂŠg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

steenkh
    Deltager
      • Planet

Jeg har en SkyWatcher 30cm Newton og jeg synes at jeg altid har problemer med kollimeringen. Jeg bruger en laserkollimator, processen er sÄdan set nem nok, men for at tage det fÞrste problem fÞrst, sÄ er det utrolig svÊrt at indstille sekundÊrspejlet, sÄ laserprikken er lige i centrum af centerringen pÄ primÊrspejlet. Jeg har monteret fingerskruer, som simpelthen er vidunderlige i forhold til at bruge Umbraco-nÞgler, men det er som det er lige meget hvor meget jeg drejer, sÄ bevÊger prikken sig hellere vÊk fra centrum end mod centrum. Jeg har opdaget at ved at gribe fat om sekundÊrspejlet med hÄnden, kan jeg ofte dreje prikken meget tÊttere pp centrum, men facit er at jeg i reglen ender med at prikken ligger pÄ selve centerringen og ikke centrum, hvilket mÄske ikke er sÄ galt pÄ et 30cm spejl, men det komplicerer nÊste skridt, fordi nÄr laseren kommer tilbage for at ramme kollimatorens mÄlskive, sÄ bestÄr den af to utydelige prikker.

Anden del af mine problemer er anderledes. Det er pÊrenemt at indstille primÊrspejlet, sÄ prikken er i midten af kollimatorens mÄlskive, men to af kontraskruerne er helt i bund, sÄ de kan ikke fastholde spejlet, og nÄr jeg drejer alle stilleskruerne lidt ud for at kontraskruerne kan fÄ fat, sÄ mister en af skruerne helt grebet i spejlet, og jeg mÄ rode i lang tid i mÞrket for at fÄ den til gribe igen. Resultatet er at jeg accepterer at nogle af kontraskruerne ikke holder spejlet ordentligt fast, og jeg har kraftigt pp fornemmelsen at spejlet rykker sig alt efter hvor pÄ himlen jeg kigger.

Jeg kollimerer fÞrste gang lige nÄr jeg har bakset teleskopet ud, og sÄ kollimerer jeg igen nÄr teleskopet er blevet helt koldt.

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Steen

Jeg hÊfter mig ved, at skruer ikke kan nÄ. Den slags er designet, sÄ skruerne har godt fat, og der er mulighed for at justere begge veje.
        Fin detalje med fingerskruerne.

Mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

steenkh
        Deltager
          • Planet

Inspireret af det jeg skrev i morges, besluttede jeg mig for at prĂžve endnu en gang at kigge pĂ„ problemet med primĂŠrspejlet og kontraskruerne – denne gang indendĂžrs i dagslys og siddende i en behagelig stol, i stedet for at sidde pĂ„ hug udendĂžrs i tusmĂžrke og nu kunne jeg uden problemer fĂ„ spejlet tĂŠttere pĂ„ sĂ„ kontraskruerne alle sammen kan nĂ„, og naturligvis er der ingen skruer der helt gĂ„r ud af skruegangen, nĂ„r jeg strammer skruerne. Det mĂ„ vĂŠre pĂ„ grund af mĂžrket, stress og dĂ„rlig arbejdsstilling, der har gjort at jeg i mĂžrket drejede den forkerte vej.

SÄ problem nr 2 er lÞst takket vÊre at jeg fik samlet tankerne her! Men jeg modtager stadig taknemmeligt imod rÄd til hvordan man indstiller sekundÊrspejlet.

Jeg er ogsÄ opmÊrksom pÄ at laserkollimatoren kan vippes lidt nÄr den sidder monteret i okularholderen, og det er helt tydeligt at hvis man kigger nÊsten ligge opad og derefter lavt i horisonten, sÄ skifter laserprikken position. Jeg ved ikke hvad jeg kan gÞre for fÄ kollimatoren til at sidde fast, sÄ og det sÄdan at det svarer til okularerne som jo ogsÄ kan vippes lidt.

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Hvis laserkollimatoren vipper i okularholderen, sÄ kan du vikle noget tape om den, for at fjerne slÞr.
            Du kan herefter tjekke, at laserpunktet ikke skifter position, nÄr du roterer kollimatoren i okularholderen.

Mvh

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

steenkh
            Deltager
              • Planet

Godt tip. Det vil jeg prĂžve. Jeg opdagede ogsĂ„ at der var en adapter fra 2″ til 1,25″, og jeg kunne prĂžve den ogsĂ„. Det virker umiddelbart som om kollimatoren ikke vipper i den, men jeg har ikke prĂžvet det under realistiske omstĂŠndigheder.

John
              Deltager
                • Nova

Hej Steenkh

PrÞv at se med med pÄ den anden AstroKanal, der taler meget om netop kollimering af Newtons..
                https://www.astronet.dk/forum/viewtopic.php?f=22&t=1137#p7507

Anonym
                  • Main Sequence

Jeg har en SkyWatcher 30cm Newton og jeg synes at jeg altid har problemer med kollimeringen. Jeg bruger en laserkollimator, processen er sÄdan set nem nok, men for at tage det fÞrste problem fÞrst, sÄ er det utrolig svÊrt at indstille sekundÊrspejlet, sÄ laserprikken er lige i centrum af centerringen pÄ primÊrspejlet. Jeg har monteret fingerskruer, som simpelthen er vidunderlige i forhold til at bruge Umbraco-nÞgler, men det er som det er lige meget hvor meget jeg drejer, sÄ bevÊger prikken sig hellere vÊk fra centrum end mod centrum. Jeg har opdaget at ved at gribe fat om sekundÊrspejlet med hÄnden, kan jeg ofte dreje prikken meget tÊttere pp centrum, men facit er at jeg i reglen ender med at prikken ligger pÄ selve centerringen og ikke centrum, hvilket mÄske ikke er sÄ galt pÄ et 30cm spejl, men det komplicerer nÊste skridt, fordi nÄr laseren kommer tilbage for at ramme kollimatorens mÄlskive, sÄ bestÄr den af to utydelige prikker.

Til indstilling af diagonalspejlet kan jeg anbefale fingerskruer med stÄlkugle som forhindre sidervÊrts rotation af sekunderspejlholderen.

Twist-Lock systemet forhindre tiltining fra fingerskrue, som skubber tilbehĂžret sidevĂŠrts,
                  https://www.kikkert-teleskophuset.dk/shop/27-diverse-adapter/1270-astro-2-til-125-twist-lock-adapter/

Mvh
                  Erik

Viser 7 indlĂŠg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Du skal vĂŠre logget ind for at svare pĂ„ dette indlĂŠg.