› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › problemer med jupiter og nyt kamera
- Dette emne har 77 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 1 måned siden af jesper. This post has been viewed 1420 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. januar 2011 kl. 22:38 #53872
lasDeltager- Nova
Jeg var ude og prøve mit nye kamera for første gang i dag, men resultatet var mildest talt ikke godt.
Dette er efter billedbehandling. Kan det til dels være på grund af at jeg ikke havde et ir-cut filter i?Billedet er taget med 2x barlow i 640×480.Jeg havde også lidt problemer med at finde fokus, men syntes dog at det var så godt jeg nu kunne. Billedet ryster jo helt vildt når man fokuserer.På intet tidspunkt kunne jeg dog fokusere så billedet bare stod skarpt på skæmen, visuelt var det fint.Jeg har et Baader ir-cut filter og kontrast booster filter i kikkerten, mon ikke de to filtre ville kunne gøre en forskel. Og så måske en større barlow!7. januar 2011 kl. 22:49 #53873
morten.brixDeltager- Super Giant
Det med planet billeder er ikke nemt
Du skriver ikke noget om hvilket kamera du bruger ????Det ser ud til at du bruger for korte eksponerings tider.Når man laver billeder med så stor forstørrelse er det meget svært at finde fokus og ja det ryster helt vildt. Du kunne anskaffe dig en motor fokuser, så ryster det ikke mere og det hele bliver meget nemmere.7. januar 2011 kl. 22:55 #53876
lasDeltager- Nova
Det er et IMG0S mono. Jeg prøvede at holde eksponeringstiderne så korte som mulige, med så lidt gain som muligt, eller i hvert fald som jeg syntes det så bedst ud på skærmen.
Jeg havde forståelsen af at der gerne skulle bruges kortest mulige eksp. tider?Motor fokus er bestemt på ønskelisten, men over flere omgange hvor jeg prøvede at fokusere kunne jeg ikke få det skapere. Men det med at det ryster gør jo så også at det ikke er nemt at se på skærmen hvornår fokus er absolut bedst. Jeg syntes bare ikke at jeg på noget tidspunkt havde det skarpere i kameraet!7. januar 2011 kl. 23:17 #53879
Hej Igen Lars
Du har helt ret. Så hurtigt som muligt. Det kan være at du skal skrue lidt mere op for gainen.Det med at du ikke kunne få det skarpere på skærmen kan jo være din barlow. Prøv evt. uden, så er det noget nemmere at arbejde med.7. januar 2011 kl. 23:28 #53881
lasDeltager- Nova
Prøvede også uden barlow, men syntes ikke det var bedre og måske var det i virkeligheden sværere at finde fokus der.
Når jeg skruede mere op for gain blev det nærmest bare en lysende plet.
Jeg må prøve med lidt andre gain og eksp. settings næste gang. Og så må der også en powermate på ønskesedlen…
5x er vel for meget ikke?7. januar 2011 kl. 23:33 #53883
Nå OK. Jeg syntes bare det er nemmere med mindre forstørrelse.
Jeg ved faktisk ikke om 5x er for meget. Det bliver ihvert fald ikke nemmere af finde fokus7. januar 2011 kl. 23:33 #53884
jesperDeltager- Neutron star
Du skal bruge IR/UV cut filter, ellers får du det aldrig skarpt. Det er skarpt visuelt fordi øjet ikke kan se IR, men det kan kameraet og IR er ude af fokus når den visuelle del er fokuseret. Bedst er det hvis du anskaffer RGB filtre. Kontrast Booster filtret er godt visuelt, men ikke så andvendeligt fotografisk. I øvrigt er der i Danmark mange nætter hvor man slet ikke kan få planeterne skarpe uanset hvad man gør.
8. januar 2011 kl. 00:20 #53891
lasDeltager- Nova
Morten, jeg kiggede lide på den AVI jeg skød uden barlow. Den er helt til grin, men der er jupiter altså også lille.
Det giver jo mening Jesper, og var også hvad jeg regnede med. Men jeg havde troet at jeg godt kunne lave noget nogenlunde uden filteret, men jeg har jo heller aldrig prøvet at skyde med et helt råt kamera.TS skriver et eller andet om at kontrast filteret er et godt match til ir filteret, men de skal vel også sælge lidt. Men du mener at det ikke har nogen god effekt fotografisk?(for så vil jeg spare det i starten!)RGB filtrene er vel hovedsageligt til farvebilleder eller hvad.Dog fremtræder nogle detaljer kraftigere (syntes jeg at have læst) under henholdsvis rød og blå f.eks, og så vil man aligevel få et generelt bedre billede i S/h med farvefiltre. Er det korrekt? Samt muligheden for at lave farve.Men nu begynder pengene at svinde ind 🙂 Jeg har jo allerede brugt en anelse mere en jeg regnede med i starten… Bare en anelse!Så en god start er vel ir-cut filteret og måske en powermate eller ED barlow? Og igen, er der nogle der vil fraråde 5x barlow/powermate!8. januar 2011 kl. 06:59 #53893
outlookDeltager- Super Nova
Hej Lars
Du har valgt at trække brutalt fra start med det kølede planetkamera. Og det skal du naturligvis have det bedste ud af. Et uv/ir cut filter er et MUST ved ccd optagelser og så som Jesper siger mange gange ikke nok, da planeterne også mange gange lider under en dårlig seeing, der gør dem uskarpe. Men med filteret har man da udelukket en af faktorerne. Kontrast boost filteret er mest til visuel brug, et Fringe killer filter a la dette:er nok et bedre valg. Da jeg bruger spejle i mit optiske system bruger jeg selv et Neodymium filter som uv/ir cut på mit TIS 41 kamera. Det er også mest et visuelt filter, men skærer altså også uv og ir fra og det vil vi gerne opnå med filteret til foto brug. Tilbage er altså bare at eksperimentere med fps og ekspotider.Et filterhjul med RGB filtre og efterfølgende behandling i fotosoftware er det ultimative i planetfotografering, men koster lige så meget som kameraet. Så gør dig selv den tjeneste at lære kameraet og betingelserne først før du evt. avancerer til specialfiltre. En 5x barlow kræver aftener med god seeing og motorfokus, hvis det skal lykkes godt. Planeter er “små” og derfor bruger de fleste til fotobrug en SCT, der jo har en stor åbning og lang brændvidde i en forholdsvis kompakt udførelse.Vh Leif
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting8. januar 2011 kl. 09:11 #53896
lasDeltager- Nova
Hej Leif, ja jeg var simpelthen så meget i tvivl med det kamerakøb, men endte med at ville have(fik lov at få) noget der havde lidt langsigtet potentiale og det håber jeg så det her har.
TS anbefaler kontrast boost filteret til større refraktorer, netop kontra Fringe filteret. Men for lige at forstå det helt, Jeg skal ikke bruge et af ovennævnte til foto? Kun Ir-cut til at starte med.Ja jeg har luret lidt på prisen for et filterhjul og kvalitetsfiltre, av for søren…. Men det må komme senere.Men jeg glæder mig til at lave nogle flotte billeder, konen grinte bare i går, hun mente ikke det lignede den Jupiter jeg havde vist hende billeder af før…. Så jeg brugte det meste af aftenen på at sidde og rodde rundt i de forskellige film jeg nåede at få taget, uden at det dog lykkedes at få en til at blive en smuk Jupiter.Jeg syntes selv at have haft en del aftener med fornuftig seeing, jeg har ved flere lejligheder kunne stille skapt på måne, Jupiter og agså saturn ved 240x.Men det ville jo være tosset at smide mange penge efter en 5x powermate hvis ikke den kunne bruges.Omvendt synes jeg 2,5x er for lille et spring fra nuværende!Men kan man ikke “spænde elastikken” lidt hårdere ved billeder med hensyn til forstørrelse? Og så lade registax trylle… Eller er det en fiks ide i mit hoved!8. januar 2011 kl. 09:37 #53898
Hej Lars,
2,5x vil være det fornuftigste efter min mening. Med 5x vil du få en opløsning som sjældent kan udnyttes i Danmark, og du vil få f/40 som gør det endnu sværere med de små pixels i dit kamera. F/20 giver fornuftige korte eksponeringstider.Jeg vil gerne slå et slag for RGB filtre igen. En akromat er ikke farvefri, der er et fokus skift over det visuelle område. Det vil sige når du fokuserer grøn er rød og nok især blå lidt ude af fokus. Det gør ikke så meget når man observerer fordi øjet mest ser detaljer i grønt lys. Men kameraet ser det hele, så RGB filtre kan gøre billederne skarpere idet du så fokuserer på en mindre del af spektret. De kan også nogen gange forbedre seeingen, især R filter er godt til det, og de kan eliminere atmosfærisk dispersion, farvefejl fra atmosfæren som optræder når planeterne står lavt.Men alt det ovenstående betyder ikke noget hvis seeingen er dårlig. Seeingen er den største planetdræber, så planetfoto kræver tålmodighed. Og igen kan man ikke altid regne med det visuelle indtryk. Jeg har utallige gange kigget i okularet og tænkt: Der bliver gode fotos i nat, men når så kameraet kom på blev jeg klogere.Og til sidst om Registax, Avisatck etc. De kan kun trylle hvis råmaterialet er godt. Crap in, crap out, det er også noget man lærer som planetfotograf i danmark.8. januar 2011 kl. 09:54 #53899
lasDeltager- Nova
Pixels er ikke så små i dette kamera syntes jeg, mener de er 4.65micron kontra 2,2 på det første jeg kiggede på.
Jeg må prøve at finde lidt penge til et filterhjul så, det er vel fint nok med et manuelt af slagsen.Jeg er bare allerede blevet lidt af en grej snob, vil helst have Baader ting da det virker til at være super kvalitet 🙂 Eller Televue’s powermate, Baader-Zeiss barlow’s/konverter er helt absurd dyre.Hvis man køber filterhjul skal ir-cut filtret vel ikke sidde i det vel. Det kan man vel godt sætte som en næsten permanent skærm på kameraet?GIGO=Garbage In, Garbage Out – Ja det gælder nok stort set alle ting i livet, men det er nok fordi jeg endnu ikke har lært at se kvaliteten i de rå billeder jeg har set, hvor slutresultatet blev fantastisk. For der kan man ikke lade være med at tænke sit når man ser billederne og så blive overrasket når de er behandlet færdigt…8. januar 2011 kl. 10:14 #53901
4,65 er relativt små pixels i planetsammenhæng, men det er nu ikke fordi det er et problem, når bare brændvidden vælges fornuftigt, så man ender med den pixelopløsning der passer til seeingen og teleskopets opløsningsevne.
Baaders CCD-RGB filtre, som er noget af det bedste til en fornuftig pris, har indbygget IR cut, så du kan faktisk godt have dit IR cut filter siddende i hjulet. Der findes i øvrigt manulelle filterhjul til billige priser og man kan jo også nøjes med at skifte filter med håndkraft til at starte med.Du kunne også starte med bare at købe et grømt filter. Det er vældig godt til månen. Udover de ovennævnte positive effekter øger det også kontrasten i månefotos.Det kan være ganske svært at se kvaliteten i rå planetfotos. Nogen gange bliver man positivt overrasket når de kommer igennem Registax, andre gange negativt.8. januar 2011 kl. 10:19 #53902
bwinklerDeltager- Nova
Hej Lars
Som jeg i en tidligere tråd skrev, har jeg problemer med at få softwaren til IMGOS til at fungere rigtigt, særlig at få avi-filer og billeder downloaded til en bestemt mappe på computeren og også at programmet ikke beholder de indstillinger man har arbejdet sig frem til, som de bedste.Men du har slet ikke skrevet noget om det, heller ikke om finjustering af kameraet, har du slet ingen problemer her eller har du benyttet et andet program, gider du lige fortælle mig lidt om det?? Jeg benytter “EZPlantary31” og “Ascom-grundlag”.Mit kamera er dog i farve, men det skulle jo ikke være den større forskel her.Jeg har optaget Jupiter forleden, som du ser her, er den heller ikke noget særligt, selv med min mewlon 210 og motorfokus. Den er optaget med ca. F:47(10meter)8. januar 2011 kl. 10:47 #53905
FinnDeltager- Neutron star
Må indrømme at jeg også lige følger med i denne tråd. Ville man kunne opnå samme kontrast og opløsning med disse to filtre her http://meade.dk/product.asp?product=503
som med RGB. Eller er RGB det ultimative til planeter???, tænker også på måne optagelser. For så ville det jo være en billigere løsning, end filterhjul og RGB, ville man så ikke kunne spare et IR cot filter også ???. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'problemer med jupiter og nyt kamera' er lukket for nye svar.