› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Problemer med fokusering
- Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af morten. This post has been viewed 177 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. marts 2017 kl. 12:40 #159061
sydfyn- Asteroid
Hej
Jeg har ville forsøge mig med astrofotografering, men er stødt på et problem jeg ikke ved hvordan jeg løser.
Jeg har et 25cm Meade, Newton teleskop og vil gerne fotografere med Canon digitalt spejlrefleks. Mit problem er, at jeg ikke kan få kameraet til at fokusere – hverken med eller uden okular.
Nogen der har erfaringer med, hvad det kan skyldes. Har været rundt på diverse fora, men endnu ikke fundet et svar.
Synes dog jeg har læst, at det kan være noget med teleskopets brændvidde???
Håber nogen kan hjælpe.
Mvh Peter
30. marts 2017 kl. 12:50 #159064
jonas.cDeltager- Super Giant
Det kan vara så att du behöver flytta primärspegeln.
Jag har för mig att det på Meadetuber ofta sitter tre hål under de tre hål som håller primärspegelhållaren och att du då ska flytta spegelhållaren till denna position.
Jag har vid något tillfälle hjälpt en kille att flytta primären till en position mellan de båda hålen för att han både skulle kunna använda teleskopet visuellt och fotografiskt. Man måste dock kontrollera att det fungerar innan man börjar borra
/Jonas
30. marts 2017 kl. 13:04 #159066
sydfyn- Asteroid
Jonas C wrote: Det kan vara så att du behöver flytta primärspegeln.
Jag har för mig att det på Meadetuber ofta sitter tre hål under de tre hål som håller primärspegelhållaren och att du då ska flytta spegelhållaren till denna position.
Jag har vid något tillfälle hjälpt en kille att flytta primären till en position mellan de båda hålen för att han både skulle kunna använda teleskopet visuellt och fotografiskt. Man måste dock kontrollera att det fungerar innan man börjar borra
/Jonas
Det vil jeg kigge på. Tak for svaret.
30. marts 2017 kl. 14:05 #159067
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Når man med øjet kan se, at billedet står skarpt, så skal det også
være muligt at få et skarpt billede, hvis man sætter kameraets objektiv
ned til okularet. Brug autofokus, for kameraet bør selv kunne finde
fokus. Vær opmærksom på, at synsfeltet kan være ret begrænset, så det
kan være en god ide at bruge zoomfunktionen.
Hvis du vil fotografere i primærfokus uden brug af okular eller
objektiv, så er øvelsen en anden. Afstanden fra kameraets forflange og
CCD-sensoren ligger sædvanligvis omkring 55 mm.
Kikkertens fokuspunkt finder du ved fx at pege mod Månen og få kikkerten
til at danne et billede på en matskive. Du kan så på den måde finde ud
af, om kameraet kan bringes til fokuspunktet.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
19. april 2017 kl. 09:08 #159635
RudiDeltager- Neutron star
Hvilken fokuser har teleskopet? Hvis det ikke er en crayford eller anden med gearing på kan det godt være en udfordring at finde fokus præcist.
Jeg lånte engang en Meade ETX-125 hvor jeg også havde fokus problemer, jeg løste det ved at sætte en tøjklemme på fokuseren hvormed det var nemmere at lave små justeringer ved at berøre klemmen forsigtigt med een finger.
Se tråden her: Tråd
/Rudi B. Rasmussen
19. april 2017 kl. 17:26 #159646
mortenDeltager- Super Nova
Peter fortæl lige om hvordan du har sat det op.
Der er to måder at fokusere på. Den ene er okularprojektion hvor du stadig har okularet i og monterer kameraet så dets objektiv “ser ned i okularet”
Den anden er foto i primærfokus. Her har du fjernet objektivet og monteret en adapter (typisk såkaldt T2-adapter så kamerahuset skrues på okularudtrækket. Det virker kun rimeligt hvis du bruger fokuserens 2 tommer rør, d.v.s. adapteren til de små okularer 1.25″ skal fjernes.
I begge tilfælde skal du fokusere med teleskopets fokuser og ikke tro at kameraets autofokus kan gøre noget, den skal slås fra.
Hvis du tager billeder i primærfokus kan du have brug for en adapter, som forlænger fokusertuben, dette er dog ikke altid tilfældet ved newtons.
Håber dette hjælper
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Problemer med fokusering' er lukket for nye svar.