› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Problemer med etx 125 pe
- Dette emne har 9 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 1 måned siden af edbbob. This post has been viewed 55 times
-
ForfatterIndlæg
-
4. januar 2012 kl. 04:06 #75540
sirdgarDeltager- Asteroid
Har netop købt et splinternyt etx125pe. det er jo et rigtig fint og flot teleskop…..jeg kan bare ikke få det til at virke som det skal.Har prøvet flere gange at opstille teleskopet efter de foreskrevne regler. Calibrate motor…..train drives…… lokaltid instillet…..automatic allignment…..og teleskopet ender med at pege et sted hen der ikke rigtig er i nærheden af en rimelig lysende stjerne…
ved en 2 star allignment ender den i det mindste nogenlunde i nærheden af smartfinderens synsvinkel og efter en sucessfuld allignment…….ja kan den så finde mars måske…som er lige derude,,,,,jeg kan godt……men teleskopet med det fine goto system……nej langt ved siden af……….. hvad skal man så med det.
Det er jo nok svært at sige hvad jeg gør galt men hvis der er nogen der har nogle gode råd….(udover at stille den ud til storskrald)…..vil jeg meget gerne høre nærmere.4. januar 2012 kl. 13:42 #75551
tommy.andersen- Main Sequence
Når den vælger en stjerne i sin allignment, er det meningen ( generelt på alle go-to montager ) at du skal rette den ind via din håndkontol, så den rent faktisk sidder midt i okularet, ved høj forstørrelse, derefter gentager du dette for den næste stjerne.
Når den så har beregnet afvigelsen fra polaksen, og dermed kompensere for din opstillings fejl, kan den alligevel ramme de fleste objekter du beder den om.Men hvis ikke du retter den ind på de stjerne den bruger ved allignment, tja så har den intet grundlag for at korrigere for din fejlopstilling.Dette gælder for alle go-to montager.Omvendt, hvis du ved et tilfælde, eller ved meget nøje instilling, inden du laver din allignment, har opstillet tilleskopet, så det peger den rette vej ( Nord og er i vatter ) så vil teleskopet sikkert ramme meget tæt på de stjerner den forslår i sin allign-procedure.Håber du kan bruge denne forklaring.Tommy Andersen 2012-01-04 12:44:42 4. januar 2012 kl. 19:16 #75564
leorasDeltager- Super Giant
Hej
Har selv haft en 125peprøv at kigge på denne quick guide i bunden af denne sideTonny6. januar 2012 kl. 18:18 #75639
angloamerikansk- Main Sequence
Hej.
Jeg har snart haft et ocean af de der 90 PE og 125 PE. Det er noget lort. Jeg blev aldrig bare nogenlunde tilfreds med dem. Det er 90% bøvl og 10% kiggeri.En skam du købte det nyt. Jeg sælger mit Meade 6″ ACF Lightswitch brugt for 9000 Kr. Nypris med udstyr er over 15.000 Kr. Kun været ude med det 5 gange men har til gengæld leget meget med det de nætter jeg har været ude. Du stiller det op (tænk ikke på om det står lige eller skævt, bare stil det op) og tryk på en enkelt knap. Foretag dig intet i 7 min. Derefter siger den biip og tro mig. Derefter finder den 100% ALT du beder den om. Med dette teleskop er det seriøst 1% bøvl og 99% kiggeri. Samtidig er optikken ACF som er suverænt i forhold til alle de ETX 125 jeg har haft.Hvis du kan returnere det, så kig på mit teleskop her:26. januar 2012 kl. 19:07 #76960
sirdgarDeltager- Asteroid
Tak for svar.
Tjae…. har nu prøvet en 30-35 gange. og kan stadigvæk ikke finde ud af det.Det jeg gør er:opstiller teleskopet i Lnt position. Så det peger så tæt mod sand nord som muligt….(Ikke megnetisk) og med “betjeningspanelet mod vest og i vatter.tændet teleskopet……vælger auto alignment. den finder så selv nord tilt og tid. siger den da ihvertfald.Så finder den en alignmentstjerne og jeg centrerer den i et 24mm okular…..selvfølgelig uden at flytte eller overhovedet røre teleskopet. udover forsigtigt at skifte til et 9mm okular og igen centrere. så sidder den lige i øjet….ENTER……vidre til næste allignmentstjerne…..gentager processen…..stadigvæk uden at flytte på selve teleskopet. alt foregår med håndbetjeningen. ENTER igen og den siger allignment sucessfull.går tilbage i menuen….vælger tonights best…..mars….enter….goto…….teleskopet drejer og peger i retning mod mars……beep….og så skulle den være der. jeg kan så ikke en gang se den i et 32mm okular uden at skulle rette den meget ind med håndkontrollen.Når den så er centreret går det jo en 10-15 sekunder og så er objektet gledet ud af synsvinklen. troede det var meningen at den skulle følge objektet bare en lille smule og det ikke var nødvendigt at skulle bruge fjernbetjeningen til at hele tiden skulle korrigere for jordens rotation. Igen sikkert noget jeg har misforstået. Syntes man bliver lidt “bondefanget” hos meade for det er slet ikke som beskrevet i salgsbrochuren.Er det mig der helt har misforstået konceptet af goto. det er altsår bare en ca vejledning og så skal man selv prøve at gætte sig frem til den rigtige stjerne og blive bedre til at bruge et stjernekort.ps. kører med extern strøm. er ok.26. januar 2012 kl. 20:23 #76970
Det passer 100% med mine erfaringer med de 4 stk. jeg har haft af de der små ETX modeller. De bliver oversolgt efter min mening. Desværre. Både at der ikke kan ses andet månen, saturn og jupiter og at de tit ikke kan finde noget. Du har endda den PE version med LNT. Prøv så lige en af de ældre uden det. De finder ALDRIG noget. Ikke dem jeg har haft. Desværre 🙁
26. januar 2012 kl. 20:25 #76971
Du gør det 100% som du skal! Kontakt forhandleren og få ham til at ordne den så den virker.
26. januar 2012 kl. 21:03 #76975
kimrasDeltager- Planet
Etx 125 er et glimrende teleskop, og du skal nok blive glad for det.
Det har ikke noget problem med at finde det du ber det om, med mindre det er defekt.
Har du sat daylight saving til No, inde i menuen?
mvh Kim Rasmussen.
26. januar 2012 kl. 22:02 #76985
tommyfDeltager- Neutron star
Og korrekt tracking rate ?
Efter aligment, check lige data, City, land GPS position osv…..27. januar 2012 kl. 09:38 #77018
edbbobDeltager- Super Nova
Hej Sirdgar.
Jeg har haft en mindre ETX på et tidspunkt, og den fandt fint hvad jeg bad den om, og holdt det i okularet. Det lyder som om der er noget galt med dit teleskop, hvis sternen sejler ud af okularet så hurtigt.
Umiddelbart gør du alting korrekt, og så burde det virke (næsten ligeså godt som Meade lover). Selv min Meade DS2000 kan klare goto nogenlunde præcist, så det skal din ETX også kunne.
Der er helt sikkert ting en LX200 gør bedre, men ETX er en af de nemmeste kikkerter jeg har prøvet, og til de nætter hvor man lige vil kigge en times tid gennem et hul i skyerne, er det helt ekstremt nemt at stille op og pakke sammen.
Har du prøvet at tjekke at dit stativ står plant med et vaterpas?
Prøv at vælge dine to alignment stjerner manuelt. Det gør dig sikker på at det viterligt er dem du peger teleskopet mod. (Og du lærer navne på min to stjerner).
Og som Kim skriver, så tjek daylight saving (sommertid) er sat til No.
Al begyndelse er svær, men med amatør astronomi er det svært hele vejen. Det er også en af de mest fustrerende og motiverende ting jeg har rodet mig ud i. Når skidtet driller kan det virkelig være slemt, men når man får løst problemet, er man pludselig “on top of the world”.
Vh
EDBBob
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Problemer med etx 125 pe' er lukket for nye svar.