problemer med drift

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? problemer med drift

• Dette emne har 41 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af jesper. This post has been viewed 800 times
Viser 12 indlæg - 31 til 42 (af 42 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

Min var helt skæv, så jeg har justeret min ca i centrum, og i stedet for at bruge cirklen sætter jeg polaris ca i midten, men næste gang prøver jeg min gamle metode, stregen ned med cirklen ned passer med vægtarmenpå min eq, så jeg ser manelt efter Kochap og svinger så vægtarmen i ca den retning og sætter derefter cirklen over polaris, så er det fint til guide…

Mogens.Bildsøe
      Deltager
        • Nova

Ups- så røg den ind på lystavlen. Det er jo ikke polaris jeg placerer i boblen, men boblen jeg placerer på polaris Wacko. Så det forhold, at boblen flyttes MED uret ved senere og senere tider er jo så OK.

Tommy, har du haft polskopet demonteret og sat i en ny position? Fra fabrikken er polskopet monteret således, at vægtstangen peger skråt op mod sydvest når boblen er orienteret kl. 6:00. Jeg kender ikke den med at pege på Kochab- hvad går den ud på?

Mogens B2009-03-15 14:29:37

Hilsen Mogens B.

jesperu
          • Giant

Jeg har også haft en mægtigt bøvl med polalign. af min eq6pro. Jeg fandt så et sted på nettet at det er de nederste tal på RA setting circle man skal bruge og ikke de øverste som der står i skywatcher manualen når man er på den nordlige halvkugle. Herefter har jeg ikke haft nogen problemer med pol align.

Iøvrigt: en god måde at tjekke om ens pol align. er korrekt er at bruge et program som f.eks polarfinder (men mange planetarieprogrammer kan vidst også gøre det). Antag f.eks at klokken er 15.15 d. 15 marts og lav så din pol align som du tror du skal gøre det – og gør det inde i stuen om dagen! Resultatet skal gerne blive at boblen kommer til at stå kl. 18.00. Så skal du også lige tjekke at det virker i det horisontale plan og her kan du f.eks bruge 15 nov kl 17. Hvis boblen da står kl 21 da har du lavet din pol align rigtigt.

–jesper

ove
            • Main Sequence

@Jacob. Hvis driften udelukkende skyldes skæv polindstilling, får jeg det til 6 min off i Alt og 1,6 min off i Az.

Hvis driften i Ra delvis skyldes unøjagtig gang i drevet, kan det være både Alt og Az der er mere eller mindre off.

Mogens.Bildsøe
            Deltager
              • Nova

@ Jesper: Jamen det passer ingen steder med min mount. Må nok demontere polskopet og efterfølgende montere korrekt (hvad det så er).

Hilsen Mogens B.

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Trækker man en linie på himlen gennem stjernen Kochab (Beta LilleBjørn
                / Beta Ursis Minoris) og stjernen polaris, så vil denne linie også gå
                MEGET tæt forbi himlens reelle pol.

Er mountets polskop korrekt indstillet så vil billedet der ses når der
                kigges ind i polskopet være sådan at hvis kontravægtstangen peger
                ligened mod jorden – så skal den linie med skalaindelinger og boble
                OGSÅ pege lige ned i jorden (altså som set ind i søgeren – glemt alt om
                retvendt/spejlvendt.

Se på hvordan stregen I ser vender i forhold til himlen UDENFOR
                teleskopet. Stregen skal vende væk fra Cassiopeia og mod kochab i
                lillebjørn eller (næsten ligeså godt) mod Mizar i Karlsvognen.

Derfor kan Kochab meoden bruges til at undgå alt det fnidder med dato,
                tidszone offset osv. ved at ligne kontravægtstangen op så de to
                stjerner polaris og Kochab begge ses langs kanten af kontravægtstangen
                så polaris er længst inde mod mountet og Kochab længst ude.

Centreres Polaris nu i polskopets lille boble (og vær sikker på at det
                er polaris og ikke en anden stjerne), så bør himmelpolen være der hvor
                polskopets kryds er.

Det ANDET stjerne tegn der er vist i polskopet er IKKE
                karlsvognen men er den asterisme i Oktanten der skal bruges på den
                SYDLIGE halvkugle til at aligne med himlens sydpol. GLEM den!!!!!!

Denne vejledning i brug samt justering af polskop til EQ6 monteringer (herunder LXD75) er særdeles udmærket:

http://www.brayebrookobservatory.org/BrayObsWebSite/HOMEPAGE/PageMill_Resources/setting_an_equatorial_head/PolarscopeForEQ6.pdf

Grunden til at jeg nævnte af polaris faktisk ikke ikke skal stå præcist
                i midten af boblen er at himlens pol flytter sig stille og roligt på
                grund af Jordens Precesion samt egenbevægelse. Samlet propermotion.

Det er også derfor objekters RA og DEC koordinater angives med en
                reference dato som eksempelvis 1955 eller J2000 som er den seneste
                opdatering.

Pdf dokumentet jeg linkede til har en tabel der angiver hvor langt polen er fra polaris.

Siden år 2000 er polaris flyttet ca. 2 bueminutter i forhold til polen.
                Tallene i polskopet angiver afstand til polen i bueminutter.

Til visuelbrug er det fint bare at centrere polaris, til mange fotoopgaver er det nok at centrere polaris i boblen.

Til krævende opgaver skal der tages højde for
                precesionen og altmuligt andet og derfor er drift align eller lignende
                polaralignment nødvendigt.

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Jeg vil gerne hjælpe med at gøre forvirringen total hvis jeg kan Wink. Den link Frank henviser til har en ældre udgave af EQ6 reticulen. På min ser man Cassiopeia og Karlsvognen modsat hinanden sådan som det er vist i manualen som Morten linker til længere oppe. Jeg gør det at jeg kigger gennem polskopet med det ene øje, og på himlen med det andet. Derefter drejer jeg RA aksen indtil Karlsvognen og Cassiopeia har samme orientering i polskopet og på himlen. Nu låses RA aksen og monteringen justeres indtil Polaris sidder i den lille cirkel. Hvis polskopet er kalibreret er det godt nok til mindst 10-15 minutters eksponeringer.

Mogens.Bildsøe
                  Deltager
                    • Nova

Hej Frank og Jesper, mange tak for jeres udførlige vejledninger og linket. Polskopet i min (og altså Jesper’s) mount er IKKE monteret som du beskriver (og der er heller ikke nogen skala som vist i linket). Men efter jeg tumbede forvildet rundt og kvajede mig med div. vejledninger, droppede jeg til sidst manualer m.m. og forsøgte selv at regne den ud. Det lykkedes faktisk, og jeg kan nu aligne på no time ved hjælp af dato og tidsskalaen. Jeg brugte metoden i går aftes, og alt fungerede perfekt.

Jeg nævnte højere opppe i tråden, at præcession og ‘proper motion’ vel ikke kan betyde alverden på så få år, men kan da se, at lidt betyder det. Som jeg forstår tabellen bevæger polaris bevæge sig mod polen- og skal nu stilles ca. 40′ fra centrum? Cirklen i polskopet er vel nærmere 60′ i radius?

Jesper, din metode er jo forbavsende simpel- 10-15 min expo er vel guided?

Hilsen Mogens B.

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Ja guidede – det er jo trods alt ikke en AP Wink. Men autoguiding fjerner som bekendt ikke feltrotation fra dårlig polalignment, så EQ6 polskopet er ret præcist hvis det er kalibreret ordentligt. Metoden med Karlsvognen og Cassiopeia fandt jeg frem til fordi jeg også løb sur i den indviklede procedure der er beskrevet i manualen. Det må helt sikkert være meningen med reticulens udførsel at man kan gøre det på den måde, selvom de har glemt at fortælle det til brugerne.

Frank Larsen
                      Moderator
                        • Super Nova

Jesper:

Ok – var ikke klar over at der fandtes polskoper med billeder af cassiopei og karlsvognen.

Men Jespers metode er jo principielt nøjagtig den samme som
                        Kochabmetoden hvor linien i det andet polarscope skal pege mod Kochab i
                        lillebjørn / Mizar i Karlsvognen.

Den med at indstille efter kontravægtstangen kræver selvfølgelig at
                        polarscopets signatur er drejet så den er alignet med
                        kontravægtstangen. På LXD75’eren kunne det drejes.

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Den er også drejet på min, stregen var langt fra kontrastangen, men med en rimelig centrering og kontrastangen mod Kochab, kører det fint, min centrering er ikke perfekt.

jesper
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej Frank,

Yep det er i princippet det samme. Det er bare “for dummies” udgaven (som mig).
                          Viser 12 indlæg - 31 til 42 (af 42 i alt)
                          • Emnet 'problemer med drift' er lukket for nye svar.