problemer med drift

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? problemer med drift

• Dette emne har 41 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af jesper. This post has been viewed 799 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 42 i alt)
  • Forfatter

Mogens.Bildsøe
    Deltager
      • Nova

Hej Frank/Michael, der er noget galt. Jeg kan ikke får ‘bollen’ på polsøgerens cirkel til at passe med hverken polfinder eller TheSky. F.eks. skulle polaris stå i ca kl. 12 nu i flg polsøren- (som jo viser spejlvendt); så noget galt er der, selvom jeg følger manualen til punktogprikke (p12-13 i nedenstående link): http://www.skywatchertelescope.net/swtsupport/Instruction_Manuals/HEQ5andEQ6130405V1.pdf

Jeg går lige hele proceduren igennem endnuendnuendu en gang 😕

Hilsen Mogens B.

k_holst
      Deltager
        • Nova

Hej Mogens.

Når du starter monteringen op og har intastet sted, dato, tid mm. spørger den: “Begin alignment” her trykker du 2 for nej. Herefter skriver den “Polaris HA et eller andet”, på næste line står et klokkeslæt der fortæller dig hvilken retning den lille ring skal stå (Den lille ring er “viseren” du skal stille på klokkeslættet). Som et lille tjek kan du kontrollere om tegningerne af Casiopeia og Karlsvognen har samme orientering som på himlen.

mr.mox
          • Nova

Nå ja, jeg lovede et fuldskala-billede af 600 sekunders eksponering uden guiding:

Det er behandlet lidt i Photoshop (curves) og konverteret til JPEG, ellers er det som da det kom ud af kameraet. Er der nogen der kan beregne min drift/polaralignment?

mr.mox
            • Nova

Jeg har prøvet at måle på et par gamle eksponeringer. To eksponeringer af samme område taget med 20 minutters mellemrum (første og sidste billede i en serie på 10 billeder af 120sek).

Når jeg tager en tydelig stjerne som ikke er udbrændt og måler hvor den er i de to billeder har dens centrum flyttet sig 4 pixels vandret og 1 pixel lodret. Det må da give en drift på 4,12 pixels

Billederne er med et Canon EOS 350D, så pixelstørrelsen er omkring 6,4 mikrometer og brændvidden 1000mm. Det må give en pixelopløsning på ca 1,325 buesekund.

Stjernen har en deklination på ca 9,5 grader, så min misalignment må være noget i retning af:

12/pi * 4,12pixels * 1,325buesekund/pixel / (1200sekunder * cos(9,5grader) ) = 1,06 bueminut.

Kan det virkelig passe at min alignment er så god????…. Jeg har lavet en 15 minutters driftalign med et 10mm dobbelt trådkors… Hvor meget er PE iøvrigt typisk på en EQ6?, for jeg har ikke brugt PEC

Mr. Mox2009-03-14 11:21:54

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Det kan da godt passe at den er så god.

Nogle siger +/-40″ andre er nede på +/-10″.

ove
                • Main Sequence

Du kan selvfølgelig have været heldig at ramme et sted hvor evt. skævheder udligner hinanden.

Når du skriver vandret og lodret, er det så RA og DEC.?

Har du dato og tidspunkt for optagelserne, og koordinaterne for stjernen?

mr.mox
                  • Nova

Ja det har jeg da.
                  Jeg har kigget på en af de små stjerner nær centrum at det kæmpebillede jeg har indsat ovenfor. Samme aften tog jeg nemlig en række 2-mnutterseksponeringer.

Den kraftige stjerne på billedet er 45 Leonis og de er taget 26. februar omkring kl 23:30. Dvs mod syd-syd-vest, ca 45 grader over horisonten. Området ligger altså omkring 9,5 grader over ækvator, og på 10,5 timer RA.

Drift må vel være værst på ækvator, og helt uafhængig af RA, så det er tæt på worst-case.

Og nå ja, RA er vandret i billedet og deklination lodret

Mr. Mox2009-03-14 14:44:55

Mogens.Bildsøe
                  Deltager
                    • Nova

Hej alle, jeg ta’r lige een ting ad gangen; resten kommer senere :-). Først: Jeg har tjekket proceduren i Skywatchers manual. Følger jeg den, placeres ‘boblen’ ca. 2.5 timer tidligere end den pos., som vises i TheSky og polfiner! Nogen umidelbar forklaring? Frank, du skriver at boblens position kun gjaldt for flere år siden- hvorfor det?

Hilsen Mogens B.

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Fordi at polaris jo flytter sig.

Hvordan står din bubbel? Den skal så vidt jeg ved pege nedad når vægtstangen gør det, og skriverne er sat til kl 00.

Mogens.Bildsøe
                      Deltager
                        • Nova

Så meget flytter polaris sig vel ikke over max. få år? Er der andet end precession og ‘proper movement’?

Polskopets orientering er fastlag fra fabrikken. Det kan kun roteres ved at rotere RA aksen (Kan muligvis demonteres og monteres i en anden pos). Efterfølgende sættes (i flg. manualen) en ‘basisorientering’ ved justering af grad-, dato-, og tidsskalaen (se evt. manualens p.12-13):

Hvad er ‘skriverne’ (skiverne?)

Hilsen Mogens B.

bjoern.andersen
                          • Main Sequence

Jeg har også kæmpet gevaldigt med forståelsen af hvor “Bobblen” er placeret i forhold til “Stangen” og dermed i forhold til Stjernebillederne som er tegnet ind som reference.

Ved nogen om man skal demontere polasrscopet og geninstaller det. Det er noget bøvl – rent ud sagt, og hvorfor har fabrikken så ikke sat den korrekt fra begyndelsen af.

Jeg syntes at have lært at jordens “cirkel” rundt om Polaris tager så mange år, at det ikke burde have betydning når man vil sætte op mod Nord korrekt.

Mogens.Bildsøe
                          Deltager
                            • Nova

Bjørn, du har ret- det er ikke lettilgængeligt. F.eks. viser boblen jo hvor polaris skal stå set gennem polskopet; mens det skitserede billede af ‘carlsvogne’ er retvendtWacko. Forvirret?

Hilsen Mogens B.

Mogens.Bildsøe
                            Deltager
                              • Nova

Bjørn, mit råd er derfor (indtil sagen er opklaret): Følg Kim’s råd længere oppe i tråden og sæt polaris på cirklen i den position, som håndkontrollen/EQMOD angiver ved opstart. Mogens B2009-03-14 19:04:56

Hilsen Mogens B.

bjoern.andersen
                                • Main Sequence

Takker, og føler min ikke engang forvirret på et højere niveau. Måske der er en forhandler/importør af disse opstillinger som gider gøre sit arbejde professionelt og formidle den korrekte imformation til denne flok af forventningsfulde amatører som har investeret i udstyret. Måske det almægtige Skywatcher firma (eller hvad de ellers hedder) kunne overtalels til at opdatere deres brugsanvisninger så de passer til virkeligheden. (hvis det er det som er problemet)

Mogens.Bildsøe
                                Deltager
                                  • Nova

Har andre problemer med polskopet i EQ6? F.eks.:

Er det forkert at polaris bevæger sig omkring centrum MOD uret set såvel retvendt som gennem polskopet? Hvis ja, hvordan kan det så være, at boblen på polskopets cirkel flyttes MED uret, når jeg indstiller på senere og senere tidspunkter (hvis jeg følger manualens anvisninger og benytter den øverste skala på RA settings) ?

Hilsen Mogens B.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 42 i alt)
                                • Emnet 'problemer med drift' er lukket for nye svar.