› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › problemer med drift
- Dette emne har 41 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Är, 11 mÄneder siden af jesper. This post has been viewed 798 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
12. marts 2009 kl. 14:42 #12486
Mogens.BildsĂžeDeltager- Nova
Endelig- sĂ„ lykkedes at fĂ„ placeret de objekter jeg sĂžgte pĂ„ kameraets chip. Selvom det var skodtid til deepsky p.g.a. mĂ„nelys, skuâ det alligevel prĂžves. Jeg har endnu ikke autoguiding, men jeg fik da et genkendeligt luminansbillede af M101- med masser af stĂžj. DesvĂŠrre drev objekterne opad under eksponeringerne sĂ„ hurtigt, at jeg kun kunne tracke kort tid ad gangen (max 50 s.) og jeg kan ikke undgĂ„, at stjernerne bliver som store aflange snebolte. Det blev derfor kun til 5 x 50 s luminans med dette mit fĂžrste billede, og jeg opgav at fortsĂŠtte i denne omgang: Objekterne driver opad (ca. langs dec-aksen?) med ca. 1 pixel (1.87â) pr 5-8 s. Jeg har sat polaris eksakt i Ăžjet efter pol-skopet, og mounten stĂ„r 100% i water. Er det normalt med sĂ„ hurtig drift? Og, kan autoguiding evt. kompensere for sĂ„ meget?
Min opstilling er ikke permanent, sÄ jeg vil helst klare mig uden at driftaligne indtil en fast mount stÄr fÊrdig.
Hilsen Mogens B.
12. marts 2009 kl. 15:10 #12488
tommyfDeltager- Neutron star
50 sek er ikke nemt uden DRIFT aligment, men det kan gÞres, bla andet Cg5 utrolige aligment routine gÞr at du kan kÞrer op til 130 sek, uguidet med flotte runde stjerner, det krÊver som alt andet, som balance osv er pÄ plads.
Regne med 30 sek max ved ringe polar aligment.12. marts 2009 kl. 15:50 #12490
Ok Tommy, kan autoguiding kompensere for en drift af den stĂžrrelse?? Hvor lang tid kan man i det hele taget eksponere med rimelig guiding?
Hilsen Mogens B.
12. marts 2009 kl. 17:45 #12492
noodles- Super Giant
HejFÞr jeg fik guide kÞrte jeg lukketider mellem 30 og 60 sek. gennem en kikkert med brÊndevidde pÄ 900 mm. pÄ mit LXD-75 mount. Men efter jeg har fÄet guide har jeg en enkelt gang prÞvet 300 sek. og det kunne den sagtens (det blev bare et l*rte billede fordi jeg bor midt i à rhus). Men jeg guide gÞr en helt enorm forskel.12. marts 2009 kl. 18:15 #12496
mstauningDeltager- Black Hole
Med en rimelig opstilling (lÊs polaris i center af sÞger/okular) vil et objekt som M101 kunne tages pÄ denne tid af Äret, undguidet en 30sek, guidet ca 10min.
Drift alignet eller lign: Unguidet 60sek, guidet et par timer.12. marts 2009 kl. 18:25 #12500
Jamen, det ser sĂ„ ud til at jeg mĂ„ ‘nĂžjes’ med 1 min max efter driftaligning indtil jeg fĂ„r kĂžbt guideudstyr. Polaris er ikke sat i centrum, men i den lille bolle pĂ„ ringen i SkyWatchers pol-skop; eksakt, men det er jo sĂ„ ikke ‘godtnok’ til de lange eksponeringer :-(.
Tak for hjĂŠlpen, alle.
Hilsen Mogens B.
12. marts 2009 kl. 18:35 #12502
Erh er dit polskop alignet? Hvis ikke kan det betyde flere grader off, med polaris i center af din sĂžger er du ca 1grad vĂŠk.
SÄ hvis du har polskop pÄ burde du kunne trÊkke rimelige tider, selv uden drift. Kommer serfÞlgelig an pÄ din montering og fokallÊngden.12. marts 2009 kl. 18:43 #12504
Polskopet er alignet efter forskriften i SkyWatchers manual (EQ6) og skopet er 8″ f/5. Men OK, jeg vil nu alligevel tjekke. Alignment blev gjort umiddelbart efter jeg fik skopet- fĂžr jeg af bitter erfaring havde lĂŠrt, at nĂžjagtighed er et must i astro-sammenhĂŠng
Hilsen Mogens B.
12. marts 2009 kl. 19:08 #12508
SĂ„ slemt er det heller ikke, jeg har i lang tid sat polaris ca i midten
og ved guide kan jeg gÄ til ca 7 min fÞr der kan se aflange stjerner,
mÄske mere.Klart at hvis polscopet er alignet i center og du roterer vÊgtstangen
mod Kochap med polaris i den lille ring burde du vÊre meget tÊt pÄ og
kĂžrer unguidet i op til 40-50 sek.13. marts 2009 kl. 09:23 #12545
mr.mox- Nova
Hvis du driftaligner og det udstyr ellers ikke er overbelastet og lignende, sÄ kan du opnÄ helt ok eksponeringstider. Jeg kan skyde 5 minutter uden guiding fra mit obs:
Her er det selvfÞlgelig reduceret i stÞrrelse, men jeg skal se om jeg kan finde originalen fram nÄr jeg kommer hjem13. marts 2009 kl. 10:00 #12552
Har du prĂžvet hvor lang tid du kan guide med en ca 1.6 arcpix Jacob?
13. marts 2009 kl. 10:45 #12559
Jakob, et super billede. Stjernerne stĂ„r jo som nĂ„lespidser- og sĂ„ 5 min uden guiding! Som skrevet vil jeg lige tjekke om mit polskope er eksakt alignet- og jeg mener eksakt. SĂ„ mĂ„ jeg se, om det gi’r lidt ekstra.
Hilsen Mogens B.
13. marts 2009 kl. 13:52 #12596
mr.mox- Nova
De er knap sĂ„ nĂ„lespidsagtige i fuld oplĂžsning, men jeg skal nok poste et billede i fuld oplĂžsning. MĂ„ske har jeg bare vĂŠret meget heldig med mekanikken i EQ6’eren (tak til Morten Brix, som har solgt mig den), for jeg kĂžrer uden guiding og uden PEC!
Jeg har lavet en 15 minutters drift-align og vil prĂžve at mĂ„le pĂ„ hvormeget den drifter nĂŠste gang der er nogenlunde klart.Hvad er 1.6 arcpix? Skal man bruge en autoguider for at mĂ„le det, for det har jeg slet ikke (mit toucam har jeg opgivet – tror jeg har fĂ„et Ăždelagt det)13. marts 2009 kl. 17:36 #12624
Frank LarsenModerator- Super Nova
Alignment fejl kan udregnes ud fra dine oplysninger.
se:
http://celestialwonders.com/articles/polaralignment/PolarAlignmentAccuracy.pdf
http://celestialwonders.com/articles/polaralignment/MeasuringAlignmentError.pdf
og med M101’s DEClination pĂ„ 54grader, drift 1.87buesekunder pĂ„
6.5sekunder kan jeg udregne et ca. estimat af din polaralignment fejl
til:Fejl=3.62 * 1.87 / (6.5/60 * cos(54)) = 112bueminutter eller 1,86grader.
Indenfor de tolerancer du opgiver pÄ dine vÊrdier tror jeg at det
passer med 2xpolaris afstand til polen + den fejl der er ved at placere
polaris i cirklen (som kun gĂŠlder for et tidspunkt for Ă„r tilbage)Det anleder mig til at hĂŠvde at dit polar scope er drejet 180grader
eller at du ikke drejer din RA akse korrekt under selve din
polaralignment sÄ du ender med at fÄ den dobbelte fejl af hvad du ville
hvis polaris bare var centreret.Anvender du Kochab metoden kan det vĂŠre Ă„rsagen (Er Kochab eller
Polaris tÊttest pÄ mountet nÄr man sigter med kontravÊgtstangen???)13. marts 2009 kl. 19:18 #12635
Spidsen af vÊgtstangen mod Kochab, sÄ skal polaris vÊre i den lille bubble som skal vende mod vÊgtstangen.
SÄ Polaris mÄ vÊre tÊttest pÄ monteringen!
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'problemer med drift' er lukket for nye svar.