problemer med drift

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? problemer med drift

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 42 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Mogens.BildsĂže
    Deltager
      • Nova

Endelig- sĂ„ lykkedes at fĂ„ placeret de objekter jeg sĂžgte pĂ„ kameraets chip. Selvom det var skodtid til deepsky p.g.a. mĂ„nelys, sku’ det alligevel prĂžves. Jeg har endnu ikke autoguiding, men jeg fik da et genkendeligt luminansbillede af M101- med masser af stĂžj. DesvĂŠrre drev objekterne opad under eksponeringerne sĂ„ hurtigt, at jeg kun kunne tracke kort tid ad gangen (max 50 s.) og jeg kan ikke undgĂ„, at stjernerne bliver som store aflange snebolte. Det blev derfor kun til 5 x 50 s luminans med dette mit fĂžrste billede, og jeg opgav at fortsĂŠtte i denne omgang: Objekterne driver opad (ca. langs dec-aksen?) med ca. 1 pixel (1.87”) pr 5-8 s. Jeg har sat polaris eksakt i Ăžjet efter pol-skopet, og mounten stĂ„r 100% i water. Er det normalt med sĂ„ hurtig drift? Og, kan autoguiding evt. kompensere for sĂ„ meget?

Min opstilling er ikke permanent, sÄ jeg vil helst klare mig uden at driftaligne indtil en fast mount stÄr fÊrdig.

Hilsen Mogens B.

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

50 sek er ikke nemt uden DRIFT aligment, men det kan gÞres, bla andet Cg5 utrolige aligment routine gÞr at du kan kÞrer op til 130 sek, uguidet med flotte runde stjerner, det krÊver som alt andet, som balance osv er pÄ plads.

Regne med 30 sek max ved ringe polar aligment.

Mogens.BildsĂže
        Deltager
          • Nova

Ok Tommy, kan autoguiding kompensere for en drift af den stĂžrrelse?? Hvor lang tid kan man i det hele taget eksponere med rimelig guiding?

Hilsen Mogens B.

noodles
            • Super Giant
            Hej

FĂžr jeg fik guide kĂžrte jeg lukketider mellem 30 og 60 sek. gennem en kikkert med brĂŠndevidde pĂ„ 900 mm. pĂ„ mit LXD-75 mount. Men efter jeg har fĂ„et guide har jeg en enkelt gang prĂžvet 300 sek. og det kunne den sagtens (det blev bare et l*rte billede fordi jeg bor midt i Århus). Men jeg guide gĂžr en helt enorm forskel.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Med en rimelig opstilling (lÊs polaris i center af sÞger/okular) vil et objekt som M101 kunne tages pÄ denne tid af Äret, undguidet en 30sek, guidet ca 10min.

Drift alignet eller lign: Unguidet 60sek, guidet et par timer.

Mogens.BildsĂže
              Deltager
                • Nova

Jamen, det ser sĂ„ ud til at jeg mĂ„ ‘nĂžjes’ med 1 min max efter driftaligning indtil jeg fĂ„r kĂžbt guideudstyr. Polaris er ikke sat i centrum, men i den lille bolle pĂ„ ringen i SkyWatchers pol-skop; eksakt, men det er jo sĂ„ ikke ‘godtnok’ til de lange eksponeringer :-(.

Tak for hjĂŠlpen, alle.

Hilsen Mogens B.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Erh er dit polskop alignet? Hvis ikke kan det betyde flere grader off, med polaris i center af din sĂžger er du ca 1grad vĂŠk.

SÄ hvis du har polskop pÄ burde du kunne trÊkke rimelige tider, selv uden drift. Kommer serfÞlgelig an pÄ din montering og fokallÊngden.

Mogens.BildsĂže
                  Deltager
                    • Nova

Polskopet er alignet efter forskriften i SkyWatchers manual (EQ6) og skopet er 8″ f/5. Men OK, jeg vil nu alligevel tjekke. Alignment blev gjort umiddelbart efter jeg fik skopet- fĂžr jeg af bitter erfaring havde lĂŠrt, at nĂžjagtighed er et must i astro-sammenhĂŠng Pinch

Hilsen Mogens B.

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

SĂ„ slemt er det heller ikke, jeg har i lang tid sat polaris ca i midten
                      og ved guide kan jeg gÄ til ca 7 min fÞr der kan se aflange stjerner,
                      mÄske mere.

Klart at hvis polscopet er alignet i center og du roterer vĂŠgtstangen
                      mod Kochap med polaris i den lille ring burde du vÊre meget tÊt pÄ og
                      kĂžrer unguidet i op til 40-50 sek.

mr.mox
                        • Nova

Hvis du driftaligner og det udstyr ellers ikke er overbelastet og lignende, sÄ kan du opnÄ helt ok eksponeringstider. Jeg kan skyde 5 minutter uden guiding fra mit obs:

Her er det selvfÞlgelig reduceret i stÞrrelse, men jeg skal se om jeg kan finde originalen fram nÄr jeg kommer hjem

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Har du prĂžvet hvor lang tid du kan guide med en ca 1.6 arcpix Jacob?

Mogens.BildsĂže
                          Deltager
                            • Nova

Jakob, et super billede. Stjernerne stĂ„r jo som nĂ„lespidser- og sĂ„ 5 min uden guiding! Som skrevet vil jeg lige tjekke om mit polskope er eksakt alignet- og jeg mener eksakt. SĂ„ mĂ„ jeg se, om det gi’r lidt ekstra.

Hilsen Mogens B.

mr.mox
                              • Nova

De er knap sĂ„ nĂ„lespidsagtige i fuld oplĂžsning, men jeg skal nok poste et billede i fuld oplĂžsning. MĂ„ske har jeg bare vĂŠret meget heldig med mekanikken i EQ6’eren (tak til Morten Brix, som har solgt mig den), for jeg kĂžrer uden guiding og uden PEC!

Jeg har lavet en 15 minutters drift-align og vil prÞve at mÄle pÄ hvormeget den drifter nÊste gang der er nogenlunde klart.

Hvad er 1.6 arcpix? Skal man bruge en autoguider for at mĂ„le det, for det har jeg slet ikke (mit toucam har jeg opgivet – tror jeg har fĂ„et Ăždelagt det)

Frank Larsen
                              Moderator
                                • Super Nova

Alignment fejl kan udregnes ud fra dine oplysninger.

se:

http://celestialwonders.com/articles/polaralignment/PolarAlignmentAccuracy.pdf

http://celestialwonders.com/articles/polaralignment/MeasuringAlignmentError.pdf

og med M101’s DEClination pĂ„ 54grader, drift 1.87buesekunder pĂ„
                                6.5sekunder kan jeg udregne et ca. estimat af din polaralignment fejl
                                til:

Fejl=3.62 * 1.87 / (6.5/60 * cos(54)) = 112bueminutter eller 1,86grader.

Indenfor de tolerancer du opgiver pÄ dine vÊrdier tror jeg at det
                                passer med 2xpolaris afstand til polen + den fejl der er ved at placere
                                polaris i cirklen (som kun gĂŠlder for et tidspunkt for Ă„r tilbage)

Det anleder mig til at hĂŠvde at dit polar scope er drejet 180grader
                                eller at du ikke drejer din RA akse korrekt under selve din
                                polaralignment sÄ du ender med at fÄ den dobbelte fejl af hvad du ville
                                hvis polaris bare var centreret.

Anvender du Kochab metoden kan det vĂŠre Ă„rsagen (Er Kochab eller
                                Polaris tÊttest pÄ mountet nÄr man sigter med kontravÊgtstangen???)

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Spidsen af vÊgtstangen mod Kochab, sÄ skal polaris vÊre i den lille bubble som skal vende mod vÊgtstangen.

SÄ Polaris mÄ vÊre tÊttest pÄ monteringen!

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 42 i alt)
                                • Emnet 'problemer med drift' er lukket for nye svar.