Problemer med Barlow-linse

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Problemer med Barlow-linse

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 2 måneder siden af hvidt. This post has been viewed 169 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

hvidt
      • Asteroid

Hej,

Jeg var så heldig at få en stjernekikkert denne jul, og havde mit første “kig” i forgårs – en rigtig fed oplevelse 🙂 Som totalt nybegynder er det med navigationen på himlen stadig en smule indviklet, men det kommer vel med tiden…

Der fulgte en 2x Barlow-linse med teleskopet (som forresten er et Skywatcher 150PL), men jeg kan ikke rigtig få det til at sidde i fokusstykket (eller hvad det hedder?) på teleskopet. For enden af linsen sidder en plastik-hætte med et lille hul i, som gør at det netop ikke kan sidde hvor det skal – det er som om der bare er et par millimeter for meget. Hvis jeg skruer denne hætte af passer det fint, men det ligner at selve linsen sidder i hætten. Mangler jeg en adapter eller lignende, eller overser jeg noget? Håber I kan hjælpe 🙂

hoest
      Deltager
        • Nova

Hej Hvidt
        Jeg tror jeg har løst dit lille problem nu skal du høre.
        Den lille plastikhætte skal du trække af og ikke skrue af den kan godt sidde lidt stramt men det er sandsynligvis en beskyttelseshætte mod støv og snavs, eventuelt skrue den af, modsat vej af (på) prøv om ikke det hjælper. ps du må ikke gøre brug af værktøj.

hvidt
          • Asteroid

Hej Høst,

Du har helt ret – det var så simpelt! Tak for svaret 🙂

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Problemer med Barlow-linse' er lukket for nye svar.