› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Problemer med alignment
- Dette emne har 3 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 217 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. september 2009 kl. 00:42 #21511
nemesis6- Asteroid
Jeg har været igang med med Skywatcher 130P Synscan her på det sidste, og jeg må desværre erkende at jeg har nogle problemer, eller retter sagt – Ét stort problem. Når jeg har alignet med enten to eller tre stjerner og derefter får den til at gå til M31 ser jeg objektet nede i højre hjørne af mit 25mm eyepiece. Sådan har det været de sidste par gange, så denne gang prøvede jeg noget nyt – Jeg alignede med Alpheretz og Polaris, og da alignment var færdigt satte jeg den til at vise Polaris, som den allerede stod på i eyepiecet, og med det samme fik jeg et *beep*; teleskopet rettede sig overhoved ikke, så jeg prøvede at sætte den over på en anden stjerne, og der dukkede problemet op igen – Objektet var langt ude i siden. Derefter satte jeg den til at køre over til Polaris igen, og det samme skete. Så vidt jeg ved er der ikke nogle problemer med balancering eller andre ting. Der var dog et lille “problem” da den blev taget ud af boksen for første gang – Vi kom til at pille ved justeringen af det bagerste spejl.
Jeg har stilt dette spørgsmål på et andet forum og jeg har fået svaret at det meget sandsynligt kunne have at gøre med strømforsyningen, eller hvad der nærmere kan kaldes batteriholderen; at hvis jeg skaffede mig en ordenlig separat strømforsyning at det så kunne løse det… Kan der være noget med det?
11. september 2009 kl. 09:17 #21519
bjoerk.jensen.novaDeltager- Giant
Hej Nemesis6.
Jeg kender godt til problemet om end det ikke nødvendigvis har noget med strømforsyningen at gøre.Jeg har en Losmady G11 opstilling. Jeg har også mulighed for at aligne med 1, 2 eller 3 stjerner.Når jeg er færdig med det lader jeg opstillingen finde det første objekt. Jo længere væk fra den sidste alignstjerne til dit startobjekt er, jo mere unøjagtig bliver præcissionen.Jeg oplever også at objekterne ligger lidt ude i den ene side af okularet. Men jeg har en funktion der heder “additional align”. Det betyder at jeg lige kan lave en ekstra align på det objekt jeg nu ser på. Det sker ved at køre objektet ind i midten af okularet vha håndkontrol og derefter udføre “add. align”.Jo flere gange man gør det på diverse objekter spredt ud over himlen, jo mere nøjagtig bliver næste goto.En anden god løsning er at sætte farten ned ved goto. G11’eren kan bevæge sig med 1200X siderisk hastighed. Men det er ikke nogen fordel hvis jeg vil ramme nøjagtig på et objekt. Jeg bruger mest 800X siderisk.Med hensyn til spejljusteringen er det således, at så længe du ikke piller ved spejljustering mens du observerer er der ingen unøjagtigheder der. Så det er ikke en løsning her.Håber du kan bruge svarene.Bjørk Jensen ***nova 2009-09-11 09:19:47 11. september 2009 kl. 10:39 #21520
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Hej Nemesis6,
Dit ”problem” skyldes næppe strømkilde eller forbindelse, for så ville din kikkert helt sikkert opfør sig meget anderledes. Og det har heller ikke noget med din lille spejljustering af gøre da det skete før du begyndte at bruge den.Så vidt jeg kan regne ud, har du et billedfelt på ca. 1.92 gr. (eller ca. 115 bueminutter), med dit 25mm okular.
Så hvis dine objekter lander i billedfeltet har du en GOTO præcision på ca. 57 bueminutter – eller bedre. Du kan næppe regne med at objekterne lander lige i centrum, men det kunne måske være bedre.Årsagen til den nuværende præcision kan være backlash – altså spillerum i gearene, det er der på alle teleskoper i mere eller mindre grad.
Der er to ting du kan prøve:Den første ting er vigtig.Når du laver din alignprocedure skal du altid lave den sidste centrering af stjernerne i den samme retning som teleskopet kører ind på objekterne til sidst.Altså: Hvis f.eks din kikkert slutter af med at kører tubus ned – og mod vest, skal du centrere dine alignstjerner så tubus kører i samme retning. På den måde sikrer du et konstant indgreb i gearene og din GOTO præcision skulle blive bedre.Og den anden ting du kan prøve:Prøv at køre til det samme objekt flere gange i træk – og se hvor objektet lander.Hvis det lander samme sted hver gang, er gentagelsespræcisionen god og din kikkert virker som den skal.Du skal så bare lige finde ud af at finpudse din align procedure.
MvhMogensMogens Zachariasen 2009-09-11 10:42:37 Mvh
Mogens11. september 2009 kl. 11:46 #21529
tommyfDeltager- Neutron star
Kig ud på Kroppedal eller Maglesø en aften, så kan vi teste den ‘live’
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Problemer med alignment' er lukket for nye svar.