› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Problem med *.ser filer
- Dette emne har 17 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 11 måneder siden af landbo. This post has been viewed 326 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. marts 2016 kl. 14:35 #145097
RudiDeltager- Neutron star
Hej,
Forleden ville jeg optage video sekvenser med SharpCap af Jupiter i SER fil formatet.
Det går fint med AVI, og eneste parameter jeg ændrede, var at trykke på (og disable) [Auto] knappen og så vælge SER.
Jeg optog først en 3 minutters sekvens, og mens jeg optog næste, prøvede straks jeg at stacke i Registax. Registax viser bare et sort billede, og fylder align points ud i hele billedet, intet spor af Jupiter selvom den fint var på skærmen mens jeg optog. Heldigt at jeg checkede med det samme, så jeg kunne skifte tilbage til AVI og ikke optog en masse skrammel forgæves.
Hvad kan der være galt, mangler jeg et SER codec eller hyr?
Den ene af SER filerne ligger her: LINK (ca 1 GB)
Nu prøver jeg at skifte til Firecapture i weekenden og ser om det spiller bedre.
/Rudi B. Rasmussen
18. marts 2016 kl. 17:18 #145101
nvcDeltager- Super Giant
Prøvede med AutoStakkert, det program kunne læse/stacke din SER fil Rudi,
Hvorfor RegiStax ikke vil, ved jeg ikke, desværre.
Her er linken til AutoStakkert, et gratis program,
http://www.autostakkert.com/wp/
Mvh. Niels
nvc 2016-03-18 16:38:58 18. marts 2016 kl. 18:54 #145108
landboDeltager- Nova
Du skulle ikke have problemer med at stacke en SER fil, optaget med SharpCap, i Autostakkert!2. Registax kan mig bekendt ikke tygge det format. Har du ikke held med Autostakkert!2, kan både PIPP og SER-PLAYER konvertere din fil til noget forhåbentligt brugbart (AVI).
18. marts 2016 kl. 19:08 #145109
landboDeltager- Nova
Der er masser af farvelade på din SER fil.
18. marts 2016 kl. 20:33 #145114
Tak for hjælpen gutter. Så kom jeg igennem med Autostakkert (måtte hente seneste alpha 2.6.1.4, seneste stabile virkede ikke). Den kræver liiiige lidt tilvænning, det er ikke så lige til som Registax.
Og af en eller anden grund kan AutoStakkert ikke auto detektere farve information på mine SER filer, den kommer op i en gyselig blå farve… Så derfor har jeg valgt gryscale, sikkert med tab til følge. Men måske optager Shaprcap SER filer i monochrome?
Ærgerligt at der ikke er wavelets filter i autoStakkert.
Nå, her er så en behandlige i AutoStakkert og efterfølgende wavelets i Registax, plus en nænsom PhotoShop behandling for at nedjustere det overeksponerede billede.
/Rudi B. Rasmussen
18. marts 2016 kl. 21:02 #145119
landboDeltager- Nova
Ja det ser lidt underligt ud. Må man se indholdet af filen som SharpCap efterlader med belysningstider osv.
18. marts 2016 kl. 21:35 #145121
Nå ja, det tænkte jeg jo ikke på.
Her er den, og det er jo farve… Men der står ikke noget om i hvilken rækkefølge R, B og B er i.
20_05_38.CameraSettings.txt:
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
[QHY5LII]
Output Format=SER file
Capture Area=640×480
ColourSpace=RGB24
Pan=380
Tilt=176
USB Traffic=0
Speed=0
Gain=428
Exposure (ms)=29,4
Timestamp Frames=Off
WB Blue=125
WB Red=125
HDR Mode=0
Contrast=1
Brightness=0
Gamma=1
Display Brightness=1
Display Contrast=1
Display Gamma=1
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
/Rudi B. Rasmussen
18. marts 2016 kl. 22:13 #145129
landboDeltager- Nova
Ja filen er ikke i RAW men RGB. Så du skal vælge RGB i AS!2. Men som du kan se på histogrammet, går det helt galt med farvebalancen. Kan ikke rigtig gennemskue hvad max på R&B er med dit QHY5II-C er. Der er for mig ingen tvivl om du skal have styr på farvebalancen og dermed også belysningen.
Det er i øvrigt en stor fordel og gemme i RAW når du bruger AS!2. Vil du lave en RGB udgave, kan du altid sende filen gennem PIPP, der har mange forskellige debayer muligheder at vælge mellem. Samtidig kan du også reducere din videofils størrelse betragteligt ved og skære alt unødvendig “luft” omkring planeten væk.
22. marts 2016 kl. 10:49 #145278
Jeg prøvede at hente ser filerne ind i PIPP, men der er samme blå overtone.
Jeg forsøger med Firecapture næstegang Månen eller Jupiter er fremme.
/Rudi B. Rasmussen
22. marts 2016 kl. 13:25 #145284
landboDeltager- Nova
rudibr wrote: Jeg prøvede at hente ser filerne ind i PIPP, men der er samme blå overtone.
Jeg forsøger med Firecapture næstegang Månen eller Jupiter er fremme.
Læste lige dit første indlæg igen. Der må være noget galt med SharpCap, siden du kun ændre filformatet. Du har jo skrevet i samme 8 bits format til både AVI og SER filen. Måske du burde prøve og skrive til Robin, han plejer og være meget kvik til og rette fejl hvis ……………..
http://www.sharpcap.co.uk/sharpcap/support-and-troubleshooting
Det er i øvrigt altid en god ide og bruge sidste udsendte udgave idet man burde være nogenlunde sikker på alle kendte fejl er rettet og, øh, måske nye er tilføjet.
God påske.
22. marts 2016 kl. 13:58 #145287
Det kan være jeg vender tilbage til Sharpcap, men efter Lars’s (Nightsky) overbevisende online session, noterede jeg mig at Firecapture var knaldhamrende. Så den prøver jeg lige først næste gang det er klart vejr.
/Rudi B. Rasmussen
22. marts 2016 kl. 19:51 #145302
landboDeltager- Nova
rudibr wrote: Det kan være jeg vender tilbage til Sharpcap, men efter Lars’s (Nightsky) overbevisende online session, noterede jeg mig at Firecapture var knaldhamrende. Så den prøver jeg lige først næste gang det er klart vejr.
Jo ja.
Indrømmet, der er jeg så ikkkkkke helt enig, men man skal naturligvis bruge det værktøj der ligger bedst i ens hånd.
22. marts 2016 kl. 20:56 #145307
Jeg gider normalt heller ikke når det ligner Dalgårs Tivoli. Der er godt nok mange håndtag at hive i i Firecapture.
Jeg er bare irriteret over at gemme jpegs når man nu kan gemme RAW’s.
/Rudi B. Rasmussen
23. marts 2016 kl. 11:34 #145342
landboDeltager- Nova
rudibr wrote: Jeg gider normalt heller ikke når det ligner Dalgårs Tivoli. Der er godt nok mange håndtag at hive i i Firecapture.
Jeg er bare irriteret over at gemme jpegs når man nu kan gemme RAW’s.
Det er lang tid siden jeg prøvede FireCapture af nogenlunde de samme årsager som du nævner. Det er så lang tid siden jeg ikke engang kan erindre hvilken formater programmet kan levere data i.
Men prøv da den nyeste SharpCap og fortæl Robin de fejl du finder. Der er heller ingen grund til at bruge SER formatet til 8 bits frames når AVI er kendt af mange flere programmer. Bruger selv kun SER når der ønskes > 8 bits data på filmen.
23. marts 2016 kl. 11:39 #145343
avi er jo blot en “container” og kan indeholde både komprimerede frames med tab, komprimerede uden tab osv osv. Se LINK.
Jeg gravede lidt i det for et stykke tid siden, og nåede frem til at Sharpcap’s avi’er ikke er tabsfri, det er min motivation for at bruge Firecapture.
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Problem med *.ser filer' er lukket for nye svar.