Problem med nätaggregat

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Problem med nätaggregat

• Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af jonas. This post has been viewed 130 timesc. This post has been viewed 130 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

jonas.c
    Deltager
      • Super Giant

Hejsan,

Igår kväll blev jag alldeles kall när jag skulle köra igång monteringen. Den var stendöd!

Nätaggregatet var igång och lampan på 12V cig-pluggen visade att det gick ström fram men när jag tryckte ON-knappen på monteringen, hände inget utom att lampan på cig-pluggen slocknade.

Startade amatörmässig felsökning genom att kolla alla 2 säkringarna (cig-plugg och nätaggregat) men inget var fel. Kontrollerade även kablage och cig-fördelare men hittade inga fel.

Blev rädd att det var i monteringen felet fanns men blev lugnad när jag anslutit batteriaggregatet och allt fungerade som det skulle.

Mätte senare upp utspänningen från nätaggregatet och den var helt rätt (13,1 V) men uppenbarligen kan aggregatet inte driva monteringen.

Med den samlade kunskap som finns här på forumet, hoppas jag ni kan tipsa mig om vad som är fel, eller förslag på fel.

Visst kan jag köpa ett nytt aggregat men detta är endast 2 år gammalt och sparsamt använt så jag hoppas det är något jag förbisett.

Här en länk till aggregatet. Mitt har dock inget cig-uttag. I övrigt samma.

https://www.conrad.se/Laboratorieaggregat,-fast-sp%E4nning-VOLTCRAFT-FSP-1207-11-15-V%2FDC-1-x.htm?websale8=conrad-swe&pi=512015

adam
      Deltager
        • Main Sequence

Hej
        Uden at have for meget forstand på elektronik – det kunne godt være en kortslutning i din cig-plug eller ledninger, siden lampen slukker når du tænder aggregatet.
        Der er ofte et sikkerheds kredsløb, som slukker elektroniske apparater ved overbelastning.

Din montering trækker vel ikke over 7 Amp?

jonas.c
        Deltager
          • Super Giant
          Tack Adam!

Så skulle det kunna vara men jag tycker det är konstigt att jag ändå mäter upp 13,1 V både i uttag och cig-plug. En sak som slog mig är om aggegatet inte längre levererar tillräcklig strömstyrka för att driva monteringen. Det skulle kunna förklara saken.

Kan man mäta det obelastat?

Nej, min HEQ-5 Pro SynScan drar ca. 2A.

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Hvis der er en kortslutning i ledningen bør den slå fra selvom stikket ikke sidder i opstillingen, slår den først fra når du sætter stikket i op stillingen er fejlen der

clauskaf
            Deltager
              • Nova

Hvad med stikket fra strøm forsyningen til opstillingen er det irret/beskidt eller er ledningen gået løs?

jonas.c
              Deltager
                • Super Giant

Jag ska testa att ansluta en glödlampa eller annan krafkälla och sedan mäta spänning och strömstyrka när den är ansluten.

Nej, ingen ärgning eller smuts. Aggregatet förvaras i ett skåp inomhus när det inte används. Ledningarna är inte heller lösa.

Jag har en fundering som skulle kunna förklara att aggregatet tagit stryk och det är att varken banankontakter eller cig-anslutningar är helt felfria. En banankontakt kan lätt lossna och en cig-anslutning kan mista kontakten mellan hona och hane. Det har hänt några gånger.

Fråga: Kan sådana händelser skapa “spikar” i belastningen som gör att komponenter tar skada?
              Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Problem med nätaggregat' er lukket for nye svar.