Problem med autoguiding

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Problem med autoguiding

• Dette emne har 23 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af eirik. This post has been viewed 302 times
Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
  • Forfatter

tomvictor
    Deltager
      • Giant

Det ser jo bra ut Erik, du får sjekke om det holder seg slik over flere eksponeringer når det blir godvær. Jeg mener å ha lest at polteleskopet på Sphinxén er ganske godt og at du bør klare deg uten drift justering hvis det blir gjort riktig. 10 minuttere er vel heller ikke optimalt for DSLR, du bør klare deg fint med 5 min.

Fornax Ligthtrack II
      Tokina AT-X 300mm f 2.8
      Canon 600D Baader

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Det kan jo være at polskopet skal justeres?

eirik
          • Planet

Hei,

Så er sesongen “nesten” i gang igjen. Blir iallefall såpass at jeg kan øve på guiding :). Testet i går men denne gang med Maxim og ikke PHD. Takket være den fine tracking graf kunne jeg her se at monteringen ikke lystrer kommandoer i Y aksen jeg har stilt backlash samt cal.time for å prøve med lengre “tastetrykk” og noen ganger når jeg kalibrerte fikk jeg L som skulle bety at alt er ok ved start av tracking forsvinner stjerne fort igjen.

Jeg leste autoguider troubleshooting og forstår at det vanligste problemet når en guider fungerer i en retning men ikke i en annen så er det kabelen. Så langt så bra og jeg tenker at jeg kan kjøpe en ny og teste men så kikker jeg nærmere i bruksanvisning for Starshoot guideren og ser at de oppgir en RJ12 kontakt. I min sphinx står det spesifisert at autoguide porten er en RJ11 kontakt Dead

Jeg ser på pin diagrammet at det er da forskjell på RA + og – men jeg er usikker på konsekvensen av dette og det virker veldig rart på meg at ikke Vixen har brukt “standarden”. Er jeg helt på blindspor ved å henge meg opp i dette Confused?

eirik
            • Planet

Etter litt søking på nettet har jeg funnet andre med tilsvarende oppsett og det skal ikke være problem med kabelen (RJ12- RJ11) har også vært en tur på Clas O… og kjøpt meg en kabeltester som viste at min autoguide kabel var i fin stand.

Har nå rukket å lese igjennom brukerveiledningen vedr. guiding i MAXDSLR med lupe og er klar for ny runde med testing så snart skyene forsvinner. Lurer på hvor mange timer / uker / måneder jeg har brukt og kommer til å bruke før seieren kommer og bildeproduksjonen kan starte for fullt Embarrassed

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Guide er noget der kan drille, nogen gange kører det bare andre driller det, især med mobil opstilling skal man prøve at ramme samme steder, samme afstande og alt på monteringen hver gang man stilller op, det mindsker drilleriet, men det er svært at selv med mærker på monteringen, men erfaring hjælper meget så træning vil give meget.

holm
              Deltager
                • Super Giant

Guiding er et helvede!

Det har kun kostet jeg ved ikke hvor mange penge, hvor mange nætter og hvor mange frustrationer…

Tror problemet er at der er så mange ubekendte…ikke mindst fejl 40

og selvom der virkelig er mange hjælpsomme og flinke artsfæller på forummet, så skal man ofte have vist procedurene før man får denne aha-oplevelse – det skal jeg ihvertfald..

Men vi kæmper videre…trods alt..

Go kamp.

nive
                Deltager
                  • Super Nova

Guiding er en udfordring der kræver stor tålmodighed og erfaring . Man kunne også tage

til ” MAF Starparty 2009″ der kommer der mange der helt sikkert vil lære fra sig . Jeg skal

hvertfald afsted

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Det er ikke slet, men det kræver en hvis ensartethed i ens måde at bruge sit udstyr, gerne et waterpass, en bette kende ubalance, og start med standard settings i guide programmet og det bør køre nogenlunde, så kan man finjusterer med tiden og erfaringen øger.

Ses til MAF Nive….

eirik
                      • Planet

Jeg har skjønt etterhvert at det finnes ingen “shortcut” her det må komme igjennom erfaring. Men det føles av og til som et helvete ja, man leter i blinde og selv når man prøver å gå systematisk til verks så ender man fort opp med å justere på alt og ingenting før man inser at solen er på vei opp og man har brukt opp den klare natta og man er gjerne mer forvirret enn man var når man startet Confused.

Heldigvis kommer motivasjonen fort tilbake for dette skal jo bare funke og neste natt er standardinnstilingene tilbake og man starter på nytt LOL. Nå skal jeg legge inn litt mer visuell observering for å klarne hodet litt og ikke bruke nok en sesong bare på tekniske problemer.

Stjernetreff er veldig gode tiltak og jeg har hatt mye glede av de gangene jeg har kunne deltatt på vår lokale forening (DSE) sine årlige treff man merker at motivasjonen stiger til nye høyder etter disse treffene. Hadde vært veldig morsomt å kunne delta på deres i Danmark. Jeg er en del i Danmark igjennom min jobb så om det skulle passe slik så kan det hende jeg prøver å melde meg på. Smile
                    Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
                    • Emnet 'Problem med autoguiding' er lukket for nye svar.