› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Problem med autoguiding
- Dette emne har 23 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af eirik. This post has been viewed 301 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. april 2009 kl. 11:27 #15735
eirik- Planet
Hei,
Har i høst brukt en del timer i mitt lille hageobservatorium og det er blitt mye justeringer av PEC etc. for å klare å eksponere så lenge som jeg ønsker uten drift. Et par ok bilder er det blitt og jeg er i en bratt læringskurve . For å gjøre livet litt enklere kjøpte jeg nylig en autoguider (Orion starshoot) samt en 66mm WO (fikk den til halv pris :)) som jeg bruker til følgeteleskop. Livet er desverre ikke blitt lettere og etter mange netter med justeringer, testing og totalt manko på søvn må jeg nå søke assistanse fra alle dere eksperter
Utstyret er en fastmontert Vixen Sphinx som jeg har en 80 mm SW ED refraktor på og følgeteleskop er som nevnt 66 mm WO med et orion starshoot autoguide kamera på. Poloppstilling er gjort via den integrerte polsøker. Jeg har balansert oppsettet med alt kamera utstyr etc. montert og har systematisk gått over alle fester / Skruer etc. og forsikret meg om at monteringen er så stabil som mulig. Det eneste jeg nå ser jeg kan gjøre er å fylle søylen med sand for å gjøre den enda mindre utsatt for vibrasjoner. Til tross for alle mine desperate handlinger klarer jeg ikke autoguide mer enn 4 min før jeg før drift eller “stjernehopp” selv om autoguide programmet (PHD) viser grønt lys gjennom hele eksponeringen.
Noen som har opplevd tilsvarende som kan noen gi meg noen tips for mulige/ Mest sannsynlige feilkilder?
28. april 2009 kl. 11:45 #15737
tomvictorDeltager- Giant
Hei Erik, hva mener du når du sier drift eller stjernehopp? Er det begge deler?
Hvor mye er dette hoppet på (guidelogg)? Har du noen bilder som viser problemet? Guider du med PEC på?
Fornax Ligthtrack II
Tokina AT-X 300mm f 2.8
Canon 600D Baader28. april 2009 kl. 11:51 #15738
tommyfDeltager- Neutron star
Måske gear eller leje der binder,, MEN flex kan også være årsagen.
Husk en svag ubalance er bedre en balance, helst toptung og østtung.Arbejd lidt med agresive setting i PHD.Nogle er for PEC og nogle mod brug af PEC ved autoguide…28. april 2009 kl. 13:06 #15741
eirik- Planet
Hei Tom Victor,
Takk for svar.Det er mest drift men noen ganger ser det også ut som det har skjedd et “stjernehopp” kan vel være vibrasjoner etc. i monteringen som gjør dette. jeg har kun logget de siste par ganger men har mange “ødelagte” bilder og vil legge ut noen og evt. loggene i ettermiddag (Har de desverre ikke tilgjenglig på denne pc). Jeg bruker ikke PEC da jeg har forstått det slik at dette fort kan virke mot sin hensikt når man autoguider.Eirik28. april 2009 kl. 13:13 #15742
eirik- Planet
Hei Tommy,
Takk for tips, jeg har gått for 100% balanse men vil teste varianten med top- og østtung. Jeg har testet med ganske aggresive settings i PHD så langt desverre uten å lykkes men vil forsette med justeringer “one by one” til jeg forhåpentlivis finner den rette koden.28. april 2009 kl. 13:45 #15744
mstauningDeltager- Black Hole
Hop kan være som Tommy siger, at gearet hopper lidt frem og tilbage – Klares ved at have lidt extra vægt mod øst.
Men kan også være flex, eller mirrorflop (er det en SCT?).Det vil hjælpe rigtigt meget med et billede der viser fejlen, så er det meget nemmere at hjælpe. Gerne hvis du ved noget om hvor RA akslen er på billedet (ellers kan vi jo måle det frem).Prøv at nuppe et billede af 10min, uden guide. Og et på 10min med guide.Post dem så, og vi kan så se om det er polopstilling der også spiller med. Eller om det kunne være noget flex, for god balance, guide indstillinger også videre.Om de er kønne betyder jo ikke noget, når det bare er test skud for at vise en fejl.28. april 2009 kl. 14:23 #15748
tomvictorDeltager- Giant
Jeg tror ikke det er flex du har, siden du bare har en ED80 med relativ lav FL. Hvis alt sitter godt fastmontert, både guidetelskop og hovedteleskop. Et lite problem kan være fokusmekanismen på guideteleskopet, på den WO 66mm jeg hadde var mekanismen svak og hadde slerk (slør) og egnet seg ikke godt som guideteleskop etter min standard. Sjekk ihvertfall at guidekamera sitter godt fast og at ledninger ikke henger ned fra kamera.
Du kan jo også prøve å guide med PEC på.Hvis alt dette er ok så bør vi se på en 10 min. eksponering som Michael sier.Tomvictor 2009-04-28 14:33:16
Fornax Ligthtrack II
Tokina AT-X 300mm f 2.8
Canon 600D Baader28. april 2009 kl. 15:46 #15750
eirik- Planet
Så sant været tilater det vil jeg teste ut rådene deres ikveld samt ta 10 min eksponeringer med og uten guiding. Når det gjelder WO 66 mm som guideteleskop trodde jeg faktisk jeg hadde gjort et kupp 🙂 Et vakkert instrument men har faktisk merket meg problemet med mekanismen som du nevner men er man mentalt innstilt på at teleskopet er av ypperste klasse så kan det jo ikke være der feilen ligger men jo mer jeg tenker på det jo mer mistenker jeg at det faktisk kan være årsaken.
Takker for alle råd så langt og kommer forhåpentligvis med rapport i morgen med gode resultat fra nattens tester.
28. april 2009 kl. 15:56 #15752
Vil lige sige at et unguided lang billede, også kan vise om du har en god polaropstilling. Samt om din PE er høj eller lav.
28. april 2009 kl. 17:21 #15757
k_holstDeltager- Nova
Hej Eirik.
Du HAR gjort et kup med den WO66!Jeg bruger den selv både til guidescope og til foto og er meget tilfreds – INGEN slør i okularudtrækket!Williams justerer udtrækket til visuelt brug, hvilket betyder at det kan være lidt løst når der kommer et tungt cam på.Udtrækket justeres nemt på den skrue der sidder imellem de 2 fokuseringsskruer. Løsn fingerskruen og juster på umbraco-skruen i midten, indtil udtrækket kører som ønsket.28. april 2009 kl. 19:42 #15775
tomvictorDeltager- Giant
En annen ting jeg kom til å tenke på er dine backlash settings, hvis det er noe slikt på Sphinxén? På min gamle GP-DX var det til stadighet et problem helt til jeg slo av hele kompensajonen. Dersom guide pulsene dine er litt for sterke så vil monteringen av og til rykke til dersom backlash komensasjonen slår inn og du vil få akkurat det problemet du beskriver.
Hva er fokal lengden på din ED80 og hvilket kamera bruker du?
Fornax Ligthtrack II
Tokina AT-X 300mm f 2.8
Canon 600D Baader29. april 2009 kl. 09:52 #15807
eirik- Planet
Hei,Så lenge mørkt ut med tanke på å få kjørt ny test i går og det var mildt sagt dårlige forhold men rundt kl 23 ble det heldigvis såpass at jeg fikk tatt et par eksponeringer.Av endringer i oppsettet korrigerte jeg balansen noe slik at den “faller” noe mot øst. I tillegg strammet jeg inn utrekket på guideteleskopet som Kim nevnte (ble en del bedre ja :)).Tok 10 min unguided mot M66 for deretter å ta 10 Min guided (måtte flytte meg et par grader opp til stjernen Chertan) for å få fokus på en ok guidestjerne.Resultatet ble til min store overaskelse og glede et bilde helt uten drift. Jeg trenger nok et par gode resultater til før jeg er overbevist om at oppsettet mitt er “godt nok” men de første 10 min er jo verdt et smil .Jeg er som nevnt i en høy læringskurve på dette området så jeg takker for alle tips og råd som kan gies vedr. forbedring av mitt oppsett og hvordan jeg best kan tolke feks det unguida bilde samt PHD loggen for å kunne finjustere oppsettet.Jeg har lastet opp bildene men klarer av en eller annen grunn ikke å få disse inn her så jeg har lastet de opp til en hosting tjeneste som ble anbefalt her på forumet.29. april 2009 kl. 10:00 #15808
eirik- Planet
Hei,
Det er backlash komp. på Sphinx også ja, jeg har den innstillt ganske aggressivt jeg har prøvd å måle graden av backlash ved å kjøre “max zoom” i Starbook og guide en stjerne manuellt i RA og endte opp med å sette denne til 80. Av en eller annen merkelig grunn (ble gjort litt sent kanskje) :)testet jeg ikke samtidig i Dec. så denne er ikke justert noe jeg skal gjøre ved første anledning.
Fokal lengden er 600mm og jeg bruker et Canon 40D.Varighetene av guidepulsen sendt fra PHD er satt til 650 msEirik29. april 2009 kl. 10:51 #15812
Det ser ud til at være rigtigt godt det guided billede…
Men det unguided viser klart at du har en masse drift, og det er helt sikkert noget med at din polaropstilling kræver en stor justering.
Jeg ville prøve at lave en drift align, også se om det ikke bliver bedre.
Det ser ikke ud til at din PE er særlig stor så det er jo godt, noget som den store drift gør det nemt at se.
Nu er det jo et forminsket billede, men du har 46 pixles drift… Løs hoved regning fortæller at din pixelopløsning er ca 8″. så din opstilling står ca ½ grad off.
29. april 2009 kl. 11:15 #15816 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Problem med autoguiding' er lukket for nye svar.