› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Prismekikkert. hvorfor?
- Dette emne har 27 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 12 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 485 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. februar 2012 kl. 17:46 #79113
tommyfDeltager- Neutron star
Jeg er gammel Henrik,,, Metusalem gammel passer bedre
,,, men nej, det er bare at en så stor kikkert kræver mega stabil holdog den mindste bevægelse kommer af ingenting, men den er da fin nok, jeg tænkte måske også lidt mere håndholdt, på et super godt stativ er en 10×50 jo ret god.
23. februar 2012 kl. 20:58 #79124
miahn- Moon
Hej allesammen.
Tusind tak for jeres svar 🙂
Det er mest til at observere, så det lyder jo som om at en prismekikkert 10×50 ville være et godt køb. Jeg glæder mig rigtig meget til en dag at få råd. 🙂 Nu skal vejret også bare være iorden, synes at der er meget overskyet for tiden!
Jens, hvis du kan finde linket må du meget gerne sende det 🙂
23. februar 2012 kl. 21:39 #79133
astrojensenDeltager- Neutron star
Nu skal vejret også bare være iorden, synes at der er meget overskyet for tiden!
Hmm. Hvor var det nu lige, jeg havde hørt den før?
Thomas, Bornholm
23. februar 2012 kl. 23:49 #79145
finnrDeltager- Main Sequence
Jeg kan anbefale 10 x 50. Den er lidt
tung og kræver lidt øvelse at holde, eller man kan montere den på et fotostativ
– eller bare støtte den på et modificeret kosteskaft eller lign. Man kan se rigtig
mange ting i sådan én, og den er til stor hjælp, hvis man siden får et teleskop
og skal finde ud af, om den alignment-stjerne man tror er Castor nu faktisk
også er det – prismekikkerten ser omtrent det samme som teleskopets
søgekikkert, men har meget større synsfelt! Ude på landet (hvor det er
godt mørkt) kan man finde en stor del af Messier-objekterne vha. af
prismekikkerten og et stjerneprogram som SkySafari på mobilen eller Stellarium
på den bærbare pc, eller ”Pocket sky atlas” fra Sky & Telscope. Så føler
man ligesom at man kender dem, når man efterfølgende ser dem i et teleskop! Fx M31, M35, M42, M44 og M45 kan man finde selv inde i byen!Lidl solgte for nogen tid siden en
Bresser 10×50 for 145 kr., angiveligt nedsat fra 1200. Så heldig er man ikke
altid, men de behøver ikke at være vildt dyre.Go’ fornøjelse, FinnR
26. februar 2012 kl. 00:27 #79255
miahn- Moon
Hej FinnR 🙂
Tusind tak for din kommentar. 145 kr, er godt nok ikke meget, gid jeg havde været i lidl på det tidspunkt. 🙂
Det lyder jo helt vildt at man kan se alle de opjekter! men kan man ikke kun ane dem, tænker jeg? 🙂 det virker helt vildt for mig at man skulle kunne se dem i en prismekikkert. men igen, jeg ved jo ikke helt hvor meget man egentlig kan se i sådan en, hehe.
26. februar 2012 kl. 01:55 #79267
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Mia wrote: men igen, jeg ved jo ikke helt hvor meget man egentlig kan se i sådan en
Her er et par simulatorer du kan prøve:
http://www.telescope-simulator.com/index.php?option=com_content&view=article&id=45&Itemid=57
http://astro.unl.edu/classaction/animations/telescopes/telescope10.html
De viser ikke alle teleskoper eller objekter, men du får en idé om hvad du kan se ligevel.
Du vil fort se at “aperture rules”, det vil sige størrelsen på teleskopåbningen er den vigtigste faktoren, i hvertfald for visuel observation. Refraktorer med stor åbning er dyre. De mindre er nemme at have med sig ud i felten. Det er ikke let at finde noget ideelt til enhver anledning. Derfor har også amatørastronomer ofte flere forskellige teleskoper.
En spejlkikkert er en enklere og rimeligere konstruktion, og du får større åbning for mindre penge. Hvis du ikke har umiddelbare planer om astrofotografering, men kun vil drive med visuelle observationer foreløpigt, vil jeg så anbefale en stor og (relativt) rimelig lyssamler: en dobson. Ellers er jeg bange for at du kan blive skuffet over hvad du kan se.
En prismekikkert er jo som regel håndholdt og det er omtrent umuligt at holde rolig så du kan se fjerne objekter. Månen går dog an.
Det bedste rådet jeg kan give dig er at du prøver før du køper. Meld dig ind i en astronomisk forening i nærheden av der du bor, og spør at kikke lidt i medlemmeners teleskoper.
Bjørn T. Jønsson 2012-02-26 01:01:22 Mvh,
Bjørn26. februar 2012 kl. 12:39 #79277
tommyfDeltager- Neutron star
Ret fed simulator—-
26. februar 2012 kl. 18:09 #79312
miahn- Moon
Hej Bjørn.
Tusind tak for dit indlæg. Nu lyder jeg sikkert dum, men ved ikke helt hvordan man bruger de link du har linket til. hehe.
Til at starte med vil det være visuel, og senere måske astrofotografering. Jeg har selv kigget på dobson inde på lyra et par gange før, og bliver ved med at falde over denne: http://www.lyra.dk/teleskoper/dobson-teleskoper/flextube-200-f-autotrack.html
– er der nogen der kan sige noget om den?
26. februar 2012 kl. 19:18 #79329
Hej Mia,
Den 200mm dobson er ikke ringe. Med 200mm åbning får du ind meget lys. Selvsagt får du ind mere lys med en 250mm eller 300mm, men der er det din økonomi som avgør. Hvis du køper en dobson, så køp så stor åbning du har råd til!
Autotrack gør livet nemmere, så det bør du have. Alternativet er å følge stjernerne ved at bevæge teleskopet manuelt med henderne, og det er svært. Du vil gå ked af det hurtigt. Så uanset hvilken åbning du velger, gå for Autotrack (minimum)!
Når det gelder hvordan du bruger simulatorerne, kan vi tage et eksempel med den første link. En 200mm dobson er ikke i listen over teleskoper, så vi må improvisere en smule:
– Vælg 8″ SCT-f10 i nedtræksmenyen “Telescope”.
– Justér “Focal Length” ned til 1200mm.
– Aperture 200mm skal stå slik den er.
Nu har vi valgt et teleskop med f/6 (Focal Length / Aperture = 1200/200 = 6).
– Vælg så et vanlig okular, f.eks. TeleVue Plössl 25mm, i “Eyepiece”.
– Vælg Månen i “Object Data”.
Det du nu ser til høyre er det du kan forvente at se.
– Prøv at ændre okular til TeleVue Pløssl 55mm i “Eyepiece”.
– Prøv med andre okularer.
Du vil se at forstørrelsen øger med at okularets mm bliver mindre!
– Prøv så at ændre “Object Data” til Mars.
Hva skedde? Den blev meget mindre! Ajaj … det var en nedtur, ikke?
– Prøv så at øge åbningen til teleskopet ved at vælge en 12″.
Nu blev Mars meget større!
Mvh,
Bjørn6. marts 2012 kl. 23:42 #80025
Ja, mange af dem kan man kun ane – man
ser fx kuglehobe og galakser som små grå
klatter, men man kan da se, at de er der! Selv fra forstæderne til København kan man ane
M81 og M82, og på en god aften kan man også se, at det er to forskellige grå
klatter. En mørk aften i Sverige lykkedes det mig at se M51, hvirvelgalaksen,
med 10X50 kikkerten fra Lidl, og jeg har fundet M104 (Sombrerogalaksen) med samme kikkert monteret
på et fotostativ. Nogle objekter kan man imidlertid se mere af: M33 (Tandhjulsgalaksen)
ligner et spøgelse af en cigar, og på en god aften kan man se mere end bare
kernen af M31 (Andromedagalaksen), og så ser man pludselig, hvor stor den
faktisk er! Nogle af de åbne hobe (M45 (Syvstjernen), M44 (Bikuben), Coma-hoben (Melotte 111) og dobbelthoben
i Perseus (NGC 884/869) ser rigtig godt ud i en prismekikkert. De fleste åbne
Messier-hobe kan findes ret nemt, men de er ikke alle så flotte som de netop
nævnte.Go’ fornøjelse, FinnR
7. marts 2012 kl. 00:03 #80027
Dobsonians: Den model, du nævner, har tracking motorer, så du ikke behøver at skubbe til tubus for at følge med. Det er en fordel ved større forstørrelser, og helt nødvendigt ved mere end 200X. Den har imidlertid ikke søgecomputer og GoTo, de modeller, der har det, hedder noget med “Synscan”. Så du skal selv finde objekterne på himlen vha. et stjernekort eller et “planetarieprogram”på mobilen eller pc’en (der findes mange udmærkede gratis!). Man lægger en plan for hvordan man vil opsøge sit objekt ved at “hoppe” gennem stjernmønstre fra noget, der er nemt at få øje på. Det tager meget længere tid end GoTo, men man lærer selvfølgelig også meget mere af det!
vh, FinnR9. marts 2012 kl. 22:56 #80174
miahn- Moon
aah, nu forstår jeg Bjørn! Det er godt nok en smart hjemmeside 🙂
Tusind tak for hjælpen!
Det er simpelthen så svært at bestemme sig, jeg vil jo have det hele, hæhæ! Men jeg tror måske at jeg er nødt til at vente til jeg har råd til begge dele 😀 Ja, det er svært at sige hvad der ville være bedst. Med eller uden synscan. Jeg er jo nybegynder, og har aldrig rigtig kigget i et teleskop, så jeg ville måske miste tålmodigheden uden synscan. Men jeg vil jo selvfølgelig også gerne lære! 🙂
10. marts 2012 kl. 12:38 #80185
Bare hyggeligt at kunde hjælpe!
Hvis jeg var dig ville jeg vælge både GoTo (Synscan hos SkyWatcher) og Tracking. Men minimum Tracking. Det er, efter min mening, essensielt. GoTo gør det hele bare enda nemmere. Så ja, det er en god idé at spare op til du har råd til begge dele.
I mellemtiden kan du jo melde dig ind i en forening i nærheden af der du bor, så kan du kikke på og igjennem forskellige teleskoper som andre medlemmer ejer. Da får du et bedre grundlag til at bestemme dig for hvad du vil have.
Bjørn T. Jønsson 2012-03-10 11:39:58 Mvh,
Bjørn -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Prismekikkert. hvorfor?' er lukket for nye svar.