Prismekikkert. hvorfor?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Prismekikkert. hvorfor?

• Dette emne har 27 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 12 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 484 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • Forfatter

miahn
      • Moon

Hej allesammen 🙂

Jeg har allerede oprettet en tråd herinde, mht hvilken prismekikkert der ville være et godt køb. Jeg har læst mig frem til at det nok er en god idé at købe en kikkert inden et teleskop.

Men da det er min kæreste der køber den, vil han gerne vide hvor meget mere man kan se med en 10×50 kikkert, end hvis man kigger op på himlen.

Håber ikke at det var et alt for dumt spørgsmål 🙂

Mia.

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

En 10×50 er næsten for meget syntes jeg, den er også meget tungere og sværere at holde stille… men det er måske smag..

miahn
          • Moon

hvad mener du helt præcist når du siger for meget? 🙂

Har fået anbefalet en 10×50, da jeg bor inde i Roskilde, og der er meget lys. 🙂

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Man kan se meget, meget mere! Man kan sagtens se kratere på Månen og Jupiters måner og mange flere stjerner, end med det blotte øje, især, naturligvis, fra et mørkt sted, men selv inde i byen er der væsentligt mere at se, end med øjet alene. Det kan man skrive en hel bog om og det er da der også flere der har gjort.

Jeg startede selv med en gammel 10×50 prismekikkert, som jeg selv lavede et solidt stativ til, hvilket er en stor fordel ved især måneobservationer, men også til alt andet. Et stativ kan helt klart anbefales. Der kan fås stativadaptere til de fleste prismekikkerter og et godt kamerastativ koster i dag ikke alverden. Der kan fås specielle monteringer og stativer til prismekikkerter, men de er ofte ret dyre, da de er specialfremstillet til astronomibrug og derfor kun sælges i få eksemplarer (der er vel 100 ornitologer for hver amatørastronom, tror jeg!).

Thomas, Bornholm

miahn
              • Moon

Hej igen Thomas.

Det lyder jo rigtig godt 🙂 Mange tak fordi at du tog dig tid til at skrive det lange indlæg, det var meget brugbart 🙂

Mia.

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Jeg syntes den var for uhandig, en ca 8×40 af god kvalitet jeg lånte var meget lettere at bruge og viste gode billeder, men igen, smag og behag.
                Der skal et meget godt stativ til hvis i vælger 10×50, den mindste bevægelse og alt ryster og man kan ingen ting se.

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Mange tak fordi at du tog dig tid til at skrive det lange indlæg

Langt? Du kender mig vist dårligt endnu!

Thomas, Bornholm

hoest
                  Deltager
                    • Nova

Thomas Thomas dog la nu være med at skræmme nogen fra starten af,LOLWink

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Jeg syntes den var for uhandig, en ca 8×40 af god kvalitet jeg lånte var meget lettere at bruge og viste gode billeder, men igen, smag og behag.

Der skal et meget godt stativ til hvis i vælger 10×50, den mindste bevægelse og alt ryster og man kan ingen ting se.

Der er meget rigtigt i dette. jeg har selv en 8×40, som jeg bruger meget. Jeg har desuden stativadapter til den, og også til den gamle 10×50, som jeg dog ikke bruger så meget mere. Det hjemmelavede stativ blev for lang tid siden konverteret til stativ til en hjemme-modificeret 60mm refraktor og først lang tid senere fik jeg et godt fotostativ, af virkelig god kvalitet.

Et hjemmelavet stativ skal man gerne dimensionere lidt til den kraftige side, da man derved vinder utrolig meget stabilitet for meget små penge. De ret spinkle stativer, der er almindelige i handelen, skal man ikke kopiere direkte. Hellere et, der er lidt tungt i det, som så til gengæld står solidt.

Thomas, Bornholm

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Thomas Thomas dog la nu være med at skræmme nogen fra starten af

Jeg må vel hellere advare dem i tide…

Thomas, Bornholm

miahn
                          • Moon

haha, om det var langt eller ej, tog du dig alligevel tid, og det var pænt af dig 😀

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Tak. Og spørg endelig løs. Det er så herligt, når der nu endelig er en, der gerne vil kigge lidt på himlen med egne øjne, i stedet for at lade et kamera gøre alt arbejdet. Så må jeg jo benytte lejligheden til at øse ud af min viden.

Thomas, Bornholm

jens
                            Deltager
                              • Giant

Hej Mia.

Som visuel observatør gennem 37 år, har prismekikkerten (10×50) været min tro følgesvend – også ved siden af mit teleskop.

Min erfaring er, at det er en rigtig god start og der er såmen nok at gå “i krig” med, bl.a. med deep sky objekter.

Der findes en observationsbog for netop prismekikkerter som kan downloades gratis på nettet og den vil jeg næsten anbefale dig som et godt supplement til dine natlige forehavender under stjernehimlen.

Findes linket stadig, vender jeg tilbage i denne tråd.

jay
                                • Main Sequence

Du kan tage ret gode billeder af månen, bare med en prisme kikkert, og ved at holde et kamera op til linsen. Det har jeg selv gjort, uden stativ, men hvor jeg bare holdte kikkerten mod noget, for at holde den stille. Stadig lidt svært at holde det stille nok, men man kan. Jeg brugte en gammel prisme kikkert, som mine forældre havde liggende, og hvor den ene side var gået i stykker, så jeg aner ikke præcis hvilken det er.

Du kan også sagtens se jupiers måner med en prisme kikkert.

henrik
                                Deltager
                                  • Nova

Hej

Jeg har også både 8×40 og en 10×50

8×40 synes jeg er bedst til at orienetre mig på himlen med pga det større sysnfelt, men hvis jeg vil observere får jeg/man mere ud af 10×50’eren.

7x 50 skal man under alle omstøndigheder holde sig fra; Dete r ekstremt sjældent at man fpår mørketilpasset øjet så meget at man får den fulde fornøjelse af dens 7,2mm udgansgpupil; Så giver 10x en bedre kontrast.

… godt set Mia

10x forstørrelse er ikek for meget at holde i hånden: Det er bare Tommy (og mig der ikke er helt ung længere.

Nye håndkikkertere vejer heller ikke nødvendigvis så meget som de “gode gamle”, for ja; det kan gøre ondt at skulle holde 1-1½kg oppe i flere timer

Mvh Henrik

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
                                • Emnet 'Prismekikkert. hvorfor?' er lukket for nye svar.