prisforskjeller på eq5 pro

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? prisforskjeller på eq5 pro

• Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af sten. This post has been viewed 174 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

sten
      • Giant

Jeg har sammenlignet priser i Norge og Danmark og så vidt jeg kan finne ut så er eq5 pro monteringen ca 5 til 6000 billigere i danmark. Kan noen bekrefte det?

jeppe
      Deltager
        • Super Giant

Hej Sten,

Jeg ved ikke, hvor stor prisforskellen er på lige netop den montering. Men det er rigtigt, at priserne typisk er højere i Norge end i Danmark. Jeg ved ikke, hvorfor det er sådan. Fragt og evt. fortoldningsgebyrer er stort set det samme, hvad enten der skal sendes til Danmark eller Norge fra f.eks. USA.

sten
          • Giant

Takk, Jeppe. Det er bare sånn det er. Alt er dyrere i norge.Unhappy Akkurat nå sitter jeg å venter på et nytt ben til stativet mitt. Det sprakk for noen dager siden, men jeg har fremdeles ikke helt forstått hvordan jeg skal stille opp eq2 monteringen så jeg har litt å lese. Det går jo bra uten stativSmile

Mvh Sten

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Måske noget med alle de olie penge Norge kom til i sin tid.

sten
              • Giant

Ja, mye vil ha merSleepy

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Nåe, tænkte mere på at samfundet generelt bliver meget hurtigt rigt, og det kan være svært at udligne igen og der er jo en masse bivirkninger ved det.

sten
                  • Giant

Det har gått fort ja. Det har skjedd mye på kort tid hva gjelder materielle goder og menneskerettigheter, stort sett. Kansje bivirkningene er blant annet okularer til 4000,-Smile

Mvh Sten

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

Sten, du skal huske på at prisene i Danmark og Norge ikke kan sammenlignes direkte, kroner for krone, fordi den danske Kronen er ca. 20% mer verdt enn den norske. Dessuten har Danmark fordelen av å ligge nærmere kontinentet, og kort vei til et stort tysk marked f.eks., mens Norge som kjent ligger i en avkrok av sivilisasjonen sånn sett! Wink

Ellers er det et kjent fenomen at nordmenn finner seg i nesten alt av dyre priser, skatter og avgifter. Se på Clas Ohlson – den svenske katalogen har rimeligere priser enn den norske, til tross for at den norske Kronen er mer verdt! Clas Ohlson innrømmer at det er fordi nordmenn er villig til å betale mer for samme vare.

Men Tommy har nok også rett – vi ble styrtrike over natten så og si i 1969, da den første oljen ble funnet på Ekofisk-feltet, og dette har preget norsk økonomi siden den gang. Noen som husker da Per Kleppe var finansminister på 70-tallet? Vi hadde 15% inflasjon, “Kleppe-pakker” med statlig overforbruk, stadige devalueringer av Kronen, og skyhøye lønnsøkninger. Bare for å nevne noe. Det var nok også delvis et resultat av at oljen satte fyr på økonomien.

Norge er et høykostland og det er mest vår egen skyld, men også litt p.g.a. at vi geografisk ligger i utkanten av markedet. Vi kan trøste oss med at det er enda verre på Island! Stakkars islendinger … de var nordmenn en gang, så jeg føler ekstra sympati for dem.

Mvh,
                    Bjørn

sten
                      • Giant

Takk for den lille historietimen, Bjørn. Jeg føler med islendingene jeg å. Det er valg i september. Blir spennende!

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'prisforskjeller på eq5 pro' er lukket for nye svar.