Print?

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Print?

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 4 måneder siden af jakob1234. This post has been viewed 393 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

jakob1234
    Deltager
      • Nova

Hej alle!

Jeg ville høre jer om hvem i vil anbefale mht. print af en 50*70 plakat – Min lokale fotobutik er jeg ved at være lidt træt af, da jeg HVER gang er nødt til at pointere de ikke skal køre autokorrektur, og det skal printes i eksakt størrelse – desuden syntes jeg de er dyre og nogle af de billeder de har lavet bliver uskarpe i forhold til originalen.

Så, hvem på nettet kan i anbefale? Jeg har hørt godt om pixum, men de insisterer på at jeg uploader en JPG, altså mister jeg 8 bitOuch

Om det kan ses direkte, eller man skal være hysterisk for at se forskel på 8/16 bit på et print ved jeg ikke med 100% sikkerhed.

Men, hvem kan i evt. anbefale til print hvor kvalitet er god, og pris er rimelig?

jonas.c
      Deltager
        • Super Giant

Här i Sverige brukar jag använda Fuji. De har bra kvalitet och misslyckas sällan. Dessutom är de billiga! 🙂
        /Jonas

spatzek
        Deltager
          • Super Giant

Har arbejdet med storformatprintere i godt 20 år.

Alle printere skal have oversat dine pixels til noget læsbart fra typisk en tiff eller jpg. Det gælder også en offset trykmaskine med raster.

Mange bliver overraskede over, hvor lidt information der kommer ud på et print. Det kan være svært at “oversætte” et pixel sprog med 8, 16 bits s/h eller 24 bits farver og dpi pr. inch til noget tilsvarende på en printer. Men lad mig prøve.

En printer printer dots med varierende diameter, en forskydning, et overlag – afhængig af valg af output (papirvalg). Dynamikken på et tryk er forbløffende lav. Du kan som tommelfingerregel ikke se flere nuancer end max 160 gråtoner og det er jo under de 8 bit. Samme analog med farver. Derudover er opløsningen tilsvarende ret lav. Til 100% er den på max. 125 DPI. Du skal være opmærksom på, at dots og raster pr. automatik gør billedet mere uskarpt end på din skærm. Derfor skal du som udgangspunkt gøre dine uskarpe masker end anelse for skarp, hvis du skal have samme fornemmelse som dit færdige tryk.

Så mit svar er, bare det er skarpt, kan du næsten fodre maskinen med et “romerlys”. Ekstreme opløsninger, høj bit-tal, ikke komprimerende formater kan ikke ses på dit tryk.

Bedste test: Lav fotos om til PDF, kig på skærmen med 125% forstørrelse, og pixelerer det ikke og ser skarpt ud, så er du sikker på, at det er ok.

jakob1234
          Deltager
            • Nova

Mange tak for det spatzek, der blev jeg lidt klogere Thumbs%20Up

Jeg har sendt det til print hos pixum – så må vi se hvor godt det bliver, det kostede trods alt ikke alt for meget.

Det med at uskarp maskerne skulle have et “ekstra” nøk opad, lagde jeg godt mærke til med mit sidste billede, og gjorde det derfor mere skarpt – og som du selv siger, så matchede det skærmen Smile

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Print?' er lukket for nye svar.