Prime focus adapter til 8 SCT og Canon DSLR

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Prime focus adapter til 8 SCT og Canon DSLR

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 7 måneder siden af michal. This post has been viewed 524 timespowalko. This post has been viewed 524 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

michal.powalko
    Deltager
      • Moon

Hej alle sammen,

Kan i ikke hjælpe mig med at pege på en adapter til at bruge i forbindelse med “prime focus” med Canon DSLR og 8″ LX90 SCT (både med og uden focal reducer). Jeg har allerede T2-Canon, mangler en SC til T2 gevinde. Indtil nu har jeg funden den her med “Überwurfmutter” , men er usikert på om de 20mm er længe nok til at opnå fokus (specielt uden focal reducer):

Adapter vom SC Anschlussgewinde auf T2

/ Michal

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Fokuspunktet på en SCT Meade/Celestron kan flyttes utroligt meget da det er hovedspejlet man flytter, så der skulle ikke være noget problem

michal.powalko
        Deltager
          • Moon

Tak for svaret Claus. Årsagen til min fortvivling er bla.a så en adapter fra Celestron, der har længe på 78,39mm….

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Michal.

Den er til en edge.

For en korrekt 2000 mm brændvidde på f.eks en Celestron 8 (den gamle type) skal man bruge denne adapter:

https://www.celestron.com/products/t-adapter-for-schmidt-cassegrain-telescopes

Men om det også gælder for en Meade ved jeg ikke.

Adapterens længde er lavet således brændvidden+ kameraets dybde giver 2000 mm. Kortere adapter giver kortere brændvidde, længere adapter giver større brændvidde. Det er et resultat af at afstanden mellem primærspejl og sekundærspejl ændres ved fokusering.

mvh
            Jens

michal.powalko
            Deltager
              • Moon

Tak for svaret Jens 🙂 Tror jeg skal også få købt 10mm forlængelse for at have lidt muligheder til at ikke gå i mætning med flytning af hovedspejlet…

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Prime focus adapter til 8 SCT og Canon DSLR' er lukket for nye svar.