Primærspejl dugger til

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Primærspejl dugger til

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 1 måned siden af nahilas. This post has been viewed 435 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

nahilas
    Deltager
      • Giant

Hej astro-forum!

Jeg synes jeg nu flere gange har oplevet at enten mit sekundærspejl, eller primærspejl dugger til på min 8″ Newton. Først havde jeg mange problemer med sekundærspejlet, men jeg lavede en dukkappe af et gammel liggeunderlag og det hjalp lidt.

Nu synes jeg dog problemet begynder at komme på mit primærspejl. Peger teleskopet opad går der ikke mere end en times tid til halvanden. Er der nogen der ved hvordan man kan afhjælpe problemet? Det et træls da kvaliteten af mine subframes falder støt fra jeg starter til jeg er nød til at stoppe grundet dug.

Mvh

Mads

webweichel
      Deltager
        • Nova

Hej Mads,

Har du blæser kørende bag hovedspejlet som trækker luft gennem tubus? Ellers kan du prøve det, som regel vil det være nok til at holde dug væk fra hovedspejlet.

Alternativ er jo svag varme bag på hovedspejlet, du kan selv lave noget med varmetråd eller købe færdiglavede:

https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p7542_Kendrick-Hauptspiegelheizung-fuer-8-Zoll-Hauptspiegel.html

F.eks.

Hilsen,

Steen

nahilas
        Deltager
          • Giant

Hej Steen

Nej jeg har ikke nogen blæser på. Det vil jeg prøve!

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Primærspejl dugger til' er lukket for nye svar.