primær fokus – hvad er det?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? primær fokus – hvad er det?

• Dette emne har 22 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 1310 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Nu har jeg hørt (læst) dette “primær fokus” nævnt her på forum og andre steder på nettet flere gange – og nu bliver jeg altså nød til at høre hvad det er. Det får jo een til at tro at der med en given opsætning skulle findes flere fokus planer, men det er vel noget vrøvl?

Så hvad menes der når nogen skriver “primær fokus”?

/Rudi B. Rasmussen

mhansen
      Deltager
        • Nova

Primær fokus er det første fokuspunkt. Du piller ganske enkelt sekundærspejlet ud og sætter kameraet til der. Det virker selcfølgelig umiddelbart bedst på SCT eller lign.MHansen2015-04-13 12:49:33

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Ok – men med f.eks en newton giver det vel ikke mening? Sekundær spejlet er jo fladt, og forlænger jo blot lysvejen. Så med samme primær spejl kan man vel umuligt opnå fokus så tæt ved primæren som sekundæren sidder?rudibr2015-04-13 12:52:36

/Rudi B. Rasmussen

jonas.c
          Deltager
            • Super Giant

Jag förstår inte riktigt svaret.

Inte behöver man väl ta bort sekundärspeglar för att hitta primärfokus?

Primärfokus är väl den brännvidd ett optiskt system i grunden har. Alltså utan okular, barlowlinser, komprimerare eller andra optiska element som tillkommit i efterhand.

Från primärfokus är det sedan ett avstånd till bildplanet som kan befinna sig på olika avstånd beroende på om man observerar eller fotograferar.

/Jonas

Anonym
              • Nova

Typisk brug af udtrykket i amatørastronomi er når du fjerner optikken fra et kamera og lader teleskop + evt. korrektor, reducer eller barlow danne billedet direkte på sensoren. Det er nok ikke 100% korrekt brug af udtrykket, men sådan bruges det ofte.

landbo
              Deltager
                • Nova

rudibr wrote: Ok – men med f.eks en newton giver det vel ikke mening? Sekundær spejlet er jo fladt, og forlænger jo blot lysvejen. Så med samme primær spejl kan man vel umuligt opnå fokus så tæt ved primæren som sekundæren sidder?

Sekundærspejlet ændre, mig bekendt, kun lysbanens retning med 90 grader og hverken forlænger eller forkorter den.

Men føler med dig Rudi, jeg forstår nemlig heller ikke udtrykket og opslag på nettet syntes ikke at hjælpe en videre.

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

Denne viser det egentligt meget godt:

og den kommer herfra : http://www.astro.rug.nl/~peletier/wt1/Telescopes.html

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Landbo wrote:

Ok – men med f.eks en newton giver det vel ikke mening? Sekundær spejlet er jo fladt, og forlænger jo blot lysvejen. Så med samme primær spejl kan man vel umuligt opnå fokus så tæt ved primæren som sekundæren sidder?

Sekundærspejlet ændre, mig bekendt, kun lysbanens retning med 90 grader og hverken forlænger eller forkorter den.

Men føler med dig Rudi, jeg forstår nemlig heller ikke udtrykket og opslag på nettet syntes ikke at hjælpe en videre.

Det var også det jeg mente Leif, jeg udtrykte mig nok ikke klart nok. Sekundær spejlet er jo blot en “diagonal” med at totalt plant spejl. Og netop derfor forstår jeg ikke hvad man skal få ud af at sætte kameraet derind? Det skal vel placeres i samme afstand fra primær spejlet, således primær->sekundær->kamera = primær->ny_kamera, dvs et stykke foran tubus?

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Ahhh – tak Henrik, lige hvad jeg havde brug for, så giver det jo mening

/Rudi B. Rasmussen

henrik.schneider
                      Deltager
                        • Nova

Det var godt Rudi,

En helt almindelig newton men lidt stort hovedspejl, kunne med fordel laves om til at kameraet sidder i primær fokus, der er som jeg lige ser det 2 fordele ved dette,

1. Mindre tab som følge af refleksion på sekundært spejlet.

2. Hovedspejlet bliver i denne konfiguration det eneste betydende element for for stråle gangene.

MEN dette giver kun mening hvis kameraet er mindre en sekundær spejlet var/er.

landbo
                        Deltager
                          • Nova

rudibr wrote:

Ok – men med f.eks en newton giver det vel ikke mening? Sekundær spejlet er jo fladt, og forlænger jo blot lysvejen. Så med samme primær spejl kan man vel umuligt opnå fokus så tæt ved primæren som sekundæren sidder?

Det var også det jeg mente Leif, jeg udtrykte mig nok ikke klart nok. Sekundær spejlet er jo blot en “diagonal” med at totalt plant spejl. Og netop derfor forstår jeg ikke hvad man skal få ud af at sætte kameraet derind? Det skal vel placeres i samme afstand fra primær spejlet, således primær->sekundær->kamera = primær->ny_kamera, dvs et stykke foran tubus?

Ok, det er ikke til og få skrevet hvad man mener.

Men efter Henriks tegning har jeg så forstået udtrykket som jeg formodede det var, det første sted man opnår focus med en/et linse/spejl. Landbo2015-04-13 14:29:59

mhansen
                          Deltager
                            • Nova

Jeg tror udtrykket kommer fordi der er to potentielle fokalplaner.

henrik.schneider
                            Deltager
                              • Nova

MHansen wrote: Jeg tror udtrykket kommer fordi der er to potentielle fokalplaner.

Jeg forstår ikke helt Michael, hvor er det andet potentielle fokalplan?

En parabol har kun et fokus punkt, ellers er det ikke en parabol.

Så kan man indsætte en eller flere flade, u-liniære spejle eller linser og derved få mange nye fokuspunkter, men et parabol spejl har kun et fokuspunkt, og en linse kikkert har kun et fokuspunkt, hvis vi da holder os til en bølgelængde.

Eller hvad misforstår jeg??

hans.bengtsson
                                • Main Sequence

Jag håller med Henrik Schneider. En paraboloid har endast en fokalpunkt (om vi bortser från aberrationer), primärfokus. Illustrationen i ett tidigare inlägg visar på ett tydligt sätt detta. När man sätter in en planspegel i strålgången får man ett Newton-fokus, men det är en annan sak. Av praktiska skäl kan man ju inte observera visuellt i ett primärfokus i ett Newton-teleskop, men däremot fotografera.

M v h

Hans Bengtsson

bwinkler
                                Deltager
                                  • Nova

primær fokus er teleskopets objektivs fokuspunkt uden okular mm.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
                                • Emnet 'primær fokus – hvad er det?' er lukket for nye svar.