› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Power til heq5
- Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af Hendriksen. This post has been viewed 312 times
-
ForfatterIndlæg
-
1. marts 2017 kl. 14:14 #158185
HendriksenDeltager- Moon
Hejsa
Jeg er pt. bundet til terrassen når jeg skal tage billeder i mørket.
Jeg spekulerede i om teknologien efterhånden var nået så langt at det var muligt at få et mobilt setup ved hjælp at de powerpacks man kan købe i dag?
Jeg ved det har været diskuteret herinde før, men det så ud til at være tilbage i 2015.
Jeg har kigget på denne her, og varianter af den, og vil høre nogle mere erfarne om det kan betale sig, eller om man skal ud og investere i gel batterier og bygge sit eget?
Link :Link til powerpack
Venlig hilsen
Martin Hendriksen
1. marts 2017 kl. 15:21 #158186
HendriksenDeltager- Moon
Lige for at høre om jeg er på rette spor…
De 50.000mah er ved 3.7V normalt med Lithium batterier.
50.000*3,7 = 185.000 mwh
Ved 12v vil det så være 185.000 / 12 = 15416,5 mah = 15,4Ah?
Dette er uden tab osv, så reelt mindre.
Ved ikke om 90% er realistisk, så ender vi på 15,4*0,9 = 13,86 AH.
En Heq5 har jeg forstået maks trækker 2A når den slewer med fuld hastighed, så den burde minimum kunne forsyne mountet i små 7 timer?
Det lyder ret fint hvis ovenstående er korrekt.
Venlig hilsen
Martin Hendriksen
1. marts 2017 kl. 17:30 #158189
apollo.72Deltager- Giant
Hej Martin.
Jeg kører med en jumpstarter fra T-Hansen til ca 700. Den kører på 3. År og klare snilt 3 nætter af 6-7 timer ,vel at mærke uden kamera og varmebånd. Det gælder både min LX 200 og HEQ 5ern.
Mvh Martin.
1. marts 2017 kl. 17:37 #158190
apollo.72Deltager- Giant
Tvivler lidt på at der skulle være næsten 14Ah ved 12V i sådan en powerbank.🤔
Mvh Martin.
1. marts 2017 kl. 23:23 #158197
juicy6Deltager- Moon
De bästa jag sett verkar ha 5-6 Ah per kilogram batteri. Men då är det LiFePO4 batterier som kostar 2000 kr för 12 Ah vid 12V. Det är nog det energitätaste man kan hitta idag.
Christer
6. marts 2017 kl. 12:56 #158343
HendriksenDeltager- Moon
Ok tak for svarene.
Det lyder også ret vildt hvis den kunne trække mountet så længe, med sådan et lille batteri.
Men det kunne være sjovt at prøve.
Kan være jeg køber en for at teste lidt.
Den kan jo evt. bruges til at køre kamera, eller varme bånd osv. hvis det viser sig at den ikke har nok kraft til andet.
Venlig hilsen
Martin Hendriksen
6. marts 2017 kl. 18:08 #158350
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Jeg tvivler på, at du kan lave 12V ud fra de 3,7V af det med kun 10% tab. Under alle omstændigheder skal du jo have en konverter til at gøre det med.
Jakob A.
6. marts 2017 kl. 19:06 #158352
adamDeltager- Main Sequence
Jeg kan se Celestron har noget lignende.
http://www.celestron.com/browse-shop/astronomy/accessories/other-accessories/powertank-lithiumMan kan også selv lave dem ved at koble LiFe celler i serie for at forøge spænding, og i parallel for at forøge kapacitet.
Men opladning er lidt bøvlet, fordi hver enkel celle i pakken skal oplades for sig, med en special lader med balancer kredsløb. Alle celler skal have den samme spænding efter opladning.
https://hobbyking.com/en_us/batteries/lifepo4.htmlDer er også det her, men det er kommet efter jeg holdt op med at interessere mig for det, så jeg ved ikke hvad det er 🙂
http://www.batteryspace.com/Protection-Circuit-Module-PCM-with-Equilibrium-Function-and-Fuel-Gauge-for.aspx6. marts 2017 kl. 19:14 #158353
clauskafDeltager- Nova
Her er lige et par links som jeg har bragt tidligere:Tracer
De skulle vist have batterier til ethvert formål
En mere beskeden type:FDM
Som jeg har brugt en tilsvarende model af til et par gange at starte en bil med, den ene diesel, samt til at genoplade min Evolution 6″
Og endnu en: Ridgemonkey
Hilsen Claus
6. marts 2017 kl. 23:15 #158359
HendriksenDeltager- Moon
Hej Jakob
Der er et 12v/2,5A udtag på den (ikke bil udgave), det var derfor jeg synes den var ret smart.
Og hvis man også kunne stole på udregningerne var det endnu smartere.
Men jeg har ikke den store viden på el området.
Jeg ved derfor heller ikke om 10% i tab var realistisk, det var bare et gæt.
Venlig hilsen
Martin Hendriksen
6. marts 2017 kl. 23:26 #158360
HendriksenDeltager- Moon
Hej Claus og Adam
Jeg kan da se at der er en masse interessante modeller derude.
Vidste ikke at celestron var begyndt at lave den type batterier også, havde kun set deres gamle power tanks, som jeg ikke havde hørt så godt om.
Den ridgemonkey ser også god ud, der står jo ligefrem 22Ah@12v, så den må kunne trække en del.
Det er vidst tid til at eksperimentere lidt, når jeg for fyldt lidt små penge i sparegrisen igen 🙂
Venlig hilsen
Martin Hendriksen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Power til heq5' er lukket for nye svar.