› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Polsøger ved visuel: Nødvendigt?
- Dette emne har 7 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 6 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 120 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. september 2012 kl. 21:18 #88192
perd- Moon
Endnu et begynderspørgsmål:
Kan jeg forvente, at det bliver mærkbart lettere at følge et objekt ved visuel observation, hvis jeg bruger en polsøger (på en eq3) frem for, hvis jeg blot skyder mig nogenlund ind på poaris uden en polsøger?Mvh Per9. september 2012 kl. 21:30 #88195
edbbobDeltager- Super Nova
Både ja og nej. Jeg har aldrig været i stand til at kunne se Polaris fra mine observations steder, men man kan komme langt med et kompas. Alternativt kan man finde Nord via Google Earth, og sigte i den retning. Manglende pol alignment kan drille lidt med goto, men hvis du laver en to eller tre stjerners alignment, er du godt igang. Til foto bruger jeg driftalignment, men det er lidt langhåret til at starte med.
Vh
Morten
Edit: Husk også et vaterpas på toppen af stativet, med hovedet skruet af. Det betaler sig
EDBBOB 2012-09-09 21:33:59 9. september 2012 kl. 21:44 #88199
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg plejer bare at smide teleskopet ud og sigte Polaris hen over monteringen med det blotte øje. Vaterpas og polsøger bruger jeg kun, hvis jeg skal bruge indstillingskredsene. Og dem bruger jeg faktisk kun i dagslys, hvis jeg skal finde planeterne på daghimlen og så er polsøgeren jo ubrugelig! Så kommer vaterpasset til sin ret. Så bruger man kredsene til at poljustere med. Det er enkelt, når man har fundet fidusen, men det er ret indviklet at forklare. Lidt ligesom at køre på cykel…
Jeg vil tusind gange hellere have en montering med super gode kredse, end jeg vil have verdens bedste polsøger!
Men jeg er også lidt af en særling.
Thomas, Bornholm
9. september 2012 kl. 23:04 #88209
henrikDeltager- Nova
Hej Per
Til visuelt brug – og planet/måne foto – plejer jeg bare at stile den op og sigte nogenlunde. Oftest fordi jeg ikke kan se polaris for huse når jeg lige skal have et par skud.
Så det er aktså ikke strengt nødvendigt.
Men for at svare på dit spørgsmål: JA det er mærkbart lettere og mere præcist.
De nye polsøgere er især lettere at bruge, fordi man roterer polaksen for ar finde den rette orientering, ved at sammenligne 3 stjernebilleder i søgeren (Cassiopeia, lille bjørn og store bjørn), med hvordan de står på himlen, og så centrerer polaris i en lille cirkel i søgeren.
Tidligere brugte man en skala hvor man skulle trække tidszone, sommertid oa fra måned og dato, gange med skonummeret delt med phi osv. så jo; Det er mærkbart lettere!
mvh Henrik
10. september 2012 kl. 03:15 #88221
proshotDeltager- Giant
Aner ikke om der er nogen forskel.
Men jeg finder karlsvognen, og bruger de to bagerste stjerner på den. Og afstanden imellem dem ganger jeg med 5, så ser jeg nordstjernen, og kigger igennem hullet på mountet, og stiller ind så den er i centrum.Ved ikke om det er en ok, fremgangs måde, men jeg er jo også ny.10. september 2012 kl. 15:44 #88254
tommyfDeltager- Neutron star
Det burde være nok, eventuelt brug et 40mm okular og center den, resten tager goto rutinen sig af.
10. september 2012 kl. 21:09 #88283
perd- Moon
Tak for svarene – det lyder jo ikke så bøvlet.
Den montering, som jeg er ved at finde ud af, om jeg skal købe med eller uden ekstraudstyr, er uden go-to, så det bliver alt sammen meget simpelt…(uden go-to…. er det så no-to…?)Og til Astrojensen: Særling er jo et plus-ord.
10. september 2012 kl. 21:22 #88286
astrojensenDeltager- Neutron star
Og til Astrojensen: Særling er jo et plus-ord.
Det skal jeg vist være glad for.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Polsøger ved visuel: Nødvendigt?' er lukket for nye svar.