Polsøger til Super Polaris mount?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Polsøger til Super Polaris mount?

• Dette emne har 3 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 1 måned siden af norup. This post has been viewed 62 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

norup
    Deltager
      • Super Giant

Hej,

Jeg er den lykkelige ejer af en 20 år gammel “Super Polaris” ækvatorialmontering, men savner en pol-akse søgekikkert til denne.

Jeg har spurgt et par forhandlere uden at have fået et svar der rigtig kan bruges til noget – de er i alt fald ikke sikre på at nogen af lagervarerne passer til SP-monteringen.

Har nogen her kendskab til produkter der passer, eller har et indtryk om nogle kan moddes uden at have adgang til drejebænk og lignende? Jeg forestiller mig at tage udgangspunkt i polkikkerterne til EQ3-2 eller EQ5 – aner i øvrigt ikke, hvad forskellen er på disse…

Nogle dimensioner på min montering (se billede):

Indre diameter af gevind til montering af polsøger: ca 27mm

Ydre diameter af time-skala: ca 58mm

Størst tilladte længde fra timeskala til deklinationsakse: 17cm

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Anton

Jeg har lige målt polsøgeren til min Vixen GP montering og den ser ud til at passe. Gevindet er 28mm udvendig med stigning 1mm. Skalaen til timeindstilling er 57mm diameter og længden 97mm indenfor denne.

Lur mig, om ikke den skulle passe. Jeg har sammenlignet med billeder fra gamle Vixen kataloger og kan umiddelbart ikke se nogen forskel på polsøgeren til en SP eller en GP montering.

Denne polsøger angives at passe til en Vixen GP montering:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p390_Skywatcher-HM6-Polsucher-fuer-EQ5-Celestron-CGEM–Advanced-VX-uvm-.html

Og er også fuldstændig mage til min i udseende, men retiklen i søgeren er en helt anden, der skulle være lettere at bruge, men om den er lige så nøjagtig tør jeg ikke udtale mig om, for jeg har ikke prøvet den.

Thomas, Bornholm

norup
        Deltager
          • Super Giant

Tak for hjælpen Thomas. Det lyder som du har fundet det rigtige. Jeg bestiller sådan een hjem.

norup
          Deltager
            • Super Giant

Jeps, den anbefalede Skywatcher HM6 Polsucher er nu monteret og passer perfekt!

Er spændt på om jeg kan huske at finde Nordstjernen hvis det engang bliver klart…

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Polsøger til Super Polaris mount?' er lukket for nye svar.