Torsdag d. 4. da vi alle gik og glædet os over det usædvanlige fænomen – Blå himmel – dukkede der et andet, endnu sjældnere, fænomen op i solnedgangen.
Polarstratosfæriske skyer eller Polar Stratospheric Clouds (PSC).
Skyerne blev synlig kort før solnedgang som en tynd bølget dis og 10-15 minutter efter solnedgangen begyndet farvespillet.
PSC i torsdag var af type I som har afdæmpede farve og strukturer, men det er på dråberne i type I skyerne at ozonen bliver nedbrudt!! Type II har intensive farvespil og former, dem så jeg desværre ikke nogle af.
Et panorama kl. 17:12, solhøjden var -2,69 grader. Fly som fløj foran skyerne efterlod mørke kondensstriber, så set fra flyene var solen gået ned.
![](/wp-content/uploads/ppMigration/uploads/804/PSC_Type_I_Moen_20160204_1712_CET_web.jpg)
Et udsnit af billedets center.
![](/wp-content/uploads/ppMigration/uploads/804/CenterPSC_Type_I_Moen_20160204_1712_CET_web.jpg)
Og endelig et billede fra kl. 17:16.
![](/wp-content/uploads/ppMigration/uploads/804/CenterPSC_Type_I_Moen_20160204_1716_CET_web.jpg)
Jeg har ikke skruet på billedernes farve eller kontrast, så pastelfarverne stemmer meget godt med de farver jeg så.
Måske forklarer PSC’erne at flere i torsdags oplevede at transparensen ikke var supergod.
De samme skyer fra Kiel: Spaceweathergallery
Mere om PSC her: http://www.atoptics.co.uk/highsky/psc1.htm
Tom A2016-02-06 11:37:41