Polaris lille og svag

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Polaris lille og svag

• Dette emne har 27 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af rigo. This post has been viewed 636 times
Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Jo der er mange flere stjerner omkring polaris end i mine kataloger, da der er meget få kataloger der overhovedet dækker det område.

Men USNO-B1 dækker jo også ‘kun” 1 billon stjerner, USNO-A2.0 dækker så 500 millioner stjerner, USNO-SA2.0 dækker 50 millioner, UCAC dækker 48 millioner, GCS dækker 19 milloner og sidst men ikke mindst dækker Tycho2 1.2 milloner.

De går fra Solen og ned til Mag 30. Men gør det i bånd, da de er lavet forskellige steder på jorden.

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Her et link til hvad UCAC dækker af himmel:

MStauning2009-01-13 10:18:45

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Hvad dækker USNO-A2.0 så:

MStauning2009-01-13 10:22:37

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Og sidst men ikke mindst USNO-B1:

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Men alle viser tydeligt at tæt på en pol, er der ikke målt særligt mange stjerner.

Det skulle ændres med det nye katalog der snart skulle komme, da det er lavet med sattelit. Og dække ca ~5billoner stjerner, galaxer også videre.

rigo
              Deltager
                • Super Nova

Okay det bliver da et vildt katalog!

Men det er sku en sjov tanke at man kan hente så meget ned gemmen et 4 tommer rør med noget glas foran, som bare er så mega lille VS det der er der ude. Og så igemmen en atmosfære oven i købet.

Tænk at have bare sådan et lille 4tommer scope i kredsløb, hvad kunne man ikke få ud af det, og altid skyfrit.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Nu spørger du om hvor langt væk den PGC ligger… Og det ved man ikke.

Men kunne være sjovt at have noget “der oppe”.

rigo
                  Deltager
                    • Super Nova

Ja det bliver nok fremtiden en dag, at man kan eje et lille scope i kredsløb, det ville være nice

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Henrik wrote: Hej Rigo
                      Flot billede; 16 magnitude er ikke så ringe endda.

Torben: Roteret?
                      I betragtning af at “Nord” er punkt I billedet er det da lidt .. ja; Op og ned er det ikke?

Hej Henrik

Jow jow – sådan kan man jo godt sige det LOL – men det er nu nemmere at finde rundt, når det vender på samme måde som i Guide.

I forhold til nord, er Rigos billede roteret omkring 40 grader vil jeg skyde på. Det er da en del.

Men bortset fra det, så er stjernerne rigtig flotte. I øvrigt ligger der en stjernehob NGC 188 oppe i området – ca. 4 grader fra Polaris.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Ikke helt ringe Torben, jeg kan få FOV til at passe ved 38,2 grader.

rigo
                        Deltager
                          • Super Nova

“så er stjernerne rigtig flotte”

Syndes jeg har problemer med at de rent faktisk ER flotte i farverne med mono cam. ´Som om farverne ikke bliver stacked helt ens oven i hinanden, tror især den grønne ligger skævt ofte (måske tilfældig), men anyway, så er det ikke 100% som jeg gerne vil have det. color cam var jo ingen problem med selvfølgelige

Men det kan vel skyles flere små problemer

1) Lange exp. 600-700sek.får det til at forskyde det lidt

2) Mangler jeg at gøre noget i Maxim, så det retter beder til

3) Jeg tror jeg skyder for mange RGBer af VS LUM, syndes at have hørt at det er beder at spare lidt på RGB (altså farven) end lumen, så stjerne fylder lidt mere og så tager RGBen med i den lille “prik”. Men det har jeg haft 1:1:1:1

4) Er mine RGB exp. for lange VS LUM exp.

4) eller hva’ nogen forslag, eller er det bare nogen man har med et mono cam.

http://www.rigorigo.dk2009-01-13 21:03:12

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Du skal først tjekke efter om dine filtre sidder lige i hjulet!

Og om de er skruet lige langt ind, da det kan give noget offset.

1) Kun hvis din opstilling er ringe og selv det kan MaxIm justere for.

2) Hvordan samler du nu?

3) Det er en smags sag, skyd hvad du mener giver den mindste støj.

4) Nope. Hvis du kan skyde 600-700 sek L, kan du roligt gøre det i RGB også.

4?) Ja og Nej.

Ved 600sek L, kan du optage 300sek bin 2×2 farve. Jeg ville nok tage 5 RGB for hver 7-10 L.

Husk at aligne dine LRGB når du samler farve.

Husk at beskære dine frames inden DDP og lign. Så sorte kanter fjernes, og matematikken ikke går galt for div. filtre.

rigo
                            Deltager
                              • Super Nova

Hej MS

Det er NB jeg tager så længe exp. ved lum eller RGB syndes jeg det brænder igemmen ved 400sek. så jeg er nede på 300-350sek. Men jeg tror jeg overdriver RGB VS lumen, men det er sådan en tanketorsk jeg kommer til at stille dem på samme antal exp. Men Syndes at huske at en lidt kraftiger lum (breder stjener) er godt så RGB med sikkerhed ligger inde for punktet, så det ikke ses så meget de her glød omkring, eller misforstår jeg noget

Men er NB mere følsom over for at de ikke samler sig helt præsis ?

Skal da tjek efter om mine filter er helt inde, men det tror jeg. Jeg har ikke haft dem ude siden jeg købte dem næsten, holder det som et lukket system, efter det er så nice clean, tog en krig at komme der til.

Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
                            • Emnet 'Polaris lille og svag' er lukket for nye svar.