Polaris lille og svag

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Polaris lille og svag

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

rigo
    Deltager
      • Super Nova

Der er jo masser af stjerner rundt om polaris. Syndes det er et sjovt foto jeg fik taget da jeg lige fik min TAK/ATIK CAM. Et ellers rimelige dĂždt omrĂ„de set med det blotteĂžje, men ofte en af de stjerner man kikker fĂžrst, og “svag” er den. Det er den store som er polaris…

Nogen af de smÄ stjerner, mÄ fandme vÊre langt i mÊlkevejen, og rimelige standalone stars, da jeg mener at huske at den retning er ud af mÊlkevejen, men ved ikke hvor dyb det gÄr ud dette foto, nogen bud ?

http://www.rigorigo.dk2009-01-12 22:14:34

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Rigo

PĂŠne stjerner. For at gĂžre det nemmere at finde rundt, sĂ„ er det en god ide at orientere feltet, sĂ„ nord er op. Dit felt er drejet en smule mod uret, men jeg har fundet stjerner der ligger omkring 16. stĂžrrelsesklasse pĂ„ billedet, sĂ„ det er ikke sĂ„ ring’ 🙂

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

henrik
        Deltager
          • Nova

Hej Rigo

Flot billede; 16 magnitude er ikke sÄ ringe endda.

Torben: Roteret?

I betragtning af at “Nord” er punkt I billedet er det da lidt .. ja; Op og ned er det ikke?

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Henrik hvis man nu Þst/vest vender sit billede sÄ er det jo et godt udgangspunkt!

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Aha, sĂ„dan ser Polaris altsĂ„ ud, en magnitude 2 stjerne som mange laver stjernetest pĂ„ fordi den stĂ„r jo ret stille. Men har stjerner i den forstĂžrrelse spikes som med en Newton? Er det ikke Tak’en du har brugt? Kunne vĂŠre sjovt hvis du gad lave en stjernetest pĂ„ den med Tak’en inden for fokus, i fokus og uden for fokus i en pĂŠn forstĂžrrelse pĂ„ en aften med god seeing og vise os den. outlook2009-01-13 08:46:09

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

rigo
              Deltager
                • Super Nova

Hej

16. stĂžrrelsesklasse Thumbs%20Up

spikes kommer fra min spike/fokusmaske, sĂ„ det er et fokus skud. Men billedet siger en del om hvor fint optikken er ens, da spikesne er helt ens og uden “krĂžlle”, ingen ting klemmer eller noget i den retning (jeg hade en Equinox 100 pĂ„ prĂžve den sorte model, den var ikke ikke god, men der var ogsĂ„ en fejl pĂ„ den). Bruger man en newton, skal der utrolige meget arbejde med kollimering for at fĂ„ spikes sĂ„ flotte, ogsĂ„ helt ude spidserne, og sĂ„ alle 4 ens (uden flosset ender). NĂŠsten en umulige sag, jeg har stor set ikke set mange newtons fotos med perfekte spikes, der er nĂŠsten altid en skĂŠvhed at finde et sted.

Jeg har sĂ„ fundet ud af at TAKen faktisk altid laver lidt spikes hvis fokus er helt i top, hvis i ser inde i mitten kan i se 4 smĂ„ spikes, de kommer altid nĂ„r fokus er TOP DOLLAR, ogsĂ„ altid “vandret og lodret” (ved ikke hvorfor) SĂ„ faktisk behĂžves jeg ikke spikesmaske pĂ„ mere, men kan bare gĂ„ efter disse spikes som kommer naturlige, Men det skal vĂŠre en stor stjene, og gerne stĂžrrer end polaris ellers kan man slet ikke se dem ved korter fokus exp.

Jeg tror man kan se polaris B spikes her ogsÄ, der lidt flere strÄler i den ene side i mitten kl 16-17 hvis man kikker godt efter. Men man skal have noget lÊnger brÊndevide/Äbning for at oplÞse dem, plus korter exp. sÄ Polaris A ikke overskygger

http://www.rigorigo.dk2009-01-13 09:05:16

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Centere Polaris nĂŠste gang… Da du lige har hakket en PGC galaxe af!

Den ligger lige sÄ hÞjt over polaris at du ikke fik den med, den skulle ellers kunne vÊre kommet med.

rigo
                  Deltager
                    • Super Nova

ok MS, ÆV 🙂

Jeg gad vide om man har alle de stjerner med i det omrÄde af mÊlkevejen, om de virkerlige bare er halv tomt der, eller er der fler med hÞjer mag

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Her er hvad The Sky mener der er omkring Polaris ned til Mag30:

rigo
                      Deltager
                        • Super Nova

Mag30 wwow!

Syndes bare jeg har nogen smÄ stjener tÊtter pÄ polaris end pÄ The Sky, vender det pÄ samme mÄde?

rigo
                        Deltager
                          • Super Nova

nĂ„Ă„Ă„ det er tĂŠtter pĂ„, derfor…

Gider du vende den rigtig MS sÄ godt som du kan efter mit foto

http://www.rigorigo.dk2009-01-13 09:26:24

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Tjoe skal da se hvad jeg kan gĂžre, Tak102 med Atik 314… Ingen redusere?

rigo
                            Deltager
                              • Super Nova

Ingen redusere ja

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Har skiftet filen ud med en der skulle vise dit… Og du skulle have noget PGC med.

rigo
                                Deltager
                                  • Super Nova

Kanon tak MS, meget intr.

Der mÄ vÊre lidt fler stjener pÄ mit skud, end der er i dit katalog du bruger. Men der er nok ikke ret mange fler den vej ud af mÊlkevejen

Og hvis polaris er ca 430 lysÄr ude, og galaksen er bereden pÄ det sted ?,

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 28 i alt)
                                • Emnet 'Polaris lille og svag' er lukket for nye svar.