› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Polaris lille og svag
- Dette emne har 27 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Är, 1 mÄned siden af rigo. This post has been viewed 635 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
12. januar 2009 kl. 23:02 #7733
rigoDeltager- Super Nova
Der er jo masser af stjerner rundt om polaris. Syndes det er et sjovt foto jeg fik taget da jeg lige fik min TAK/ATIK CAM. Et ellers rimelige dĂždt omrĂ„de set med det blotteĂžje, men ofte en af de stjerner man kikker fĂžrst, og “svag” er den. Det er den store som er polaris…
Nogen af de smÄ stjerner, mÄ fandme vÊre langt i mÊlkevejen, og rimelige standalone stars, da jeg mener at huske at den retning er ud af mÊlkevejen, men ved ikke hvor dyb det gÄr ud dette foto, nogen bud ?http://www.rigorigo.dk 2009-01-12 22:14:34 12. januar 2009 kl. 23:32 #7737
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Rigo
PĂŠne stjerner. For at gĂžre det nemmere at finde rundt, sĂ„ er det en god ide at orientere feltet, sĂ„ nord er op. Dit felt er drejet en smule mod uret, men jeg har fundet stjerner der ligger omkring 16. stĂžrrelsesklasse pĂ„ billedet, sĂ„ det er ikke sĂ„ ring’ đmvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
13. januar 2009 kl. 00:04 #7741
henrikDeltager- Nova
Hej Rigo
Flot billede; 16 magnitude er ikke sÄ ringe endda.
Torben: Roteret?
I betragtning af at “Nord” er punkt I billedet er det da lidt .. ja; Op og ned er det ikke?
13. januar 2009 kl. 09:33 #7753
mstauningDeltager- Black Hole
Henrik hvis man nu Þst/vest vender sit billede sÄ er det jo et godt udgangspunkt!
13. januar 2009 kl. 09:37 #7754
outlookDeltager- Super Nova
Aha, sĂ„dan ser Polaris altsĂ„ ud, en magnitude 2 stjerne som mange laver stjernetest pĂ„ fordi den stĂ„r jo ret stille. Men har stjerner i den forstĂžrrelse spikes som med en Newton? Er det ikke Tak’en du har brugt? Kunne vĂŠre sjovt hvis du gad lave en stjernetest pĂ„ den med Tak’en inden for fokus, i fokus og uden for fokus i en pĂŠn forstĂžrrelse pĂ„ en aften med god seeing og vise os den.
outlook 2009-01-13 08:46:09
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting13. januar 2009 kl. 10:02 #7757
rigoDeltager- Super Nova
Hej
16. stĂžrrelsesklassespikes kommer fra min spike/fokusmaske, sĂ„ det er et fokus skud. Men billedet siger en del om hvor fint optikken er ens, da spikesne er helt ens og uden “krĂžlle”, ingen ting klemmer eller noget i den retning (jeg hade en Equinox 100 pĂ„ prĂžve den sorte model, den var ikke ikke god, men der var ogsĂ„ en fejl pĂ„ den). Bruger man en newton, skal der utrolige meget arbejde med kollimering for at fĂ„ spikes sĂ„ flotte, ogsĂ„ helt ude spidserne, og sĂ„ alle 4 ens (uden flosset ender). NĂŠsten en umulige sag, jeg har stor set ikke set mange newtons fotos med perfekte spikes, der er nĂŠsten altid en skĂŠvhed at finde et sted.Jeg har sĂ„ fundet ud af at TAKen faktisk altid laver lidt spikes hvis fokus er helt i top, hvis i ser inde i mitten kan i se 4 smĂ„ spikes, de kommer altid nĂ„r fokus er TOP DOLLAR, ogsĂ„ altid “vandret og lodret” (ved ikke hvorfor) SĂ„ faktisk behĂžves jeg ikke spikesmaske pĂ„ mere, men kan bare gĂ„ efter disse spikes som kommer naturlige, Men det skal vĂŠre en stor stjene, og gerne stĂžrrer end polaris ellers kan man slet ikke se dem ved korter fokus exp.Jeg tror man kan se polaris B spikes her ogsĂ„, der lidt flere strĂ„ler i den ene side i mitten kl 16-17 hvis man kikker godt efter. Men man skal have noget lĂŠnger brĂŠndevide/Ă„bning for at oplĂžse dem, plus korter exp. sĂ„ Polaris A ikke overskyggerhttp://www.rigorigo.dk 2009-01-13 09:05:16 13. januar 2009 kl. 10:12 #7759
Centere Polaris nĂŠste gang… Da du lige har hakket en PGC galaxe af!
Den ligger lige sÄ hÞjt over polaris at du ikke fik den med, den skulle ellers kunne vÊre kommet med.13. januar 2009 kl. 10:14 #7760
rigoDeltager- Super Nova
ok MS, ĂV đ
Jeg gad vide om man har alle de stjerner med i det omrÄde af mÊlkevejen, om de virkerlige bare er halv tomt der, eller er der fler med hÞjer mag13. januar 2009 kl. 10:21 #7763
Her er hvad The Sky mener der er omkring Polaris ned til Mag30:
13. januar 2009 kl. 10:23 #7764
rigoDeltager- Super Nova
Mag30 wwow!
Syndes bare jeg har nogen smÄ stjener tÊtter pÄ polaris end pÄ The Sky, vender det pÄ samme mÄde?13. januar 2009 kl. 10:24 #7765
rigoDeltager- Super Nova
nĂ„Ă„Ă„ det er tĂŠtter pĂ„, derfor…
Gider du vende den rigtig MS sÄ godt som du kan efter mit fotohttp://www.rigorigo.dk 2009-01-13 09:26:24 13. januar 2009 kl. 10:29 #7767
Tjoe skal da se hvad jeg kan gĂžre, Tak102 med Atik 314… Ingen redusere?
13. januar 2009 kl. 10:34 #7768
rigoDeltager- Super Nova
Ingen redusere ja
13. januar 2009 kl. 10:45 #7771
Har skiftet filen ud med en der skulle vise dit… Og du skulle have noget PGC med.
13. januar 2009 kl. 11:00 #7773
rigoDeltager- Super Nova
Kanon tak MS, meget intr.
Der mÄ vÊre lidt fler stjener pÄ mit skud, end der er i dit katalog du bruger. Men der er nok ikke ret mange fler den vej ud af mÊlkevejenOg hvis polaris er ca 430 lysÄr ude, og galaksen er bereden pÄ det sted ?, -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Polaris lille og svag' er lukket for nye svar.