Polar mode, Hjælp!!!

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Polar mode, Hjælp!!!

• Dette emne har 42 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af karsten. This post has been viewed 2724 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 43 i alt)
  • Forfatter

karsten
      • Main Sequence

Hej alle!

Jeg købte sidste år en “Lidl” ETX 70 som jeg har haft meget glæde af. Jeg er efterhånden blevet bidt af astrofoto og gik derfor igang med at indstille min autostar til polarmode. Har nu forsøgt mig med at indstille til polarmode nogle gange (sidst i nat)… Jeg får stadig streger, hvilket helt sikkert skyldes at jeg gør et eller andet forkert. Hjælp!!!! Er der nogen der kan give en simpel trin for trin metode til indstilling af polar mode så jeg er sikker på at få alt med (vær pædagogisk)Embarrassed. JEG TÆNDER SNARTCry AF!!!!

På forhånd tak for hjælpen.

Karsten

greatdane
      Deltager
        • Asteroid

Hej Karsten

Geek

Det er åbentbart meget vigtigt at skopet er lignet helt rigtigt op (vage og nord).

Mvh

John

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Hvad mener du med streger Karsten

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Og at du bruger en montering der er stråt stillet 🙂

karsten
              • Main Sequence

Tak for jeres svar!! Weasner har jeg prøvet uden held. jeg har selv konstrueret en wedge med en hældning på 56 grader. Skal jeg finde polaris i okularet som en del af indstillingen?

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Jeps, hvis du starter ud med at have Polaris i center af okularet er du godt på vej.

karsten
                  • Main Sequence

Ok!!

Tak for svaret Michael. Det skal prøves. Nu må jeg bare vente på klart vejr.Approve

noodles
                    • Super Giant

Hvor lang lukketid du bruger og hvor stort et billedfelt du har kan også have betydning hvis du ikke guider…

Hvilket kamera bruger du og med hvor lang lukketid..?

Mvh Simon

karsten
                      • Main Sequence

Hej Simon!!

Jeg har forsøgt mig med en lukkertid på max ca 45 sek. når jeg ikke kører polarmode. Det går ok, fik sidste år nogle ok billeder af Oriontågen. Jeg vil gerne op i eksponeringstid. Mit kamera er et spejlrefleks Pentax K10D bla. med en Sigma 40-300 4-5,6 APO .

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

45 sek i AltAz ????, det er ikke dårligt, næsten uanset brændvidde og unguidet.

Meget kan lade sig gøre i polar mode, men trods alt vil jeg sige
                        generelt at over 35 sek som nærmer man sig området hvor der skal
                        guides, jeg har dog selv kørt unguidet 140 sek stort set uden trails
                        ved 1000mm med en Cg5, så det kan lade sig gøre.

karsten
                          • Main Sequence

Hej Tommy!

Ja!! Altså nu skal det jo siges at for en simpel lærling, som mig skal der nok ikke så meget til før begejstringen er nærmest overvældendeTongue.

Jeg var jo helt oppe at køre da der pludseligt kom “noget rødt på kameraets display”…LOL

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Det gjorde det som også for mig, første gang jeg så M57 tone svagt frem var jeg solgt, det var før jeg viste noget om afstande mellem enheder osv, så der var koma ud over alt hvad jeg har set, men stadig, så var det en et stort skridt da det lykkedes, og M17, det lignede …. men jeg var helt oppe i skyerne.

mr.mox
                              • Nova

Hej Karsten

Kan du ikke lægge et foto op her? Det kunne da være spændende at se hvor gode de faktisk er blevet de billeder. Måske bliver det også lidt lettere at vurdere om alt faktisk virker, eller om noget er galt, når vi kan det

karsten
                                • Main Sequence

Jo! men jeg har kun de billeder fra sidste år, dem jeg netop har taget er værdiløse, så dem har jeg slettet. Hvordan oploader man billeder her i forum?

Hmmm. Bare kald mig spørgejørgen!!!Wacko

bobo
                                  • Giant

Hej Jørgen. Wink Du bruger da bare Flickr som du plejer Thumbs%20Up

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 43 i alt)
                                • Emnet 'Polar mode, Hjælp!!!' er lukket for nye svar.