Polar allignment !

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Polar allignment !

• Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af wieben. This post has been viewed 284 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Hei alle !

Jeg har en HEQ5 montering og er ikke helt sikker på om jeg setter den opp riktig !

Har prøvd å følge bruksanvisningen (som er på engelsk) så godt jeg har kunnet, men er ikke helt fornøyd !

Når alt er satt opp ordentlig, skal man da ha Polaris både i polarscopet og i teleskopet ?

Jeg kjører også en tre stjerners allignment i SynScan og får “allignment sucessfull” i displayet, men den er ikke helt “på prikk” allikevel !

Tips mottas med takk !

Mvh Arne Martin

Arne Martin2009-04-04 19:37:25

tommy.frank
        • Super Giant

Hej Arne. Du er på rette spor.Men Polaris skal være i den lille ring hvor der står…. PolarisWink
        Men du skal først dreje RA aksen så at Bigdipper og Cassiopia matcher med hvad du ser i polscopet. Jeg går ud fra at det er det samme som EQ6. Sagt på en anden måde, vægtstangen skal pege mod Bigdipper når du placerer Polaris i den lille cirkel.
        Mvh.Tommy Frank

Anonym
          • Nova

Hei Tommy !

Det ser ut til å være helt likt min HEQ5 !

Og etter hva du skriver så har jeg nok gjort tingene riktig !

Kankje jeg skal sjekke at benet på monteringen som er merket N virkelig står mot nord, det skal også ha noget å si regner jeg med !

Et ordentlig kompass kanskje var tingen å skaffe seg ? Wink

Takk for hurtig svar Tommy ! Mvh Arne Martin

tommy.frank
            • Super Giant

Jeg tror ikke du har brug for kompas, men måske et vaterpas. Det er viktigt at trefoden er i vater før du sætter monteringen på.

Anonym
              • Nova

Takk igjen Tommy !

Da skaffer jeg meg et av de der runde vaterpass som finnes f.eks på et foto-stativ !

Ha en god Påske !

Mvh Arne Martin.

Anonym
                • Nova

Hei igjen Tommy !

Polaris skal være i sin lille navngitte ring, den er grei !

Skal samtidig stjernene i the big dipper og Casiopeia også ses i sine respektive plassringer i polarskopet ?

Mvh Arne Martin ! Embarrassed

tommy.frank
                  • Super Giant
                  Skal samtidig stjernene i the big dipper og Casiopeia også ses i sine respektive plassringer i polarskopet ?

[/QUOTE]

Hej igen. Nej, de markerer bare retningen. Når du har retningen, så peger vægtstangen mod Bigdipper.

wieben
                  Deltager
                    • Nova

Der findes et lille program, hvor du taster dit kordinat ind. Programmet viser da i hvilken vinkel den lille boble i polskopet skal stå.

Hent programmet her: http://home.online.no/~arnholm/org/zip/polar202.zip

Wieben2009-04-05 13:07:49

Mogens.Bildsøe
                    Deltager
                      • Nova

Netop, polar202 er fin: sæt opstillingen, så den lille boble passer med hvad polar202 viser og sæt polaris i boblen- og så passer pengene. Jeg har tjekket med opsætning efter min monterings skalaer, og alt stemmer overens. Med en nøjagtig alignment efter polar202 tracker opstillingen eksakt endnu efter 2-3 minutter!

Hilsen Mogens B.

Anonym
                        • Nova

Takk til Tommy – Heine og Mogens !

Da er programmet hentet og det ser jo smart ut.Thumbs%20Up

Så er det bare å håpe på klart vær i kveld så man får testet det ut !

Skal også se om jeg kan klare å finneut av om det er noe drifting på HEQ5’en ! Da skal jeg slå av trackingen og se hvor stjernen drifter for så å justere opp eller ned om jeg har forstått det rett !

Mvh Arne Martin

tommy.frank
                          • Super Giant

Arne- Hvis du ikke bruger CCD til driftalignment, så skal du IKKE slå trackingen fra.

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Er det så spejlvendt eller er det lavet så det matcher et pol scope som man ser gennem..

wieben
                            Deltager
                              • Nova

Tommy, man kan selv vælge om det skal vises som set gemmen teleskopet eller ej. Default er som set gennem teleskopet.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Polar allignment !' er lukket for nye svar.