› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Polar allignment !
- Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af wieben. This post has been viewed 284 times
-
ForfatterIndlæg
-
4. april 2009 kl. 19:36 #14557
Anonym- Nova
Hei alle !
Jeg har en HEQ5 montering og er ikke helt sikker på om jeg setter den opp riktig !Har prøvd å følge bruksanvisningen (som er på engelsk) så godt jeg har kunnet, men er ikke helt fornøyd !Når alt er satt opp ordentlig, skal man da ha Polaris både i polarscopet og i teleskopet ?Jeg kjører også en tre stjerners allignment i SynScan og får “allignment sucessfull” i displayet, men den er ikke helt “på prikk” allikevel !Tips mottas med takk !Mvh Arne MartinArne Martin 2009-04-04 19:37:25 4. april 2009 kl. 20:11 #14558
tommy.frank- Super Giant
Hej Arne. Du er på rette spor.Men Polaris skal være i den lille ring hvor der står…. Polaris
Men du skal først dreje RA aksen så at Bigdipper og Cassiopia matcher med hvad du ser i polscopet. Jeg går ud fra at det er det samme som EQ6. Sagt på en anden måde, vægtstangen skal pege mod Bigdipper når du placerer Polaris i den lille cirkel.
Mvh.Tommy Frank4. april 2009 kl. 20:25 #14559
Anonym- Nova
Hei Tommy !
Det ser ut til å være helt likt min HEQ5 !Og etter hva du skriver så har jeg nok gjort tingene riktig !Kankje jeg skal sjekke at benet på monteringen som er merket N virkelig står mot nord, det skal også ha noget å si regner jeg med !Et ordentlig kompass kanskje var tingen å skaffe seg ?Takk for hurtig svar Tommy ! Mvh Arne Martin4. april 2009 kl. 20:47 #14560
tommy.frank- Super Giant
Jeg tror ikke du har brug for kompas, men måske et vaterpas. Det er viktigt at trefoden er i vater før du sætter monteringen på.
4. april 2009 kl. 21:24 #14562
Anonym- Nova
Takk igjen Tommy !
Da skaffer jeg meg et av de der runde vaterpass som finnes f.eks på et foto-stativ !Ha en god Påske !Mvh Arne Martin.5. april 2009 kl. 12:48 #14587
Anonym- Nova
Hei igjen Tommy !
Polaris skal være i sin lille navngitte ring, den er grei !Skal samtidig stjernene i the big dipper og Casiopeia også ses i sine respektive plassringer i polarskopet ?Mvh Arne Martin !5. april 2009 kl. 12:59 #14589
tommy.frank- Super Giant
Skal samtidig stjernene i the big dipper og Casiopeia også ses i sine respektive plassringer i polarskopet ?[/QUOTE]Hej igen. Nej, de markerer bare retningen. Når du har retningen, så peger vægtstangen mod Bigdipper.
5. april 2009 kl. 13:06 #14590
wiebenDeltager- Nova
Der findes et lille program, hvor du taster dit kordinat ind. Programmet viser da i hvilken vinkel den lille boble i polskopet skal stå.
Hent programmet her: http://home.online.no/~arnholm/org/zip/polar202.zip
Wieben 2009-04-05 13:07:49 5. april 2009 kl. 13:26 #14592
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Netop, polar202 er fin: sæt opstillingen, så den lille boble passer med hvad polar202 viser og sæt polaris i boblen- og så passer pengene. Jeg har tjekket med opsætning efter min monterings skalaer, og alt stemmer overens. Med en nøjagtig alignment efter polar202 tracker opstillingen eksakt endnu efter 2-3 minutter!
Hilsen Mogens B.
5. april 2009 kl. 13:39 #14593
Anonym- Nova
Takk til Tommy – Heine og Mogens !
Da er programmet hentet og det ser jo smart ut.Så er det bare å håpe på klart vær i kveld så man får testet det ut !Skal også se om jeg kan klare å finneut av om det er noe drifting på HEQ5’en ! Da skal jeg slå av trackingen og se hvor stjernen drifter for så å justere opp eller ned om jeg har forstått det rett !Mvh Arne Martin5. april 2009 kl. 14:06 #14595
tommy.frank- Super Giant
Arne- Hvis du ikke bruger CCD til driftalignment, så skal du IKKE slå trackingen fra.
5. april 2009 kl. 14:40 #14597
tommyfDeltager- Neutron star
Er det så spejlvendt eller er det lavet så det matcher et pol scope som man ser gennem..
5. april 2009 kl. 14:47 #14598
wiebenDeltager- Nova
Tommy, man kan selv vælge om det skal vises som set gemmen teleskopet eller ej. Default er som set gennem teleskopet.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Polar allignment !' er lukket for nye svar.