Pol scope

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Pol scope

• Dette emne har 15 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af Finn. This post has been viewed 667 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

Er vi enige om at konstruktøren af polscopet på SW Eq6 skulle have smæk med en frost sprængt HST.

Det er jo stort set umuligt at justere uden at det møj løsner helt og ryger
      ned i bunden af polscopet så man skal åbne det og læge det på plads igen
      stramme og starte forfra, og krydse fingre for at det ikke smutter igen.

Hvordan kan man lave en justerbar del uden support, det er galmandskab Angry Confused Wink

hoest
      Deltager
        • Nova

ShockedSå Tommy rolig nu.
        Hvad er problemet
        mvh Høst

Høst2008-12-15 21:30:31

Finn
        Deltager
          • Neutron star

Ja Tommy, det er ikke ret smart lavet, jeg var ca tre timer om at få mit justeret. Det jeg gjorde var at jeg skruede polskobet helt i bund samtidig med at jeg havde løsnet de tre små skruer, da jeg var sikker på at glasset sad lige ud for skruerne, strammede jeg lidt til, focokuserede og justerede eng gang til, en gang til en gang til……….. Du skal give det lidt tykt fedt uden om glasset så havde jeg lidt mere styr på glasset så det ikke smutter hele tiden. Men Men det er meget svært, men det lykkedes, jeg tror også min puls var over det teladte. Censored God fornøjelse min gode mand Thumbs%20Up

tommy.frank
            • Super Giant

Du skruer bare den linse som man stiller skarpt med, helt i bund.
            Mvh Tommy

Okay.. Finn kom førstSmile
            Jeg satte indeks mærket der hvor polaris skal være, skruede polskopet ud, og lirkede skiven på plads. Så skruede jeg linsen helt i bund, på med skopet, og derefter centrere det.

Tommy Frank2008-12-15 21:43:43

Finn
            Deltager
              • Neutron star

Nå ja Tommy, Høst har jo også justeret sit polskob, såvidt jeg husker var han kun to og en halv time om at juster sit, men der er fand– svært Thumbs%20Down det er ikke smart lavet

tommy.frank
                • Super Giant

Og forresten. Brug to umbraco nøgler, så går det som en leg!

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Skruer jeg bunden helt op kan jeg ikke se stregerne og derfor ikke justerer scopet, så den
                  kan jeg ikke bruge medmindre jeg laver noget forkert, må lave en afstand stykke eller et eller andet.

PSPS
                  Det tog mig ca 12 min på Lxd75 at justerer det i midten LOL

TommyF2008-12-15 22:44:30

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Eneste gang jeg har prøvet at justere et polskop på en EQ6, vidste jeg ikke det var svært… Tog ca 20min og var dejlig nemt Embarrassed

Tilgengæld, brugte jeg TIMER på at justere min LXD-75, og det samme på CG5. Har dog helt droppet at bruge polskop da jeg ikke kan finde ud af at ramme bare nogenlunde. Så jeg holder mig til at bruge søger, også vurdere hvor polaris skal stå i den… Og vupti, så virker det.

MStauning2008-12-16 08:03:57

Finn
                    Deltager
                      • Neutron star

Tommy når du skruer polskobet helt op er den ude af focus, men det er kun til at fange glasset, når du har gjor det og strammet det let til så det ikke falder med ned, køre du polskobet ned igen og fanger focus. For så er det at det svære kommer, det er at du skal løsne skruerne så lidt at det ikke smutter, og her efter stramme en af gangen og og løsne en af gange, det gentager du i ca 3 timer, så at den lille cirkel rammer det som du har focuseret på 100% hele vejen rundt, men gør det en dag hvor du er fulstændi afslappet. Jeg havde begyndt et par gange før hvor jeg mistede konsentrasionen med det Thumbs%20Up

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Lollllllllll finn,,, den var god, tror ikke jeg orker det, har spunden en fjeder på jobbet i dag, og hvis det virker bør den kunne holde glasset på plads også selv om det er løst, men nu må jeg se senere, ellers bliver det din metode.

Finn
                        Deltager
                          • Neutron star

Det er da osse en skarm vi bor så langt fra hinanden, eller ville jeg gerne have hjulpet dig, for når man har prøvet det en gang, glemmer man det aldrig.

bjoern.andersen
                            • Main Sequence

der var I s– ved at give mig nerver på. jeg har for kort tid siden anskaffet mig en EQ5PRO, men vejret har jo ikke just været med til noget som helst.

Så så denne diskution, og blev helt svedt, og for ud på mit lille værksted for at se hvor slemt det stod til – læste instruktionsbogen igennem mange gange, indstillede meget omhyggeligt, og (Tak til den medarbejder hos producenten som satte polscopet i) den sidder “lige i øjet” så jeg behøver ikke at løsne skruer, tabe glas, bande eller på anden måde føle mig dårligt tilpas. Suk. Big%20smileBig%20smileBig%20smile

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Well, min hjemmelavede fjeder virkede, indtil videre, den holdt glasset oppe mens jeg justerede og den er nu i centrum, stregen med cirklen er ikke lig kontravægtstangen, men det gør ikke noget, bare man placerer polaris på stregen i den store cirkel, så er den jo også inden for den lille cirkel.
                              Skal lige checke når den bliver klart at jeg kan se både stjerner og fokuserer på stregerne samtidigt, men ellers er den centeret nu.

Godt for dig Bjørn Thumbs%20Up

Finn
                              Deltager
                                • Neutron star

Ja Tommy du skal jo også sikre dig når du køre ra aksen 380 grader at den er 100% på cirklen hele vejen rundt

tommyf
                                Deltager
                                  • Neutron star

Jeg brugte en laser på loftet som sigtepunkt, med den i midten af polscopet er den faktisk næsten i center, bevægelsen er mindre 2-3mm eller bedre, bedste jeg har haft til dato.
                                  TommyF2008-12-16 23:00:44

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'Pol scope' er lukket for nye svar.