Plot af PE med PECPrep

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Plot af PE med PECPrep

• Dette emne har 15 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 317 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

wieben
    Deltager
      • Nova

Hej,

Jeg prøvede at plotte PE kurven for min EQ6pro, men har ikke den store erfaring med det endnu. Jeg tog logfilen fra PHD guiding, og importerede den i PECPrep, med værdier for brændvidde og pixelstørelse for mit guidesetup.

Jeg fik nedenstående værdier. Er det den rigtige fremgangsmåde bare at tage den almindelige guidelog? Jeg syntes mine værdier programmet er kommet frem til er meget små.

Alle grafer er vist med buesekunder.

Wieben2009-04-24 11:57:13

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Har opgivet det program lige nu, for en Run Time Error 30 – invalid property calue, næsten hver gang.
        Kan det tænkes at den kun kan æde en guide der er start og stop, og uden flere start og stop i løbet af aftenen…

morten
        Deltager
          • Super Nova

Har prøvet det program, og synes dele af det virker OK, og giver samme værdier som PEMpro.

For det første, giver den sidste version af programmet altid den fejl, invalid property value. Jeg ved ikke hvorfor. Den næstsidste, som også er på hjemmesiden, virker derimod fint.

FOr det andet kan jeg ikke opnå pålidelige resultater med phd logfilen. Mine PE værdier bliver alt for små, jeg ved ikke hvorfor.

Bruger jeg et webkamera (i mit tilfælde celestrons next-image), så kan jeg optage en PE kurve, som meget præcist svarer til PEMpro’s

morten2009-04-24 14:37:59

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Tak Morten, det prøver jeg,, hvordan sætter i op ?
            Er det noget med at goto til en stjerne i Syd og start guide i PHD, hvordan logger i, også i PegPrep

morten
            Deltager
              • Super Nova

Hej tommy

Jeg kobler et webcam til usbporten i computeren

Jeg har maxim, som du, og også maxpoint, som du måske ikke har.

Jeg forbinder monteringen til maxpoint, som programmet genkender (det genkender også eq6 som en celestron montering). Herefter loader jeg programmet og webkameraet vises i et vindue overs til venstre. Dernæst vælger jeg teleskopet til maxpoint, og kalibrerer. Derefter kører det bare.

M

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Hvad skal Maxpoint lave i den forbindelse, jeg har jo LPI jeg kan bruge, men hvorfor ikke bare bruge SSAG ??

PS

Har hentet den gamle Pecprep og den loader fint PHD filerne, MEN man for jo bare

en næsten lige kurve, det kan ikke passe, måske det er derfor der er den nye udgave, som som bare her en indlæsnings fejl..

morten
                Deltager
                  • Super Nova

Jeg har heller ikke fået det til at virke med ph.d.

Du skal bruge et webcam, dvs LPI eller SSAG kan IKKE bruges.

M

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Oki drenge…

Hvis man nu lige sætter sin PC til Engelsk tegn, altså punktum istedet for komma – Så virker programmet efter hensigten.

Skal man finde sin PE, så kan man godt bruge PHD og alt muligt andet. MEN det kræver at man beder PHD om IKKE at guide, men bare optage fejlen den ser.

Hvis man guider imens, så ser man hvad der er tilbage.

Kikker jeg på en jeg har lavet med Autoguide, og der har jeg en “PE” på +/- 0,13″. Hvilket passer fint med den RMS fejl MaxIm oplyste.

Men kikker jeg på en RAW kurve, hvor den ikke har guidet så er PECPrec helt enig med PemPro.

morten
                    Deltager
                      • Super Nova

Det har du ret i. Hvorfor tænkte jeg ikke på det?

Det er et problem med talrige billige eller shareware programmer…

Tongue

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Tror at via PHD skal man vist bruge Perecorder,,

morten
                        Deltager
                          • Super Nova

Ja, det fik jeg ikke sagt klart. Man optager pe med et webcam og perecorder. Dernæst analyserer man filen i pecprep

wieben
                          Deltager
                            • Nova

Hej Michael,

Tænkte nok at man ikke skulle guide samtidig, men programemt ved jo hvor meget det korrigerer.

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Man kan enten bruge PERecorder, eller PHD, Maxim, Guidemaster, og flere andre. Man skal bare slå logfil til, og bede programmet om IKKE at guide men bare notere sig fejlen.

Jeg har jo ikke brugt PERecorder til at optage de data jeg analyserede, men det ene sæt var guidede via Maxim og det andet var optaget med PemPro.

tommyf
                              Deltager
                                • Neutron star

Cool, så gang i PHD. log aktiv, no guide, og så derudaf, bagefter analyse i PecPrep, load i EQmod ved start.

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Jeps – Og derved kan du bruge hvad som helst, da den understøtter logfiler fra flere programmer.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'Plot af PE med PECPrep' er lukket for nye svar.