Pletten i dag

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Pletten i dag

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af outlook. This post has been viewed 473 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Ja, på denne sidste dag med lidt solskin i det sønderjyske nåede jeg lige at skyde et par fotos af solplet 1005 sammen med en aktiv region ved randen til venstre:

Men i farten valgte jeg en anden indstilling af kameraet så resultatet er ikke så godt, men barlowet 4x ses pletten med en ordentlig omgang “plage” så en udvikling er der sket siden den 11. okt.

Den aktive region som blev synlig i dag ses herunder også barlowet 4x:

Bedre blev det ikke i denne omgang grundet et forhastet parametervalg, Cry men billederne er stadig optaget i det ultraviolette område, nemlig det 8 nm bredspektrede område omkring Kalcium K og H linierne. Men som nævnt kunne billederne godt have været bedre.

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

johnni.gade
        • Giant

Synes man på det midterste billede kan ane “parret”. I følge wikipedia kommer solpletter altid i par! 🙂 Spændende er det! Men flotte billeder.

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Det er vist en anekdote, at de altid optræder i par. Jeg har billeder med kun én som dog er en såkaldt “pore”, dvs. uden penumbra som er den lidt lysere zone uden om umbra som er pletten. Er der penumbra, så stemmer det vist uden at jeg dog har undersøgt det, men de optræder da meget gerne i grupper. Her er lidt fra den 17 okt., altså i dag og pletten er forsvundet, der er kun lidt aktive regioner tilbage som det ses her:

Og endelig området ved randen til højre barlow’et 4x er en ny aktiv region.

Den ses næsten reliefagtig, men begivenhederne udspiller sig også i den nederste del af chromosfæren over fotosfæren som er selve overfladen hvor det hvide lys udsendes som vi ser det på Jorden. Men spændende var det da med den lille plet. Nu vil vi se de store!

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Pletten i dag' er lukket for nye svar.