Pleiadene i Guidetest !

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Pleiadene i Guidetest !

• Dette emne har 15 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 232 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Hei alle !

Så skulle min guider testes.

Forholdene var ganske gode her i natt, men der kom en del vindkast av og til !

Litt vanskelig å finne en guidestjerne synes jeg, men omsider gikk det på et vis.

Ville egentlig testet på M 27 eller M 51, men klarte ikke å få guidestjerne der. Disapprove

Der gikk nok en ca 4 timers tid før jeg fant ut av det og da var Pleiadene kommet såpass høyt at det ble mitt mål !

Jeg ser umiddelbart at jeg nok skal få laget ferdig en pir til utstyret, fremfor dette underlag av tre ! Fokus skal nok også perfeksjoneres efterhvertEmbarrassed

Men her er første guidede billed ! Kritikk mottas, gjerne med gode råd !

Pleiaden%20i%20guidetest%20!

ISO 800 – 430 SEK EKSP SINGLEFRAME

Arne Martin2009-09-13 19:46:09

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Man skal starte et sted og du er nu igang, hver session fra nu af, vil dine billeder blive bedre….

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Tjek din backlash, og om du skal stille på hvor aggrasiv den skal være. Må helst ikke stå til 100%.

Anonym
            • Nova

Hei TommyF !

Det håper jeg også at de bliver ! Smile

Anonym
              • Nova

Hei Michael !

I menuen på LVI’ets håndkontroll har jeg satt den til middels agressiv, eller “mild” som der står på Engelsk.

Backlash i min SYNSCAN står på null i begge akser tror jeg ! Er der noen verdi som anbefales eller skal man simpelthen prøve seg frem ?

steffan
                • Giant

Hej Arne,

Jeg har endnu ikke justeret på mine indstillinger for hverken guiding eller tracking aggresivitet.

Jeg tror du først skal fokusere på en god opstilling og polallignment. Når det er på plads vil du kunne justere på de andre elementer.

I forhold til hvor vigtige de er, vil jeg formode at opstillingen betyder mest, herefter de andre justeringer.

Flot forsøg.

Mvh Steffan

Anonym
                  • Nova

Hei Steffan !

Mange takk !

Jeg tror nok også at det dreier seg om oppstilling og Polallignment (selv om jeg mener å ha utført sistnevnte så godt det er mulig)

Jeg er igang med et Pier- prosjekt så jeg kan få det hele av min terrasse som nok gynger bare jeg beveger meg litt, og når det blåser godt !

Men jeg får finpusse oppstillingen til Pieren er ferdig !

Første del blev ferdig i dag : http://pier.arnemartin.org/#home

Poster mer bilder der efterhvert som ting bliver ferdig !

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Jeps polaralign er vigtigt… Men!

Hvis alignment ikke er særlig god, burde man jo kun have guide i en retning. Hvilket jo udelukker backlash! Så jeg ville starte med at undersøge om der skulle være noget flex, som kan gøres forholdvis nemt og hurtigt:

Centere en stjerne i hovedteleskops kamera (sæt crosshair på), en der står “lige” eller stik syd/nord om du vil.

Centere den samme i guideteleskopets kamera, sæt også gerne crosshair på (mange programmer understøtter dette). Ved ikke hvordan det gøres med standalone gudiere.

Gå nu til en stjerne i west:

Centrere den på guideteleskopets kamerea.

Står den så i center på hovedteleskopets kamerea? Notere hvor stort et offset.

Gentag på en stjerne i øst…

Din flex vil være summen af de to offsets (+/- xx,x pixels).

Hvordan man forhindre det er så noget andet…. Men det første er at bestemme om man har det.

Jeg har ganske meget, men ikke noget at snakke om mellem frames. Dog nok til at have bøvl hvis jeg “kun” guider med guideteleskopet.

Bjørn Sandåker
                    Deltager
                      • Neutron star

Arne Martin wrote: Første del blev ferdig i dag : http://pier.arnemartin.org/#home

Poster mer bilder der efterhvert som ting bliver ferdig !

Gleder meg til å se pier-prosjektet ditt skrider fremover. Smile

Mvh,
                      Bjørn

Anonym
                        • Nova

Hei igjen Michael !

Da skal jeg nok kjøpe et okular med crosshair på og ta en sjekk på det du nevner.

Jeg kan ikke bruke kamera da LVI’en ikke gir meg muligheter til å se hva den ser.

Den sender kun signaler via håndkontrollen til monteringen !

Anonym
                          • Nova

Hei Bjørn Smile

Håper å ha den ferdig iløpet av en måneds tid.

Må bare skaffe et stålrør og noen av disse stenger med gjenger så skulle den nesten være klar Thumbs%20Up

gais
                            • Main Sequence

Jag kör PHDGuiding, då har jag inga problem med backlash då det fixas tämligen automatiskt. Jag har inte ens PEC tränat.

Pir är givetvis bäst om du vill ha en stabil plattform.

Din montering bör klara det du lägger på lätt om man balanserar hyffsat. Jag lastar på ca 15kg på min HEQ5 utan problem.

Polar align är givetvis viktigt, men efter 430s skall det spela mindre roll (i alla fall i mitten av bilden). Jag har till nu kört en enkel alignment via polar skopet (lagt max 30s på alignmenten). Nu när jag har pir har jag alignat mycket noggrannare med AlignMaster, jag ser dock ingen skillnad på bilderna, dock får guideprogrammet aligna lite mindre.

Anonym
                              • Nova

Takk for input Mattias !

Har AlignMaster her og skal kjøre det neste gang jeg er ute !

Kom til å huske at mens jeg tok bildet ovenfor, mistet autoguideren guidestjernen en liten stund innen den guidet igjen !

Det vil vel ha effekt på bildet vil jeg tro, da den slutter å guide mens den søker efter stjerne ?

Arne Martin2009-09-15 13:49:24

Bjørn Sandåker
                              Deltager
                                • Neutron star

Arne Martin wrote: Det vil vel ha effekt på bildet vil jeg tro, da den slutter å guide mens den søker efter stjerne ?

Det vil jeg tro – utfra ren logisk deduksjon, jeg har ikke erfaring. Da må du antagelig ta flere og mer bilder, og så la stakker-programmet forkaste de som er dårlige/for mye ut av alignment. Det er vel et valg i stakker-programmet, eller?

Mvh,
                                Bjørn

Anonym
                                  • Nova

Hei igjen Bjørn !

Du har nok rett i det !

Neste gang skal flere bilder tas, kanskje gå ned til 5 min eksponering og dermed rekke flere bilder var en god ide ?

Jeg skal nok også bli litt bedre kjent med smartguideren og dens innstillinger !
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'Pleiadene i Guidetest !' er lukket for nye svar.