Plate solving

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Plate solving

• Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 2 år, 11 måneder siden af Sune Hermit. This post has been viewed 1469 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Jeg er stødt på dette ord mange gange, men har egentlig ikke tænkt, at det var et program, som ud fra et vilkårligt billede af himlen, bl.a. kan finde ud af, hvor på himlen billedet er taget.

https://nova.astrometry.net/upload

er en service, hvor det ikke er nødvendigt at downloade et program. Man kan uploade sine billeder helt anonymt, men der er også mulighed for at oprette sig som bruger.

Astrometry_net

Klik på boksen: Vælg fil
      Tryk herefter på: UPLOAD
      På et tidspunkt popper billedet op på skærmen, og herefter venter man på, at data bliver tilgængelige.

Nemt er det 🙂

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Vedhæftninger:

steenkh
      Deltager
        • Planet

Mange tak. Det ser nyttigt ud.

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Ja, vi har allerede haft glæde af funktionen.
          Der sparede programmet os for vi en masse tid, da vi slap for at skulle op i observatoriet og fange en kendt, klar stjerne i sigtekikkerten.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Astroart kan jo gøre det direkte?

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Torben, hvis I bruger Astroart, kan jeg give et online lynkursus i platesolve en dags tid

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Hej Rudi

Tak for dit tilbud 🙂
                Vi er tilfredse med den nuværende plate solving, men pænt af dig at tilbyde din hjælp.

Mvh
                Torben

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Bruger I Astroart til at tage billeder med? Så ligger et øjeblikkelig platesolve ikke længere væk end et tryk på en knap i Astroart. Lidt nemmere end at skulle til at uploade til astrometry og vente i op til flere minutter på svar. Og hvis man trykker på et par knapper mere i Astroart, så er monteringen EQMOD synkroniseret med det solvede billede, dvs de koordinater som er centrum i det billede man lige har taget er dem som EQMOD viser, så næste slew bliver yderst præcis.

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Hej Rudi

Vi har en 20 år gammel version af Astroart. Den kan ikke køre på vores pc’ er 🙂
                    Vi er i øjeblikket ved at se på programmet APT, som også har en plate solving-funktion. Kender du det?

Sune Hermit
                    Deltager
                      • Asteroid

Torben,

Jeg bruger APT med platesolving og det er bare helt fantastisk.
                      Jeg stiller op og polar aligner og stiller teleskopet i Home Position.
                      Så åbner jeg APT, går til Gear-tab og siger Connect Scope. Så forbinder APT sig med min EQ6 elektronisk.
                      Så vælger jeg Objects, og skriver fx Vega og klikker goto++
                      Så drejer teleskopet sig hen til der hvor den tror Vega står. Tager et billede, platesolver direkte (det tager 6-8 sek), konstaterer at den peger x pixels forkert, drejer lidt igen og tager så endnu et billede, som den platesolver. Oftest er den så allerede On Target allerede i 2. forsøg (indenfor fx 30 pixels), ellers gør den det en tredje gang. Alt i alt tager det mindre end 1 minut, så er jeg indenfor få pixels på objektet.
                      Så fokuserer jeg på Vega med en Bahtinov, og så kan jeg ellers vælge goto++ på ethvert NGC/Messier/etc objekt.
                      Det drejer sig hen hvor det mener objektet står, og skal så typisk korrigere en enkelt gang for at være inden for 20-30 pixels.

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Tak for rapporten Sune 🙂
                        Jeg tror, at vi skal have downloaded det program.

Sune Hermit
                        Deltager
                          • Asteroid

Torben, vil lige supplere med lidt mere info.
                          APT kan IKKE platesolve “out of the box”. Man skal installere EQMOD på sin PC, installere flere andre programmer (ASTAP m.fl) samt stjernekort/index’er mm.
                          Så APT arbejder sammen med de andre programmer, men gør det altså ikke selv.
                          Jeg har en pdf som en af mine venner har udarbejdet, som jeg vil forsøge at vedhæfte.
                          Og ellers er der gode youtube videoer, som handler om hvordan man kommer i gang med platesolve i APT.

Vedhæftninger:
                        Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.