Planlægning

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Planlægning

• Dette emne har 11 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af johnni. This post has been viewed 654 timesgade. This post has been viewed 654 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

helge
    Deltager
      • Giant

Hej med jer,

Hvad bruger I egentlig til at planlægge aftenens observationer? Bruger I software, eller bruger I bøger – og i så fald hvilke?

Jeg synes selv, jeg mangler et ordentligt stykke planlægningsværktøj – det bliver tit lidt tilfældigt hoppen rundt på himlen. Er der nogen, der kender AstroPlanner?

thomas
        • Giant

Jeg lytter lige med her. Jeg glemmer ofte også at få planlagt aftenen ordentligt.

Og så ender jeg med at se på de objekter jeg allerede kender.

Finn
        Deltager
          • Neutron star

Ja Helge, har brugt det nogle måneder og er rigtig glad for det, man kan altid se hvor højt og i vilke verdenshjørne, samt hvad tid på aftenen de er bedst og hvad tid de står højest på himlen. Man kan også se vilke alignstjerner der er bedst at køre efter den enkelte aften, og det er ret nemt at gå til, og det har også mange andre gode funktioner deriblant kan den også køre min EQ 6, så kun gode erfaringer herfra Thumbs%20Up

Finn
          Deltager
            • Neutron star

Der er jo også en database hvor man kan indtast sine observationer, så man hele tiden har styr på vilke opjekter der er set, og vilke man gerne vil se, det var vel de i egentlig spurte om???

palle.b.
            Deltager
              • Nova

Helt personligt syntes jeg at AstroPlanner er for omfattendne / vanskelig at bruge, muligvis smart med scopet online…!? jeg har kikket på : http://www.davidpaulgreen.com/tumol.html

og http://www.davidpaulgreen.com/tcol.html disse kan bruges på PC eller printet ud. (ret hyggeligt med papir i hånden)

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Jeg bruger selv en kombi:

SkyTools2 –

Også enten TheSKy eller Starrynight, til at tjekke om det kan være på min chip er der en passede guidestjerne, ligger den i samme grad som ved sidste objekt også videre.

Men bare SkyTools kan man komme langt, har også AstroPlanner og den ser rigtigt god ud især til visualt. Men ja er også meget omfattende.

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Bruger Stellarium, er lynhurtigt og let at bruge, kører fint med EQmod, mangler seriøst en mulighed for FOV boks i stedet for at zoome ind..

PS, Det er jo ikke noget med planlægning at gøre, men virker fint som ‘her og nu’

TommyF2009-04-02 09:08:55

thomas
                    • Giant

Palle B. wrote:

…og http://www.davidpaulgreen.com/tcol.html disse kan bruges på PC eller printet ud. (ret hyggeligt med papir i hånden)

den prøver jeg Smile

pbm77
                      • Moon

Jeg bruger lidt en kombination af diverse lister (H400 etc.) samt bøger og artikler i S&T. Derudover bruger jeg hovedsageligt SkyTools2 som jeg synes er genialt til planlægning samt søgekort.

helge
                      Deltager
                        • Giant

Ok. Tak for det. Jeg vil prøve SkyTools2.

pbm77
                          • Moon

Skal lige siges at der er kommer en ny version (SkyTools 3) her for nylig. Hvad forbedringer etc. der er deri skal jeg dog ikke kunne sige. Du kan læse mere om det på http://www.skyhound.com/skytoolsc.html pbm772009-04-02 20:04:31

johnni.gade
                            • Giant

Jeg bruger ofte bøger 🙂 Jeg har altid et eller andet jeg gerne vil se, og slår det så op i en bog for at finde positionen.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Planlægning' er lukket for nye svar.