planetkikkert

• Dette emne har 21 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 11 måneder siden af chris_h. This post has been viewed 810 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Forfatter

teejay
    Deltager
      • Super Nova

Hei

Jeg sitter og ser på en planetkikkert som for eksempel denne:

http://www.dinkikkert.no/kikkert/celestron-skymaster-20×80

Noen som kjenner til denne, eller kan anbefale noe i samme prisklasse (ca. nok 2,000) ?

Tom

TeeJay

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Planetkikkert? Det er en almindelig astronomisk prismekikkert, ikke ligefrem noget, jeg vil anbefale til planetobservation. Den er dog fremragende til observation af deep-sky objekter, måneformørkelser, kometer og lignende.

Thomas, Bornholm

chris_h
        Deltager
          • Super Nova

Du har jo C8’en så jeg regner med at du mener kikkerten du linket til. Jeg hadde en lignende og som Thomas sier, helt grei kikkert. Dette er dog ikke noe du håndholder over tid Big%20smile

teejay
          Deltager
            • Super Nova

Thomas; hva kan anbefales til planeter til den prisen ?

Christian; c8 er solgt for lenge siden. Jeg har ikke noe utstyr i dag. Tenkte bare å få meg noe som jeg kan bruke på måne planeter og gjerne DSO’er

TeeJay

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Til den pris bliver det temmelig svært, hvis du skal have noget ordentligt, som kan vise bare de mest almindelige detaljer på planeterne. Det kommer dog an på, hvor meget du forventer. Hvis du slet ikke har noget udstyr, så skal der jo også investeres i okularer, etc.

Thomas, Bornholm

teejay
              Deltager
                • Super Nova

Har et par okularer liggende samt noen filter – det kan jo brukes ?

Spørsmålet er hva jeg bør kjøpe…

TeeJay

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Personligt ville jeg vælge en 6″ f/8 newton, hvis budgettet var stramt og jeg alligevel ville have et teleskop, der kunne vise nogle detaljer. Enten som en dobsonian eller på en solid ækvatorealmontering. Dobson’en er nemmest at sætte op. F.eks. denne:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2493_Skywatcher-Skyliner-150P—Parabol-Dobson-150-1200mm.html

Bryder man sig ikke så meget om at skulle kollimere en gang imellem, så kan man vælge en refraktor, men bemærk, hvor meget mindre teleskopet er:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p8410_Skywatcher-Evostar-90-EQ3-2—Refraktor-Teleskop-90-900-mm.html

Jeg vil ikke linke til billigere produkter, som jeg mener er mindreværdige og ikke pengene værd.

Thomas, Bornholm

chris_h
                  Deltager
                    • Super Nova

Ah, så bare signaturen din Wink

Er monteringen også borte? Til 2000kr så får man jo ikke mye.

olna
                    Deltager
                      • Planet

Jeg købte en bresser messier AR90 til 1100 dkr som jeg har monteret på et gammelt kamera stativ. Den er nem at tage ud i haven. Jeg har ikke store problemer med vind. I forhold til de 76mm newton som der er mange af på brugtmarkedet, der er den god. Jeg bruger den mest til månen og planeter.

teejay
                      Deltager
                        • Super Nova

Takk for tips alle sammen – jeg får tenke litt..

TeeJay

teejay
                        Deltager
                          • Super Nova

Har fått anbfalt denne;

Sky-Watcher Evostar 90 AZ3

kr 3 499,00

Spørsmål: kan jeg få noen brukbare bilder med denne ved bruk av speilreflekskamera ??

TeeJay

chris_h
                          Deltager
                            • Super Nova

Hvordan skal du fotografere med den monteringen der da?

Hva med denne på Finn (nei det er ikke meg som selger den LOL). Motorer må jo kjøpes også så prisen går jo opp, men du kan jo prute litt.

Chris_H2016-03-17 22:31:19

teejay
                            Deltager
                              • Super Nova

Hehe – dette startet egentlig bare med en tanke om å få tak i en god kikkert for se litt på planeter og DSOer hvis mulig. Jeg skal ikke tilbake til store teleskop og monteringer

TeeJay

chris_h
                              Deltager
                                • Super Nova

Thumbs%20Up

Mulig jeg kan skaffe deg en billig 130mm f/5 reflektor hvis det er interessant? Eneste du trenger er tuberinger og en dovetail

teejay
                                Deltager
                                  • Super Nova

Fant denne på Finn i går – i Arendal – kjenner du til den ?

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70747627&fks=70747627

TeeJay

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
                                • Emnet 'planetkikkert' er lukket for nye svar.